Spinningcyklar

Våra spinningcyklar av högsta kvalité och både för hemmabruk eller kommersiellt bruk. Vi har tagit in de mest tåliga spinningcyklarna som gymägare kan köpa in att utrusta sina spinningrum med utan att behöva oroa sig för att de skall gå sönder. De erbjuder även funktioner för att dina kunder skall få bästa möjliga konditionsträning.
Filtrera

7 artiklar

per sida

7 artiklar

per sida

Spinning

Den omåttligt populära gruppträningsformen spinning har funnits sedan 90-talet och är ett effektivt sätt att träna upp konditionen, bränna fett och bygga muskler i framförallt ben och rumpa. Hos Gymkompaniet hittar du olika modeller i olika prisklasser beroende på vad du är ute efter. 


Rörelser

Det finns fem centrala rörelser i ett spinningprogram.

  1. Sittande platt
    Händerna ska vara i mitten av handtagen. Detta är handposition nummer ett och ska enbart användas när utövaren sitter ner, under simulerade raksträckor och under uppvärmning samt nedcykling. Stegfrekvensen uppgår mellan 80– 110 varv/ minut


  2. Stående platt
    I position två ska händerna ska vara axelbrett på handtagen som är vinklade. I stående position ska kroppen vara mer upprätt och baksida ben ska nästintill nudda sadeln. Tyngdpunkten ska vara centrerad under kroppen så att kroppsvikten inte vilar mot handtagen. Stegfrekvensen är densamma med 80–110 varv/ minut


  1. Hopp/ stegring
    Detta är en kombination mellan sittande och stående med händerna i position två i intervall om två till åtta sekunder. Stegfrekvensen ska även här vara 80–110varv/minut.


  2. Sittande stegring
    Med händerna i position nummer två ökar utövaren motståndet på cykeln vilket gör att varvtalen sjunker till en stegfrekvens på 60–80 varv per minut.


  1. Stående stegring
    Händerna är brett isär och vinklade framåt så att tumspetsen nuddar slutet på handtagen i handposition nummer tre. Utövarens kropp är något framåtlutad så att maximal kraft kan användas på pedalerna med tungt motstånd. Stegfrekvensen ska fortfarande ligga på 60–80 steg per minut.

 

 

Historia

I modern tid fick de stationära träningscyklarna ett uppsving inom träningsvärlden sedan tidningen Rolling Stones utnämnde spinning till den hetaste träningen år 1994. Träningsformen uppfanns av ultra-maratoncyklisten och personliga tränaren Johnny Goldberg när han letade efter ett effektivt sätt att träna inomhus vid dåliga väderförhållanden.


Sydafrikanske Goldberg, även kallad Johnny G, utvecklade ett träningsprogram för stationära cyklar som han utförde i sitt garage. Något år därefter öppnade han sitt första inomhus-cykelcenter i Santa Monica, Californien. Hans klasser involverade koreograferade gruppass med hjärtfrekvens-träning, andningsmedvetenhet och motiverande coachning.


Goldberg teamade upp med cykelkamraten och entreprenören John Baudhuin för att utveckla en bättre stationär motionscykel som var mer ergonomisk samtidigt som den liknande en racingcykel. 1996 hade spinning spritt sig till över 30 länder och det fanns närmare 1000 godkända spinning-faciliteter världen över. Träningsformen fortsatte att växa även fast Golberg pensionerade sig från spinningen under 2004.