På grund av rådande Corona-situation finns nu flera slutprodukter som inte går att beställa på hemsidan, de flesta av dessa kommer in i mitten av Maj igen

Blogg

  1. Boxningshandskar - Köpguide

    Boxningshandskar

    Precis som med nästan allt annats så finns det ett hav av olika varianter, modeller, storlekar och märken på handskar. Vi kommer här gå igenom några saker som är bra att veta innan ditt köp av handskar och några vanliga frågor man kan ha när man ska köpa handskar så att du känner dig helt säker vid dit köp och får den handsken som passar just dig.

    Det finns idag en mängd olika typer av kampsporter och de olika kampsporterna har ofta olika typer av handskar som är gjorda just för den kampsporten. Handskarna mellan det olika idrotterna varierar oftast väldigt mycket så det är viktigt att du köper just den handsken som är till för din kampsport. Det äldre kampsporterna så som Karate, Taekwondo och Ju jutsu har oftast en enklare handske som har skyddande vaddering över knogarna och en så kallad fri tumme, medans boxning, thaiboxning och kickboxning har en tjockare handske som skyddar hela handen. MMA som är en ny gammal sport har en så k

    Läs mer »
  2. Hängande boxsäck eller stående boxsäck

    Hängande boxningssäck eller Stående boxningssäck

    - Ska man köpa en hängande säck eller en stående säck?

    Det finns en mängd olika sorters boxningssäckar som är framtagna för att träna och bygga upp olika typer av egenskaper. Några säckar som finns är vanlig avlång boxningssäck, stående boxningssäck, banana bag (säckar som är 180cm), uppercut bag, bowling bag och aqua bag. Alla dessa säckar är tillverkade för att bygga upp olika egenskaper och träna olika typer av tekniker. Dom vanligaste säckarna man ser är vanliga avlånga säckar, stående säckar och banana bag, ett stor skäl är att dessa säckar är mångsidiga och man kan utföra en mängd olika tekniker och få en dynamisk säckträn

    Läs mer »
  3. Lite information om boxningssäcken

    Boxningssäcken

    Säckträning är något som blev väldigt stort under dom gamla klassiska Rocky filmerna och många hade en säck hemma i garaget eller till och med hängandes i sovrummet, denna trenden dog sedan ut lite och boxningssäckar såg man nästan bara på boxningsklubbar. Men under dom senaste 10 åren så har kampsport blivit allt mer och mer accepterar i samhället och olika typer av kampsports föreningar blir allt vanligare och vanligare. Många säger att det är tack vare UFC (Ultimate Fighting Championship) genombrott vilken kan vara en trolig orsak.

    I följd till detta så har också kampsports utrustning så som boxningssäckar, boxningshandskar och olika typer av boxpass blivit allt vanligare och vanligare och är just nu större än det någonsin varit, nu hittar man boxningssäckar och boxpass på nästan alla kommersiella gym och är även något som är otroligt vanligt att ha hemma hän

    Läs mer »
  4. Skillnad på handskar och handskar

    Vad är det för skillnad på handskar och handskar
    - Vad är skillnaden och vilka ska man välja?

    Kampsportshandskar kommer i många olika former, storlekar och utföranden och detta är för att dom olika handskarna är tillverkade för olika kampsporter samt för träning och tävling. Gamla klassiska kampsporter så som Karate, Taekwondo, Jujitsu och Kung-Fu har oftast en handske med en lite tjockare skyddande vaddering över knogarna samt utan tumme, medan de lite nyare kampsporterna så som boxning, kickboxning och den nyare typen av Muay Thai (Thaiboxning) har en heltäckande tjockare handske med en fastsydd tumme. Sen finns det även nyare kampsporter så som MMA som har en tunnare handske som bara skyddar ovansidan av handen och har öppna fingrar och öppen hand för att man enkelt skall kunna greppa motståndaren. Sen får vi såklart inte glömma säc

    Läs mer »
  5. Träna med Boxningssäck

    Träningsguide för boxningssäck
    - Tips på hur du tränar med din boxningssäck.

    Har du precis köpt en boxningssäck och funderar på hur du ska träna med den, eller är det så att det hänger en boxningssäck på gymmet där du tränar och du är lite sugen på att testa den? Då har du kommit helt rätt! Vi kommer här gå igenom några saker som är viktigt att tänka på när du ska träna med en boxningssäck, vad du faktiskt tränar när använder en boxningssäck och några enklare program du kan köra på säcken.

    Det gör ingen speciell skillnad om du har en hängande säck eller en stående säck, utan det är mer vad man själv föredrar att använda. 

    Du hittar alla våra Boxningssäckar här!

    Läs mer »
  6. Träna upp din Greppstyrka - Robins Guide

    Vad är greppstyrka?

    Greppstyrka är hur hårt man kan klämma något med sin hand och hur länge man kan hålla något tungt i sitt grepp. För att få en bra greppstyrka så kan man säga att man ska stärka alla muskler från armbågen och nedåt (vissa av musklerna har dock sitt ursprung ovanför armbågen). En viktig sak att tänka på gällande greppstyrka är att precis som med alla andra muskler i kroppen så kan man inte träna detta varje dag. Precis som att du kan inte gå och köra bänkpress varenda dag och förvänta dig att bli starkare så kommer du inte bli starkare av att klämma ihop en Captains of Crush 100 gånger per dag varje dag, musklerna behöver tid att vila och bygga upp sig själva för att bli starkare, en till två gånger i veckan räcker troligen gott. 


    Man kan säga att det finns tre olika typer av greppstyrka

    Läs mer »
  7. Smithmaskinen – Historia & Användningsområde.

    Smithmaskinen – Historia & Användningsområde.

    Jack Lalanne var en av de mest inflytelserika männen i Amerikas fitnessbransch och är skaparen av smithmaskinen, Jack uppfann också dragmaskinen och bensparks-maskinen. Jack byggde den första typen av smithmaskin i sitt gym under 1950-talet, den byggdes inte för att ersätta övningar med fria vikter utan som ett komplement till sin träningsrutin och för möjligheten att kunna utföra tunga benböj utan att behöva en spotter. Rudy Smith som var en god vän till Jack, frågade honom om han fick designa om maskinen och ta fram den. Jack gav sin tillåtelse och Rudy slösade ingen tid utan kontaktade en maskinbyggare vid namn Paul Martin att bygga en funktionell maskin, denna maskinen kallades Smithmaskin.

    Smithmaskinen är en träningsmaskin

    Läs mer »
  8. Välj Rätt Kettlebell

    Kettlebells - Välja rätt kettlebell & träna med denna järn klump

    Välja rätt kettlebell

    Hur väljer man då rätt kettlebell? Det första man skall veta är att det finns överlag tre olika typer av kettlebells.

    - Järnkettlebell
    - Neoprenkettlebells
    - Competition kettlebells

    Järnkettlebell

    Detta är den klassiska kettlebellen, den jag tror nästan alla ser framför sig när man tänker kettlebell, ett svart järnklot med ett handtag. Detta är den billigaste och enklaste varianten av k

    Läs mer »
  9. Kettlebellens historia - Och är de en effektiv träningsform?

    Jag tror dom flesta i modern tid vet vad en kettlebell är och har ett hum om hur man använder dom, men vart kommer kettlebell från och hur kommer det sig att det har blivit ett så otroligt stort och känt träningsredskap? Jo det ska vi gå igenom här!

    Kettlebellens Historia
    Kettlebell eller Girja som är dess ryska modersnamn omnämndes första gången i en rysk ordbok som publicerades 1704, där Girya översattes till kettlebell. Olika variationer av konceptet går dock så långt tillbaka som det antika Grekland. Girya användes först i Ryssland som en motvikt för att mäta varor och spannmål. Dessa vikter började sedan användas till folkspel där man räknade antalet svingar.

    Mellan 1870 till 1880 reste Doktor Vladislav Kraevsky runt Europa för att undersöka nya sätt att förbättra hälsa. Under 1880

    Läs mer »
  10. Nackträning för Kampsportare

    Nackträning

    Bakgrund
    Nackträning är något som alla personer hade behövt göra men som kanske görs mest av kampsportare. Detta på grund utav att man inom det flesta kampsporter tar väldigt mycket stryk på nacken genom bland annat slag, sparkar och grepp. Och inom exempelvis brottning använder man huvudet mycket för att försvara, attackera och driva sin motståndare.

    Trapezius & Sternocleidomastoideus är huvudmusklerna för att röra huvudet. 

    Trapezius funktion är att böja huvud åt sidan, rotera huvud, lyfta skuldrorna, dra ihop skulderbladen, sänka skuldrorna och rotera skulderbladet utåt. Sternocleidomastoideus funktion är rotation av huvud åt motsatt sida och sidoböjning av huvud åt samma sida samt böjning av huvud och nacke framåt. Genom att träna n

    Läs mer »
Sida