Månadsarkiv: Januari 2023

  1. Leg day

    Leg day

    Leg day
    Att träna underkropp är både jobbigt och energikrävande då det är stora muskler som ska arbeta och dessa muskler är starka så dom behöver mer belastning än de mindre musklerna behöver.
    När ordet - Leg day kommer upp så kanske du blir trött av att ens här det men det är så otroligt viktigt att träna benen att du inte bör hoppa - Leg day.
    Det kan också vara så att du prioriterar överkropp och siktar in dig på en massiv muskelmassa på överkroppen så är ju ditt fokus såklart på de men man får inte glömma hur viktigt det är att träna benen så muskelmassan blir fördelad hyfsat jämnt över kroppen. 

    Eller är du personen som älskar -Leg day? Bra för då kommer de tunga benpassen gå som en dans och du älskar känslan av att inte kunna ställa dig upp dagen efter pga av en svidande träningsvärk, bra då är du rätt ute med din träning!
    Att säga att du får din benträning från löpbandet eller konditioncykeln eller att du hoppar benträningen då och då för att du redan har stora ben, då bör du tänka om igen!
    Oavsett vad du tycker om att träna ben så får man inte glömma dom viktiga delarna som medför.

    Tung benpass ger ökad påslag av din naturliga tillväxthormon och testosteron som leder såklart till muskeltillväxt och inte just på benen utan går centralt ut i hela kroppen såklart
    Så dom tunga benpassen kommer utveckla din kropps symmetri så glöm inte att den unika effekten av tung benträning ger effekt på hela din kropp och muskeltillväxt.
    Bra att ha i tanken när man tränar ben är att undvika isolerande övningar utan att sikta in sig på övningar som involverar fler muskler samtidigt.
    Men du kan lägga in isolerade övningar för benens olika muskler efter övningen som involverar mer muskulatur.
    Om du tränar marklyft så inkluderar du muskler som coren, axlarna, ryggen och grepp samt underarmarna så övningen är mer en helkroppsövning än en isolerande övning.


    Skälen till att inte skippa leg day är,
    Effekten a

    Läs mer »
  2. Rodd i olika former

    Rodd i olika former

    Rodd i olika former
    Övningen rodd är en övning som kommer i många olika varianter och hur man utför dom.
    De finns i maskinvarianter, fria vikter, stänger och kan göras med gummiband.
    Beroende på vilket sätt du kommer göra din rodd så är det en jättebra övning som gör dig stark i vardagen.
    Det är en övning som vilken människa helst kan och bör göra.

    Så varför ska man ha rodd i sin träning?
    Ja, det är en övning som stärker upp din hållning, ryggen och du får arbeta i en position som du vill vara stark i vardagen för att undvika smärta.
    I en rodd så använder du ryggmuskulaturen latissimus dorsi vilket är en av kroppens största muskler och går snett över ryggen och en av de primära musklerna som arbetar i en rodd.
    Muskeln utgår från ungefär mitten av ryggraden på tionde till tolfte revben och även över höftbenskammen och fäster i överarmsbenet.
    Muskeln gör att du kan dra överarmen bakåt, inåt och nedåt.
    Den drar även armen nedåt i ett utsträckt läge.
    Muskeln går också under namnet lats.
    Om man tränar för kroppsbygge så är muskel latissimus den som ger den så kallade V-looken över ryggen.

    Baksida axel är en muskler som heter deltoideus posterior som betyder baksidans axel helt enkelt. 
    I rodden så är baksida axeln också en av de primära musklerna som får jobba.
    Den här muskeln har en stor viktig del i en bra hållning.

    Att jobba på en starkare baksida av kroppen är att rekommendera då man är generellt starkare framför kroppen då det mesta vi gör, gör vi framför kroppen och baksidan glöms bort fort.
    Men ju starkare du blir i framsidan av kroppen så kommer baksidan av kroppen ta mer stryk och du kommer få ont i axlar, rygg och höft eftersom din hållning blir fel formad på grund av muskelobalanser.

    Ett vanligt problem är att axlarna blir framåtroterade, alltså att din främre del av axeln blir inåtroterad mot kroppen och det som händer då är att du kan få smärta i axlar och na

    Läs mer »
  3. Varför träna kondition?

    Varför träna kondition?

    Varför träna kondition?
    Är det bra att gå på löpband?
    Ja, det är ett jättebra sätt att träna på ett löpband för att få förbättring av din kondition.
    Löpning är en av de bästa aktiviteterna för att förstärka hjärtat, lungorna samt stärka benen och musklerna.
    Det förbättrar din allmänna hälsa och välbefinnande.

    När du går på löpband kan du kontrollera din träning såsom hastighet, distans och motstånd så du kan reglera det efter dina behov och dina mål. 
    Du kan också träna i ditt eget tempo, undvika trafik, väder och andra faktorer som kan störa din träning.
    Löpband är också en bra träningsform för personer som har rörelsehinder, skador eller andra hälsoproblem eftersom dom kan träna säkert och bekvämt i sitt eget hem eller på sin anläggning.
    Man kan också använda löpbandet tillsammans med andra träningsredskap såsom hantlar och kettlebells för att få en balanserad träning och förbättra sin kondition och styrka.

    Kan man träna för mycket kondition?
    Ja, det kan man och du kan uppleva symtom som utmattning, trötthet, dålig sömn, minskad prestation, ökad skaderisk och sjukdomskänslighet. 
    Detta kan leda till att du blir less på träningen och att du inte får den träningsmässiga utveckling som du förväntar dig.
    Det är också viktigt att du tränar med en sund och balanserad träningsplan och att du varierar din träning så att du inte tränar för mycket och undviker överträning.

    Du kan också använda olika verktyg såsom träningsdagbok, träningsappar och pulsklocka för att spåra din träning och se hur du presterar och återhämtar dig.
    Det är skonsamt att springa på löpband särskilt om du har rörelsehinder, skador eller andra hälsoproblem.
    Löpband har oftast en dämpning som minskar stötarna och skyddar leder och muskler så att du kan springa utan att belasta dina leder för mycket. 

    Vilka muskler tränas på löpband?
    När du går eller sp

    Läs mer »
  4. Konditionsträning med utrustning

    Konditionsträning med utrustning

    Konditionsträning med utrustning
    Är det bra att gå på löpband?
    Ja, det är ett jättebra sätt att träna på ett löpband för att få förbättring av din kondition.
    Löpning är en av de bästa aktiviteterna för att förstärka hjärtat, lungorna samt stärka benen och musklerna.
    Det förbättrar din allmänna hälsa och välbefinnande.

    När du går på löpband kan du kontrollera din träning såsom hastighet, distans och motstånd så du kan reglera det efter dina behov och dina mål. 
    Du kan också träna i ditt eget tempo, undvika trafik, väder och andra faktorer som kan störa din träning.
    Löpband är också en bra träningsform för personer som har rörelsehinder, skador eller andra hälsoproblem eftersom dom kan träna säkert och bekvämt i sitt eget hem eller på sin anläggning.
    Man kan också använda löpbandet tillsammans med andra träningsredskap såsom hantlar och kettlebells för att få en balanserad träning och förbättra sin kondition och styrka.

    Kan man träna för mycket kondition?
    Ja, det kan man och du kan uppleva symtom som utmattning, trötthet, dålig sömn, minskad prestation, ökad skaderisk och sjukdomskänslighet. 
    Detta kan leda till att du blir less på träningen och att du inte får den träningsmässiga utveckling som du förväntar dig.
    Det är också viktigt att du tränar med en sund och balanserad träningsplan och att du varierar din träning så att du inte tränar för mycket och undviker överträning.

    Du kan också använda olika verktyg såsom träningsdagbok, träningsappar och pulsklocka för att spåra din träning och se hur du presterar och återhämtar dig.
    Det är skonsamt att springa på löpband särskilt om du har rörelsehinder, skador eller andra hälsoproblem.
    Löpband har oftast en dämpning som minskar stötarna och skyddar leder och muskler så att du kan springa utan att belasta dina leder för mycket. 

    Vilka muskler tränas på löpband?
    När du går

    Läs mer »
  5. Hantlar

    Hantlar

    Hantlar 
    Är hantlar bra träning? 
    Ja, hantlar kan vara bra för träning, eftersom de ger en stor variation av övningar och möjlighet att träna olika muskelgrupper.
    Hantlar ger också en friare rörelse än vikter på stänger vilket kan vara bra för rörlighet och balans.
    Progressiv belastning kan användas när du tränar med hantlar  som ger möjlighet att öka vikterna och minska antalet reps när du blir starkare och förbättrar din teknik.
    På så sätt kan du få en utmanande träning och öka din styrka och muskelmassa.
    Att träna med hantlar har många fördelar och om du har muskelobalans som är väldigt vanligt och de allra flesta har det så är det faktiskt väldigt positivt att använda sig av hantlar i sin träning.

    Varför då?
    Jo, det är för att den sidan som är lite svagare än din starka sida ska få jobba mer enskilt och utan att den dominant sida tar över.
    Som t.ex i en militärpress med stång, där kommer du kunna pressa en tyngre vikt med båda armarna även om ena sidan är lite svagare eftersom den starka sidan kan hjälpa till i lyften.
    Ännu bättre är om du kan träna en axel i taget, det ger också träning för coren då du måste hålla kroppen i ett rakt läge så att du inte står snett och felbelastar.
    Likaså i enarmsrodd att du tänker på att hålla kroppen i rakt läge så får du jobba med coren också.
    Men om du istället väljer att använda dig av hantlar som i din press kommer du göra din svaga sida en tjänst för att den sidan får jobba utan hjä

    Läs mer »
  6. Skivstänger

    Skivstänger

    Skivstänger
    Varför träna med skivstång? 
    Det finns många skäl till att träna med skivstång.
    För det första är skivstångsträning en utmanande och effektiv form av träning som kan hjälpa dig att bygga styrka, uthållighet och balans.
    För det andra är skivstänger enkla att använda och kan användas för många olika övningar vilket gör att du kan variera din träning och hålla den intressant.
    En skivstång är ett bra verktyg för att träna många olika muskelgrupper på ett effektivt sätt.

    En annan fördel med en skivstång är att man kan anpassa vikten efter sin träningsnivå och sina mål.
    Detta gör att man kan öka eller minska vikten efter behov så att man kan utmana sig själv och fortsätta att utvecklas i sin träning.
    En skivstång är också lätt att förvara så att man kan träna hemma eller använda sig av det kommersiella gymmen.

    Hur håller man en skivstång?
    Om du ska använda en skivstång behöver du välja rätt grepp för övningen du ska göra och det finns olika tekniker för hur man håller en skivstång.
    Här är några allmänna råd för hur man kan hålla en skivstång på rätt sätt,
    -Välj en grepp som ger dig god kontroll över skivstången och som är bekväm för dig.
    -Om du ska göra en övning där du håller skivstången framför dig som marklyft eller en rodd kan du greppa skivstången med händerna på sidan av stången med fingrarna på ovansidan och tummarna på undersidan.
    -Om du ska göra en övning där du håller skivstången ovanför dig, som axelpress eller bänkpress kan du grep

    Läs mer »