Blogg

  1. Emil Norling - "Det går inte att sova ikapp på helgerna"

    Hej igen!

    Jag har inte så mycket nyheter att komma med, ligger just nu i en träningsperiod med mycket volym. Ska tävla på Serie 1 i Uppsala den 17 Februari. Blir ingen tung tävling utan kommer ha fokus på att få till en bra bänkpress. Knäböjen och Marken kommer hamna kring 290-300 och 330-340 beroende på dagsform! Bänkpressen hoppas jag kunna prestera bra i, kanske så pass att jag får med mig ett tävlingspersonbästa, då krävs det 185kg!

    Under denna fas av träningen så gör jag lite mer reps på lite lättare vikter än vanligt, syftet är att få in så hög volym som möjligt. Varit uppe på reps kring 15-20st i alla tre övningar vilket är betydligt mer än dom 1-6 jag brukar göra. Jobbigt på ett annat sätt men

    Läs mer »
  2. Att hitta tillbaka - Therese Beirup Espenkrona

    Efter att ha laddat ur fullständigt efter VM och SM, tog det stopp i min träningsglädje. Efter att ha satsat allt, och att hela mitt hjärta och hjärna har andats strongwoman, blev jag fullständigt dränerad. Allt var så hypat på jobbet, på gymmet, på Facebook och Instagram. Alla pratar om tävlingar, träning och att pricka toppformen. Nu när min säsong var över för 2018, så stod det mig upp i halsen. Glädjen och lusten att bli starkare och att fortsätta fanns inte längre. Jag skämdes! Såhär får jag inte känna!? Alla som tror på mig. Alla som satsar på mig. Alla timmar jag lagt ner från första början på gymmet, är dom förgäves. Alla andra tjejer jag peppat att fortsätta att kämpa. Alla tid jag spenderat ifrån barnen. Jag säger att allt är ok om någon frågar hur det är. Men innerst inne strejkar huvudet.

    Jag trodde på fullast allvar att jag tappat glädjen helt. Att jag ska inte längre skulle få vara med i denna fantastiska strongmanfamilj. Att

    Läs mer »
  3. Emil Norling imponerar på EM

    Tjena!

    Sen senast har det hänt en hel del, jag har bland annat varit iväg på EM i styrkelyft och även tävlat på Tyngre 7 i en inbjudningstävling.

    Jag tänkte framförallt dra ihop en sammanfattning av EM i detta inlägg.

    Onsdagen den 28 november kl 09:00 var det min tur att lyfta. Jag hade varit på plats i litauen i 5 dagar och hunnit se stället, vilat, tränat lite och kollat på massa andra lyftare. En riktigt bra uppladdning enligt mig. Redan dagen innan kände jag en grym känsla i benen, dom kändes galet redo att lyfta tungt och det fick jag bekräftat på uppvärmningen när 270kg flög upp. I böjen gick jag 290kg, 300kg, 305kg (Personbästa och svenskt seniorrekord), mycket nöjd då jag inte behövde slita allt för mycket med de vikterna.

    I bänken gick jag 175kg, 180kg och 185kg. Jag fick med min 180kg i det kanske bästa lyftet jag gjort någonsin i bänkpress rent tekniskt. 185kg slarvade jag lite och halkade till med foten och fick tyvärr bom på den.

    Läs mer »
  4. Förberedelser inför Tävling - Therese Beirup Espenkrona

    Förberedelser. 
    Att förbereda sig inför en tävling

    Läs mer »
  5. Emil Norling - Äta som en Styrkelyftare!

    Hallå hallå!

    Nu har det hänt litegrann sedan senast jag skrev här. På styrkelyftsidan har jag varit iväg på Nordiska Mästerskapen i bänkpress på Island. Där lyckades jag få med mig guldmedaljen efter ett lyft på 180kg. Guld är guld men jag hade hoppats på mer än 180kg. Det kommer fler tävlingar och nu har jag bevisat att 180kg är en vikt jag kan hantera trots lite halvbra uppladdning med lång resa, förkylning och långsamma stopp från domarna. 


    Emil Norling - Bänkpress

    Nästa tävling blir det ”nya” mästarmötet under Tyngre 7 där Sveriges bästa lyftare är inbjudna för att tävla om vem som får de

    Läs mer »
  6. Fördelar med Hemmagym

    Fördelar med Hemmagym

    Att ha ett hemmagym och därmed också ha möjligheten att träna hemifrån har en mängd olika fördelar. Vi är givetvis lite partiska, men nedan tänkte vi lista de allra största fördelarna så får vi se om du håller med.

    Tidsbesparing:
    Det tilltalar dig givetvis mer att ha ett hemmagym om du är folkskygg alternativt om du har förlorat hoppet om mänskligheten och bara vill vara ifred. Men ett hemmagym är också perfekt om du har en väldigt stressig livssituation med både jobb, barn och en partner som kräver uppmärksamhet. Det är ytterst sällan som gymmet ligger precis bredvid där man bor, och tränar man 2-3 gånger i veckan med en snitt-tid på pendlingen till gymmet på 15minuter så innebär det upp till 26h per år enbart för att ta sig t

    Läs mer »
  7. Kettlebells - Lite om allt

    Kettlebells är ett redskap som dyker upp allt oftare både i litteraturen och ute på gymanläggningar runt om i världen.

    Vad är då en kettlebell och vad använder man dessa fantastiska järnklot till?
    Det är som sagt ett järn- eller stålklot med ett fast handtag på toppen som man kan greppa tag i. På grund av att klotets vikt ligger under handtaget till skillnad från en hantel så blir det lättare att svinga dessa klot, både från sidan och mellan benen. Att kunna svinga klotet är dess primära användningsområde, men mer om det lite senare.

    Ursprungligen användes dessa klot som vikter när man vägde grödor under 1800-talets Ryssland men började på 1900-talet användas som styrkeprov för starkemän på cirkus. Kettlebellträningen stannade under lång tid i Ryssland och slog igenom långt senare internationell

    Läs mer »
  8. De tre bästa övningarna på gymmet

    De tre bästa övningarna på gymmet!

    Om man bara fick välja tre övningar på gymmet, vilka skulle man då välja? Det måste vara övningar som aktiverar så mycket av kroppens muskulatur som möjligt. Bicep curls? Nja, den övningen tränar väl inte en stor del av kroppen? Det självklara valet för alla människor borde vara de tre basövningarna marklyft, knäböj och bänkpress. Vad gör dessa övningar så himla bra kan man fråga sig? 

    Jo, de involverar flera olika leder i kroppen och tränar de största muskelgrupperna. Det finns ingen bättre ryggbyggare än marklyft, ingen bättre benbyggare än knäböj och inte heller någon bättre bröstbyggare än bänkpress men det är inte bara dessa muskelgrupper som tränas vid marklyft, knäböj och bänkpress utan en mängd olika muskler som hjälper till vid lyftet. Om v

    Läs mer »
  9. Strongman - Historia och Kända Personer

    Strongman - Historia och Kända personer

    Att mäta sin styrka med andra har varit ett roligt tidsfördriv och mandomsprov så länge människan har funnits. På Island har man t.ex. en mängd historiska stenar som man kan åka runt och mäta sin kraft genom att lyfta som den beryktade stenen Húsafell som väger hela 186 kg. Det var Snorri Björnsson som upptäckte stenen för omkring 200 år sedan. Han förvarade den intill en gethage som stenen skulle bäras runt. Klarade man att gå hela sträckan på 50 meter blev man klassad som fullsterkur. Alltså helstark. 

    Det finns andra lite lättare stenar runt om på Island som beroende på dess vikt, får olika namn. Stenen som kommer närmast fullsterkur är Hálfsterkur, alltså halvstark, därefter kommer hálf

    Läs mer »
  10. Styrketräning vs kondition

    Styrketräning VS Konditionsträning

    Det har länge debatterats om vilken typ av träning som är mer effektiv. Styrketräning eller konditionsinriktad träning? 


    Så vilket är det?
    *Trumvirvel*... Det beror på! Det hela kokar givetvis ner i vad som är ditt mål med din träning och vad du tycker är roligt. Det är mycket lättare att behålla motivationen under längre perioder om man tycker det man gör är roligt. Om ditt mål är att springa ett maraton eller om du vill knäböja 300 kilo så skiljer sig tillvägagångssätten.

    Ett gammalt ord

    Läs mer »
Sida