Månadsarkiv: Mars 2021

  1. Crosstrainer - En Guide

    Har löpning aldrig varit din grej? Brukar du få ont i knän och höfter snabbare än du får upp pulsen?

    Då är en crosstrainer kanske helt rätt för dig. Med en mjuk och följsam eliptisk bana som kan liknas vid en blandning av löpningstavgång och skidåkning är det ett utmärkt och skonsamt alternativ för dig somvill konditionsträna, men inte kan eller vill löpa.

    Då dessa maskiner låter dig jobba med hela kroppen i större mån än cykling och löpning får du dessutom att jobba med din kondition och därmed även din hjärt- och kärl hälsa, utan att behöva uthärda lika mycket mjölksyraoch muskelutmattning i enstaka kroppsdelar.

    Vad skiljer då olika modeller av crosstrainers åt?

    I förstahand kommer det för användaren att vara fråga om huruvida maskinen är framdriven eller bakdriven. Ofta kommer detta nämligen gå hand i hand med steglängden på maskinen, där de bakdrivna maskinerna i regel har lite kompaktare design och kortare steglä

    Läs mer »
  2. Guide till Roddmaskiner

    Roddmaskinen. Det mest klassiska alternativet för dig sominte vill springa eller cykla som konditionsträning. Rodd erbjuder skonsam,stötfri helkroppsträning i vilken typ av tempo du än önskar.

    Rodd är troligen bland de bästa formerna av konditionsträningför sporter där man inte springer eller cyklar. Eller för hemmamotionärer som inte tolererar nämnda träningsformer alltför väl. Jämfört med listade träningsformerkommer rodd vara skonsammare för de flesta, både sett till ledstress och mjölksyrautvecklig,då belastningen sprids över jämnare över hela kroppen.

    Detta gör rodd extra gynnsamt för att faktiskt jobba påvaskulärhälsan, vilket trots allt får ses som primärmålet i de flesta former avkonditionsträning och i synnerhet för dig som motionerar av hälso- ochvälmåendeskäl.

    Vad finns det då för olika typer av roddmaskiner? Till attbörja med så kan man kolla på hur motståndssystemet i maskinen är uppbyggt. Här finns olika implementeringar, men de mest klassi

    Läs mer »
  3. Guide till Skivstångsställningar och Racks

    Racks, riggar och skivstångsställningar. I grund och botten samma typ av produkt, i lite olika varianter, men skulle alla egentligen kunna grupperas som, "skivstångsställnignar".

    Som namnet antyder fyller dessa en huvudsaklig funktion: att hålla skivstånger. Varför vill man då ha detta? Jo, för att kunna lasta på mer vikt på stången än vad du nödvändigtvis klarar av att lyfta upp till positionen du tänkt använda för en given övning. Det finns sannolikt gott om människor som klarar att knäböja 100kg+, men väsentligen färre som är bekväma med att hiva upp en skivstång med nämnda vikt på axlarna. Bortom detta, beroende på exakt vilken typ av ställning det handlar om, kan det också vara en fråga om säkerhet.

    Detta då många ställningar antingen kommer med, eller har möjlighet att utökas med, säkerhetsarmar, som kan ställas in för att säkra att, om

    Läs mer »