Arm-maskiner

För att träna biceps, triceps, axlar och underarmar finns numer en hel del hjälpmedel. Vi har kunskap om ergonomiska och främjande redskap för att du ska nå dina mål med din styrketräning! Våra träningsmaskiner för armträning finns med både fasta viktpaket och för träning med fria vikter.
Filtrera

6 artiklar

per sida

6 artiklar

per sida

Arm-maskiner

Arm-maskiner finns på de flesta kommersiella gym och är idag en naturlig del gymmet. De flesta gymbesökare är vana användare av dessa och förväntar sig därför att lokalen är utrustad med åtminstone någon armmaskin. Fria vikter, hantlar och kettlebells har vuxit i popularitet på gymet men traditionella arm-maskiner har fortfarande många fördelar. Det krävs många stabiliserande muskler för att träna med fria vikter, vilket gör maskinerna perfekta för bland annat nybörjare. Med hjälp av maskiner kan det vara lättare att träna isolerade muskelgrupper och träna upp rörelserna i vissa övningar. För de som saknar full muskelkapacitet, har bristande balans eller rörelse i armar kan maskiner vara ett bra hjälpmedel. Det finns olika maskiner för att träna såväl biceps och triceps som axlar. Varav vissa maskiner är mer mångsidiga än andra och kan användas för att träna flera olika muskelgrupper.  


Typer av arm-maskiner

Det finns olika typer av armmaskiner för att träna triceps, biceps och axlar. Hos Gymkompaniet har vi både maskiner med inbyggda vikter där belastningen eller motståndet väljs själv, och bänkar där utövaren använder fria vikter.  

 

Triceps och biceps
Maskiner för att träna triceps eller biceps kommer ofta med en sittdyna och ett par handtag som används för att med hjälp av triceps- eller bicepsmusklerna antingen sträcka ut eller kontrahera armen för att aktivera musklerna. Vanligtvis har dessa maskiner även ett mjukt ryggstöd och ibland även ett bälte som hjälper utövaren att hålla position under repetitionerna. Triceps eller biceps-maskiner hjälper till attt isolera träningen och tona dessa muskelgrupper. 

 

Hybrid-maskiner
Det finns många varianter av arm-maskiner som kombinerar träning av biceps och triceps, så kallade hybridmaskiner. Denna har även en “preacher” bänk framför sittdynan och ett par handtag som gör det möjligt för utövaren att utföra “preacher curls”. Detta är enbart ett tillägg till den vanliga triceps-maskinen och påverkar inte maskinens effektivitet i någon omfattning. För den som vill ha både och är denna maskin perfekt då den sparar dig både pengar och utrymme.


 

Body Solids instruktionsvideo visar en kombinerad biceps- och tricepsmaskin.

 

Användning

Justera maskinen så att armbågarna är i linje med den roterande delen av utrustningen. Oftast är detta i mitten av armstödet. Sträck på kroppen och greppa handtagen med handlflatorna riktade uppåt för biceps curl, eller nedåt i en triceps-maskin. När du påbörjar övningen sträck ut armarna genom en rörelse nedåt (triceps) alt. kontrahera armen mot axlarna (biceps). När du gör dina repetitioner ska du inte låta vikten du arbetar med röra de kvarvarande vikterna. På så sätt hålls muskeln spänd under hela repetitionen och övningen blir mer effektiv. 

 

Shoulderpress

Denna maskin används för att träna axlar i en övning som liknar militärpress eller axelpress. Maskinen består av en sittdyna, ett ryggstöd och handtag som är kopplade till vikter. Dessa är vanligtvis justerbara och ergonomiskt utformade. Shoulderpress-maskinen tränar axlarna då utövaren trycker handtagen uppåt ovanför huvudet.


Användning

Sitt ner på sittdynan och luta rygg och nacke mot stödet bakom. Handtagen ska vara i linje med dina axlar innan du börjar, om inte– justera sittdynan genom att antingen höja eller sänka den. Armbågarna ska vara böjda och handflatorna riktade framåt. Tryck handtagen rakt uppåt och stanna innan armen är helt utsträckt. Sänk vikten sakta och kontrollerat tills dina händer är precis ovanför axlarna så att vikterna inte rör de kvarvarande. På så sätt får du mest ut av denna övning.

 

Kolla på den här videon som går igenom allt du behöver veta kring tekniken med shoulderpressmaskinen.

 

Att tänka på

Det är viktigt att armmaskinen är stabil. Vid tunga lyft utsätts maskinens delar och kroppen för stor påfrestning, det är därför viktigt att maskinen är testad för tunga vikter. Om maskinens delar skulle wobbla vid användning kan detta leda till skador på såväl utrustning som utövare. En annan viktig aspekt att ha i åtanke är att maskinen är justerbar för att passa utövarens längd. Ska maskinen fungera i ett kommersiellt gym bör den vara justerbar så att den kan användas av många olika människor.


 

Kommersiellt gym eller hemmagym?

 

Som nämndes ovan kan olika utövare ha olika anledningar till att använda arm-maskiner, såsom bristande kapacitet i någon kroppsdel eller balanssinne, eller att denne helt enkelt vilja isolera och stärka sina bicepsmuskler specifikt. Det kommersiella gymmet bör därför se till att det finns åtminstone några armmaskiner som erbjuder användarna möjligheten att träna armarnas muskelgrupper. Hemmagymmaren väljer å andra sidan själv vad denne vill investera i utefter behov. I det sistnämnda fallet är dock hybridmaskiner, där man kan träna flera muskelgrupper, ett bra alternativ om utrymmet eller budgeten är begränsad.


Svårt att bestämma dig?
 Vi kan arm-maskiner och svarar gärna på frågor som rör detta. Oavsett om du ska utrusta ett helt gym, vill addera en arm-maskin till din samling eller har frågor kring leverans är du varmt välkommer att kontakta oss så hjälper vi dig. Du hittar kontaktuppgifter HÄR.


Armmaskin eller fria vikter?

Det råder delade meningar om arm-maskiner. Vissa anser att detta är ett effektivt sätt att inte slösa energi på muskler man inte avser träna genom att isolera de specifika muskelgrupper man vill komma åt. Men det finns även andra som menar att maskinerna är slöseri på tid då man med hjälp av fria vikter tränar fler muskler samtidigt. Ingen av dessa sidor har egentligen fel, om man vill komma åt en specifik muskel är arm-maskiner utmärkta redskap, men om man samtidigt vill träna andra stabiliserande muskler kan andra övningar lämpa sig bättre.


För den som vill träna till exempel axlar eller biceps kan dock maskiner vara snäppet bättre för att uppnå högst effektivitet. Detta beror på att maskinen ger ett konstant motstånd som inte påverkas av tyngdkraften. När du tränar biceps curls med fria vikter är det största motståndet då armen har en 90 graders vinkel, det vill säga då underarmen är horisontellt med marken. Ju mer du rör dig från detta läge, desto mindre påfrestning utsätts din biceps för. När armen är böjd i sitt högsta läge eller helt utsträckt nedåt får muskeln vila. Om du däremot använder en biceps curl maskin påfrestas biceps under en längre tid vilket är eftersträvansvärt. Bäst resultat i sin träning nås dock givetvis genom en allsidig träning. Det handlar därför inte om antingen fria vikter eller maskiner, utan snarare om en kombination av båda.