Blogg

  1. Nu slutar vi sälja Cerberus - utförsäljning på restlager

    Nu slutar vi sälja Cerberus - utförsäljning på restlager

    Nu slutar vi sälja Cerberus-produkter

    Under ett par års tid har vi sålt Cerberus-produkter. Den stora variationen av storlekar på bälten, grepp och skydd har gjort att det varit en väldigt bra produkt med tanke på möjligheten att kunna ge alla utövare exakt den storleken de eftersöker. Produkterna har också varit väldigt uppskattade då de är slittåliga och väl dimensionerade.

    Tyvärr har det också funnits en del problem. Med +10 storlekar på flera produkter, och ibland lite icke-intuitiva storleksbeskrivningar har det ibland varit svårt för kunderna att hitta rätt och det har blivit en hel del returer. Med grossisten i England så har det också med Brexit tillkommit en del strul med importen, och kraftigt förlängda leveranstider. Det har även varit en del slutprodukter bland våra storsäljare då vi inte kunn

    Läs mer »
  2. Nytt företagsgym med BH-Fitness maskiner

    Nytt företagsgym med BH-Fitness maskiner

    Nytt företagsgym med BH-Fitness maskiner

    Denna veckan färdigställde vi ett nytt företagsgym med BH-Fitness maskiner

    BH FItness är ett relativt nytt varumärke hos oss, och vi har under något år utökat med alltfler produkter ur deras sortiment. Så även om vi sålt en hel del löpband, cyklar och crosstrainers tidigare från BH, så är detta första gymmet där vi själva är ute och monterar deras styrkemaskiner från modellserien Movemia.

    På plus-sidan kan sägas att designen är riktigt, riktigt snygg. Maskinerna ger ett oerhört robust intryck och håller kommersiell kvalité även om priset behagligt nog är mer i stil med maskiner för företagsgym. 

    På den negativa sidan så kan det sägas att de är lite svårmonterade. Det är tydligt att man ansträngt sig för att få maskinerna användarvänliga för u

    Läs mer »
  3. Polyurethan-skivor är äntligen i lager igen!

    Polyurethan-skivor är äntligen i lager igen!

    Polyurethan-skivor i lager igen

    Det har varit en knepig start på året.

    Inför hösten stod vi med extremt fulla lager när det gällde viktskivor. Pall efter pall efter pall med viktskivor, och vi tänkte att vi skulle klara oss en bra bit in på det nya året.

    Men så blev det "tyvärr" inte. Det är tydligt att många fortfarande önskar hemmagym, och de nya varianterna av Corona driver möjlighen på den utvecklingen något hårdare än vad som annars skulle kunna vara fallet.

    Så här under starten på det nya året har vi helt enkelt fått acceptera att viktskivorna i nästan alla modeller har varit helt slut. Och det är fruktansvärt frustrerande att vilja erbjuda en helheltslösning, men inte kunna. 

    Så det är med enorm lättnad som vi idag tar emot en full container med Polyurethan-viktskivor, en

    Läs mer »
  4. Ett Nytt Rekord-Nyår!

    Ett Nytt Rekord-Nyår!

    Ett Nytt Rekord-Nyår

    Det ska erkännas att vi gick in i årets nyårshelg med viss oro. Vi har flera containrar som blivit kraftigt försenade i det fortsatta fraktkaoset och därmed saknar vi tyvärr stora mängder av våra storsäljare i lager. Vi hade därför misstanken att årets försäljning över nyår skulle bli relativt låg jämfört med vad vi hade önskat. Precis som många andra branscher fungerar vi ju lite enligt 80-20 devisen där våra mest populära produkter står för en stor del av vår totala försäljning.

    Men, glädjande nog slog vi nya rekord även med många storsäljare som slutvaror. 233 sidor med ordrar printades ut efter helgens nyårslöften och nystarter. En liten bunt som säkert inte räknas som mer än en tisdagseftermiddags försäljning om man säljer mindre förbrukningsvaror, men en ansenlig mängd v

    Läs mer »
  5. Fitness-nivåer kopplat till arbetseffektivitet

    Fitness-nivåer kopplat till arbetseffektivitet

    Fitness-nivåer kopplat till arbetseffektivitet

    Vi har läst studien: THE RELATIONSHIP BETWEEN FITNESS LEVELS AND EMPLOYEE’S PERCEIVED PRODUCTIVITY, JOB SATISFACTION, AND ABSENTEEISM av MATTHEW G. WATTLES AND CHAD HARRIS

    I denna studie så undersöker man hur medarbetarnas fitnessnivåer korrelerade mot upplevd arbetseffektivitet, jobb-tillfredsställelse och sjukfrånvaro.

    Som en första punkt så noterade man att hela 44% upplevde att de skulle träna mer om de hade träningsmöjligheter på jobbet. En siffra som känns logisk även utifrån våra erfarenheter. Vi ser att allt fler arbetsgivare skparar träningsmöjligheter på jobbet, och att medarbetarna starkt uppskattar möjli

    Läs mer »
  6. Hjälper träning på jobbet?

    Hjälper träning på jobbet?

    Hjälper Träning på jobbet?

    De allra flesta arbetsgivare har nog en förhoppning om att få så motiverade, friska och arbetssamma medarbetare som möjligt. Och det finns givetvis en mängd olika metoder som används för att uppnå detta.

    I det här inlägget hade vi tänkt kolla lite extra på träning på jobbet och se om det kan förbättra resultaten.

    I studien: Improved Productivity and Job Satisfaction through Employee Exercise Programs, Nealia S Bruning, har man låtit personer ingå i ett "hälso-program" och överlag sett väldigt goda resultat över ett flertal punkter. Även sådana som påverkar jobbprestation. Medan man i studien: Effectiveness of a worksite lifestyle intervention on vitality, work engagement, p

    Läs mer »
  7. Vikten av gym för hotellgäster

    Vikten av gym för hotellgäster

    Vikten av gym på hotellet?

    Vi läste nyligen studien "The importance and the needs of exercise amenities during hotel stay" av Hietarinta, Anu (2017)

    I denna studien går forskningsledarna igenom vikten av träningsmöjligheter på hotell och de upptäcker en del riktigt intressanta upptäckter. Den primära kanske är att i åldersgrupperna 31år-60år så uppger över hälften av gästerna att träningsanläggningen på hotellet spelar roll när de ska avgöra vilket hotell de ska bo på. Att en så stor del av hotellens potentiella kundgrupp ger så stor betydelse till träningsmöjligheter på hotellet är väldigt spännande. Speciellt med tanke på hur eftersatta många hotellgym är, och med tanke på hur lite som krä

    Läs mer »
  8. Everrollmattan - Säljs även till Hundhallar

    Everrollmattan - Säljs även till Hundhallar

    Everrollmattan säljs som underlagsgolv till Hundhallar

    En av våra bästsäljande produkter är vår Everrollmatta. Vi har sålt den under många år och den finns på otaliga gym över hela Sverige. Den är svårslagen när det kommer till skydd/akustik och pris.

    Men, en trend som vi märkt under senare år är att den även säljs till hundhallar. Först trodde vi bara att det var en unik händelse och första gången vi fick en förfrågan trodde vi nästan att de hade hamnat fel. Men senaste året har vi fått ett gäng olika uppdrag där Everrollmattan specifikt har efterfrågats.

    Det är ingen kundgrupp vi marknadsfört oss mot, men givetvis är det väldigt roligt att kunna erbjuda ett prisvärt alternativ till underlag oavsett om det handlar om gym eller något annat.

    Bilden till detta inlägget är från Hundträn

    Läs mer »
  9. Sammanfattning 2021

    Sammanfattning 2021

    Sammanfattning 2021

    Ännu ett bisarrt år börjar ta slut

    Efter 2020 tror jag många hoppades på en långsam återgång till det normala under 2021.

    Ack så fel. 2021 blev på många sätt "De stora efterdyningarnas år". En period då otaliga, (förr otänkbara situationer) uppstod som en följd av Corona. En sådan märklig situation var t.ex. att alla engångspallar helt plötsligt tog slut. Höjda träpriser, samtidigt som ehandeln slog nya rekord innebar helt plötsligt att de engångs-pallar som fanns i rotation helt plötsligt tog slut, och det tog ett tag innan vi kunde hitta en bra lösning på detta. 

    Med flera konkurser i produktionskedjan, container-fraktpriser som legat 600-800% över det vanliga, råvarupriser som gått upp 200-250%, råvarubrist, och ett fortsatt högt tryck på gymutrustning, samtidigt

    Läs mer »
  10. Sortimentet med BH-Fitness växer

    Sortimentet med BH-Fitness växer

    Sortimentet med BH FItness växer

    Överlag har vår filosofi kring gymutrustning och varumärken alltid varit att vi föredrar att fokusera på ett färre antal märken, men att istället försöka maximera priset och urvalet av dessa märken. Eller i enkelhet, vi föredrar att köpa in väldigt många av vårt favorit-rack och sälja det till ett väldigt, väldigt bra pris, snarare än att köpa in få av många olika racks och sälja dom till ett högre pris. 

    Vårt fokus har också varit att fokusera väldigt mycket på våra egna varumärken, där vi kan ha full kontroll på produkten och pressa priset, samt utveckla i den riktning som vi föredrar och får önskemål om. Idag är nästan 60-70% av vår försäljning egna varumärken.

    Därför är det relatovt sällan som vi tar in ett helt nytt varumärke och nästan omgående börjar sälja

    Läs mer »
Sida