Drag-maskiner

Dragmaskiner för styrketräning för dig som vill ha en effektiv träning av ryggen. Här har vi plockat de mest moderna och smidigaste dragmaskinerna för träning av ryggmuskelaturen. Med hjälp av våra maskiner får du ett en effektiv träning av din överkropps baksida.
Filtrera

3 artiklar

per sida

3 artiklar

per sida

Dragmaskin

Dragmaskiner kommer i olika utformningar och tillhör standardutrustning på gymet. Hos Gymkompaniet hittar du dragmaskiner med både latsdrag och rodd för att träna både rygg och biceps.


Med en Lat Pulldown maskin tränar du framförallt Latissimus Dorsi, en av kroppens största muskler som sitter sidleds över ryggen och fäster i mitten av ryggraden. Muskeln är viktig för att stabilisera ryggraden och hållningen under även många andra styrkeövningar. Denna maskin är utmärkt för att bygga styrka i överkroppen, vilket är A och O för den som vill bli stark och vältränad. För de som inte klarar av att göra flera pull-ups är Lat Pulldown-maskinen en nödvändig utrustning som alternativ till detta.


Teknik

Håll bröstet högt och för den mot stången. Armbågarna ska peka rakt ner. Dra sedan ihop dina lats, tänk på att dra från armhålan. Stången kan du dra ner till hakan eller just nedanför. Stången greppas strax utanför axellinjen eller något bredare. Du kan även prova använda den V-formade stången för denna övning. Vissa maskiner har stöd för benen vilket framförallt används om utövaren lyfter mer än sin egen vikt.


Att videon ovan har några år på nacken spelar ingen roll. Här går man igenom grundläggande teknik och visar hur man inte ska utföra latsdrag. 

 

Risker & misstag

Många gör det vanliga misstaget att dra stången bakom huvudet mot nacken. Detta bör dock undvikas och är inte det bästa sättet att komma åt Latissimus-muskeln. Det är också vanligt att man drar ner stången för långt så att armbågarna pekar bakåt. Förutom att fel muskler aktiveras så gör detta även att axlarna skjuts fram vilket i vissa fall kan orsaka smärta. Liksom med alla andra typer av övningar är det viktigt att inte börja med för tungt motstånd än man klarar av. Gör övningen kontrollerat för att få bästa resultat och för att känna att rätt muskler används. Kom ihåg att inte greppa stången för brett!


Roddmaskin

Dragmaskiner finns även som hybridmaskiner och kan användas som roddmaskin. Denna övning ger kroppen en riktig genomkörare!


Kommersiellt gym eller hemmagym? 

Dragmaskiner tillhör den kategori träningsmaskiner som bör, och nästan alltid, finns på gymmet. Det kommersiella gymmet bör därför se till att det finns åtminstone några dragmaskiner tillgängliga för dess besökare. För hemmagymmaren som vill få ut så mycket som möjligt av sin utrustning är hybridmaskinerna ett bra alternativ. Mer utrustning för pengarna!


Svårt att bestämma dig?
Kontakta oss  HÄR så hjälper vi dig att hitta rätt.