Månadsarkiv: Oktober 2022

  1. Utrustning och övningar

    Utrustning och övningar

    Utrustning och övningar
    Idag finns det en hel uppsjö av utrustning för träning och ibland kan det vara svårt att förstå vad utrustningen är till för och hur man använder dom.
    Många av utrustningen kan man använda sig till fler övningar än just en specifik övning.


    Skivstång-
    Är ett redskap som har multifunktion.
    Med det redskap kan man skapa vilken övning som helst då det bara är fantasin som sätter gränser.
    Se skivstänger här!


    Men de absolut vanligaste övningarna med skivstång är,

    Marklyft-
    Marklyft förekommer allt från gruppträning på gymmet till att tävla inom styrkelyft i världsklass.
    Övningen är en supereffektiv som ger stor effekt på större delen av kroppen
    men främst säte, ländryggen men även muskler som framsida lår, adduktorerna, hamstring och trapezius får ta del av övningen.

    Utförandet av marklyft,
    -Ställ dig nära stången så att foten mittpunkt är ovanför stången.
    -Höftbrett isär med fötterna
    -Greppa stången genom att böja dina knän och så att greppet blir ungefär axelbrett se till att greppet hamnar utanför dina ben.
    -Andas in ett djupt andetag, aktivera bålen och dra sedan stången längs med kroppen genom att räta ut knä och höften samtidigt.
    -Håll vinklarna i rygg och nacke neutralt under hela övningen, alltså ingen krummad rygg eller att du böjer huvudet upp eller bakåt.
    -Lyftet är klart när du står rakt upp med utlåsta knän och höft.
    -För att avsluta lyftet följer du med stången ner till golvet igen och startar övningen om igen.


    Rakmark,
    Är en övning som är mycket likt de vanliga marklyftet men utförandet ser lite annorlunda ut.
    I den här övningen använder du främst musklerna säte, hamstring och ländryggen.
    Men även muskler som trapezius och adduktorerna får arbeta.

    Utförandet av ett rakmark,

    Läs mer »
  2. Marklyft en all around övning

    Marklyft en all around övning

    Marklyft en all around övning
    Marklyft är en övning som pratas mycket om, det är en ryggövning eller att det är en benövning.
    Men fallet är så att marklyft är en övning som engagerar hela kroppen på ett eller annat sätt.

    För att kunna utföra ett korrekt marklyft så krävs det att kroppen jobbar ihop och samarbetar.
    Om man lyfter fel eller att kroppen inte klarar av att gör lyftet tekniskt korrekt så bör man bryta ner övningen för att lära kroppen den rätta rörelsen i marklyftet.

    För om du lyfter med fel teknik så kan skador uppstå speciellt om du lyfter tungt.
    Det finns en viss osäkerhet med att sätta in marklyft för en nybörjare och man kan känna en viss oro för att man kan göra fel och skada sig men det man ska komma ihåg är att träna upp tekniken först.

    När den sitter så kan man börja med att träna med lite tyngre vikter.

    Det finns många skäl till varför man bör ha övningen i sitt träningsschema
    -Övningen gör dig stark
    -Förbättrar din idrottsprestation
    -Förebygger skador
    -Gör vardagen lättare
    -Bättre kroppshållning 
    -Bättre koordination och medvetenhet av kroppens muskler
    -Bästa coreövningen


    Eftersom övning ger påfrestning på stora delar av kroppen muskler och det gör övningen tidsparande och effektiv.
    Vi kallar marklyft för en helkropps övningen men det finns vissa muskler som jobbar mer än andra och dessa muskler är,

    -Gluteus maximus,
    Stora sätesmuskler är en av de muskler som jobbar hårt under övningen.
    Muskeln har ett

    Läs mer »
  3. Lower crossed syndrome

    Lower crossed syndrome

    Lower crossed syndrome
    Vad är det?
    Lower crossed syndrome beskriver en felaktig hållning i ländryggen.
    Man kan förkorta ordet LCS. 

    LCS skapar dysfunktion vid kotorna L4-L5 och L5-S1 segmenten samt SI fog och höftleden.
    Och med detta så blir din kroppshållning förändrar och skapar obalans i muskler och leder.

    I det tidigare texten som handlar om Upper crossed syndrome så kopplas dessa två ihop. 
    Man kan se kroppen som en kedja, om kedjan är trasig på ett ställe så är inte kedjan så stark den blir alltså lika stark som sin svagaste länk.
    Om det är så att du har någon av UCS eller LCS så kommer din behandlare som t.ex kiropraktor eller fysoterapeut berätta för dig att du har båda.
    Det är på grund av kedjan som beskrevs innan.

    Så har du ett ställe på kroppen som har tappat sin hållning, är svag och inte kan utföra den funktionen den är till för så kommer resten av kroppen att byta hållning på grund av den svaga länken.

    Om man har dessa syndrom under en längre period så kommer ledrörligheten försämras och ledkapslarna strama i den riktning de inte rör sig i.
    De vanligaste symptomen och tillstånden,


    Ländryggsproblem,
    Då det är vanlig att det uppstår en framåt tiltning av bäckenet uppkommer en komprimering av de lumbala facettlederna vilket kan visa sig genom molande smärta.
    Det gör oftast mer ont i sittande eller stående position men kan lindras geno

    Läs mer »