Blogg

  1. Förberedelser inför Tävling - Therese Beirup Espenkrona

    Förberedelser. 
    Att förbereda sig inför en tävling

    Läs mer »
  2. Emil Norling - Äta som en Styrkelyftare!

    Hallå hallå!

    Nu har det hänt litegrann sedan senast jag skrev här. På styrkelyftsidan har jag varit iväg på Nordiska Mästerskapen i bänkpress på Island. Där lyckades jag få med mig guldmedaljen efter ett lyft på 180kg. Guld är guld men jag hade hoppats på mer än 180kg. Det kommer fler tävlingar och nu har jag bevisat att 180kg är en vikt jag kan hantera trots lite halvbra uppladdning med lång resa, förkylning och långsamma stopp från domarna. 


    Emil Norling - Bänkpress

    Nästa tävling blir det ”nya” mästarmötet under Tyngre 7 där Sveriges bästa lyftare är inbjudna för att tävla om vem som får de

    Läs mer »
  3. Fördelar med Hemmagym

    Fördelar med Hemmagym

    Att ha ett hemmagym och därmed också ha möjligheten att träna hemifrån har en mängd olika fördelar. Vi är givetvis lite partiska, men nedan tänkte vi lista de allra största fördelarna så får vi se om du håller med.

    Tidsbesparing:
    Det tilltalar dig givetvis mer att ha ett hemmagym om du är folkskygg alternativt om du har förlorat hoppet om mänskligheten och bara vill vara ifred. Men ett hemmagym är också perfekt om du har en väldigt stressig livssituation med både jobb, barn och en partner som kräver uppmärksamhet. Det är ytterst sällan som gymmet ligger precis bredvid där man bor, och tränar man 2-3 gånger i veckan med en snitt-tid på pendlingen till gymmet på 15minuter så innebär det upp till 26h per år enbart för att ta sig t

    Läs mer »
  4. Kettlebells - Lite om allt

    Kettlebells är ett redskap som dyker upp allt oftare både i litteraturen och ute på gymanläggningar runt om i världen.

    Vad är då en kettlebell och vad använder man dessa fantastiska järnklot till?
    Det är som sagt ett järn- eller stålklot med ett fast handtag på toppen som man kan greppa tag i. På grund av att klotets vikt ligger under handtaget till skillnad från en hantel så blir det lättare att svinga dessa klot, både från sidan och mellan benen. Att kunna svinga klotet är dess primära användningsområde, men mer om det lite senare.

    Ursprungligen användes dessa klot som vikter när man vägde grödor under 1800-talets Ryssland men började på 1900-talet användas som styrkeprov för starkemän på cirkus. Kettlebellträningen stannade under lång tid i Ryssland och slog igenom långt senare internationell

    Läs mer »
  5. De tre bästa övningarna på gymmet

    De tre bästa övningarna på gymmet!

    Om man bara fick välja tre övningar på gymmet, vilka skulle man då välja? Det måste vara övningar som aktiverar så mycket av kroppens muskulatur som möjligt. Bicep curls? Nja, den övningen tränar väl inte en stor del av kroppen? Det självklara valet för alla människor borde vara de tre basövningarna marklyft, knäböj och bänkpress. Vad gör dessa övningar så himla bra kan man fråga sig? 

    Jo, de involverar flera olika leder i kroppen och tränar de största muskelgrupperna. Det finns ingen bättre ryggbyggare än marklyft, ingen bättre benbyggare än knäböj och inte heller någon bättre bröstbyggare än bänkpress men det är inte bara dessa muskelgrupper som tränas vid marklyft, knäböj och bänkpress utan en mängd olika muskler som hjälper till vid lyftet. Om v

    Läs mer »
  6. Strongman - Historia och Kända Personer

    Strongman - Historia och Kända personer

    Att mäta sin styrka med andra har varit ett roligt tidsfördriv och mandomsprov så länge människan har funnits. På Island har man t.ex. en mängd historiska stenar som man kan åka runt och mäta sin kraft genom att lyfta som den beryktade stenen Húsafell som väger hela 186 kg. Det var Snorri Björnsson som upptäckte stenen för omkring 200 år sedan. Han förvarade den intill en gethage som stenen skulle bäras runt. Klarade man att gå hela sträckan på 50 meter blev man klassad som fullsterkur. Alltså helstark. 

    Det finns andra lite lättare stenar runt om på Island som beroende på dess vikt, får olika namn. Stenen som kommer närmast fullsterkur är Hálfsterkur, alltså halvstark, därefter kommer hálf

    Läs mer »
  7. Styrketräning vs kondition

    Styrketräning VS Konditionsträning

    Det har länge debatterats om vilken typ av träning som är mer effektiv. Styrketräning eller konditionsinriktad träning? 


    Så vilket är det?
    *Trumvirvel*... Det beror på! Det hela kokar givetvis ner i vad som är ditt mål med din träning och vad du tycker är roligt. Det är mycket lättare att behålla motivationen under längre perioder om man tycker det man gör är roligt. Om ditt mål är att springa ett maraton eller om du vill knäböja 300 kilo så skiljer sig tillvägagångssätten.

    Ett gammalt ord

    Läs mer »
  8. Träna Greppstyrka

    Träna Greppstyrka

    Känner du att du inte riktigt räcker till när du skakar hand? Tycker du att ditt handslag är mesigt och pinsamt? Eller sviker ditt grepp dig alltid först i ett marklyft? Då borde du lägga mer fokus på din greppstyrka. Dragremmar bör inte alltid vara en standardlösning om du inte kan dra 400 kg eller mer i marklyft. Att använda dragremmar kommer inte lösa ditt grundproblem utan bara dölja det. Bekvämlighet får aldrig hindra din utveckling.

    Du kanske tycker att det är bortkastad tid att lägga tid på greppstyrka men du använder ditt grepp mer än vad du kanske tror. Inte bara på gymmet utan även i din vardag. Behöver partnern hjälp att öppna syltburken? Vill du slippa gå flera gånger till bilen för att hämta matkassarna?

    För många räcker det gott att bara träna tunga marklyft och utföra de andra övningarna utan dragremmar för att f

    Läs mer »
  9. Träningsmaskiner vs fria vikter

    Träningsmaskiner VS Fria Vikter

    Det har alltid funnits flera debatter om vad som är bäst när det gäller träning och det kommer vi nog alltid att ha. En av dessa debatter handlar om vad som är bäst mellan fria vikter och träningsmaskiner. Alltså träningsredskap som har ett fast rörelsemönster eller vikter som du måste stabilisera med hjälp av din egen kropp.

    Både träningsmaskiner och fria vikter har sin plats i ditt träningsprogram och varken någon av dem är direkt dåliga. Personligen hade jag byggt mina träningspass kring fria vikter eftersom jag anser att jag får arbeta med en större del av kroppen än om jag hade använt träningsmaskiner som utesluter de stabilis

    Läs mer »
  10. Träna på resande fot - Övningar

    Träna på resande fot - övningar

    Är du ofta ute och reser? Eller kräver ditt jobb att du måste bo på hotell några dagar i veckan? Det självklara valet bör alltid vara att använda hotellets gym men många hotell har tyvärr inte gym att erbjuda. Det kan också vara svårt att släpa med sig hantlar eller kettlebells i väskan, då måste man hitta alternativ som både är lätta och effektiva.

    Övningar
    Det finns ett flertal beprövade och effektiva övningar att utföra med bara sin kroppsvikt som motstånd. Armhävningar, situps, dips, burpees och knäböj med upphopp är fem klassiska övningar som är lätta att utföra var som helst och inte är beroende av redskap. Den enda övningen av dessa som kräver något mer än sin egen kropp är dips men har du en stol på hotellrummet eller en parkbänk någonstans i närheten är

    Läs mer »
Sida