Cable Cross

Cable cross, även kallad kryssdrag, är en styrketräningsmaskin som återfinns i alla välutrustade kommersiella/företags-gym. Med en cable-cross kan du träna i princip hela kroppen och tillbehören och redskapen är många. Hos oss hittar du ett stort urval av kryssdrag där vissa är gjorda för att ta lite plats medan andra lämpar sig för stora ytor.

Filtrera

11 artiklar

per sida

11 artiklar

per sida

Cable Cross


Med en cable cross kan man göra iprincip allt och träna näst intill hela kroppen. Det är därför inte konstigt att denna universella träningsmaskin idag finns på de flesta gym. Det är en av de mest mångsidiga utrustningarna som finns på marknaden som tillåter utövaren att utföra övningar från flera olika vinklar. Det är roligt att träna med en cable cross eftersom variationerna är så pass många.


Tidseffektiv

Cable cross gör träningen mer tidseffektiv. Utövaren behöver inte hoppa mellan olika utrustningar, krångla med längdinställningar och ryggstödsjusteringar under passet utan kan göra det mesta med enbart en cable cross. Det går snabbt att ändra motståndet och byta mellan övningarna. Utövaren kan till exempel gå direkt från biceps curls till att träna triceps utan att vila hela kroppen emellan.


Vanliga viktmaskiner som finns i gymmet är perfekta för nybörjare, medan fria vikter kräver viss teknik av utövaren. En cable cross är som en hybrid av dessa, då den är säker och relativt enkel att använda men ändå är mer utmanande än andra maskiner.   


Bilateral och unilateral träning

En bilateral övning innebär att både höger- och vänstersida på kroppen används samtidigt under träning. Detta sker till exempel vid bänkpress eller knäböj. En unilateral övning är motsatt, det vill säga att ena sidan av kroppen tränas under övningen. Eftersom de flesta människor har muskulär obalans, till exempel att den ena armen är något starkare än den andra, tillåter bilaterära övningar utövaren att fuska då den starkare sidan gör mer av jobbet. Om utövaren istället isolerar ena sidan av kroppen under passet kan man försäkra sig om att träningen blir balanserad. Att träna såväl unilateralt som bilateralt är möjligt med de allra flesta cable cross maskiner. Detta innebär att skaderisken kan minskas, då många skador ofta beror på felbelastning, samtidigt som utövaren får ut så mycket som möjligt av sin träning. Att träna ena sidan av kroppen är utmärkt för rehabträning när man försöker komma tillbaka efter en skada.    


Att använda cable cross framför vanliga maskiner gör att utövaren aktiverar sin core samtidigt som denne utför andra övningar. Detta stärker såväl nedre rygg som höfter och överkropp till skillnad från maskiner som istället isolerar musklerna. Liksom träning med fria vikter innebär cable crossen att fler muskelfibrer aktiveras och nästan hela kroppen får jobba för att stabilisera och behålla balansen under övningarna.


Hur används cable cross?

Motstånd väljer du precis som på vanliga maskiner med hjälp av en sprint som placerad under den valda vikten i viktmagasinet. Börja gärna med låg vikt och öka efterhand då övningar med cable cross kan vara relativt utmanande i början. Det finns olika handtag till maskinen som kan användas på olika sätt, prova dig fram med dessa och byt gärna ibland för att variera din träning. Glöm inte att justera höjden på handtaget beroende på vilken övning du kör. Vid övningar där du lyfter uppåt (biceps curls exempelvis) är det lämpligt att handtaget justeras lågt, medan övningar där du drar neråt (triceps träning exempelvis) fungerar utmärkt med ett högre fäste. Mellanläget används vid träning av som aktiverar bröst eller axlar.



Kolla på videon ovan som går igenom grundläggande teknik alla som tränar med cable cross bör känna till.


Kommersiellt gym eller hemmagym? 

Kontakta oss  HÄR så hjälper vi dig att hitta rätt cable cross oberoende av om du utrustar ett hemmagym eller ett kommersiellt gym.