Träningsmaskiner

Vi har samlat alla de bästa träningsmaskinerna för att du ska få den allra bästa träningen! Vi har träningsmaskiner både för hemmagym och profesionella gym både för styrketräning och rehab. Om du söker en träningsmaskin så är Gymkompaniet.se rätt destination för dig - i alla prisklasser!
Filtrera

Artiklar 1 till 85 av totalt 126

per sida

Sida:
  1. 1
  2. 2

Artiklar 1 till 85 av totalt 126

per sida

Sida:
  1. 1
  2. 2

Träningsmaskiner

 

Träningsmaskiner finns på de flesta kommersiella gym och är idag en naturlig del gymmet. Gymbesökare är numera vana användare av dessa och förväntar sig därför att lokalen är utrustad med åtminstone några olika träningsmaskiner. Fria vikter, hantlar och kettlebells har vuxit i popularitet på gymet men traditionella arm-maskiner har fortfarande många fördelar. Det krävs många stabiliserande muskler för att träna med fria vikter, vilket gör maskinerna perfekta för bland annat nybörjare. Med hjälp av maskiner kan det vara lättare att träna isolerade muskelgrupper och träna upp rörelserna i vissa övningar. För de som saknar full muskelkapacitet, har bristande balans eller rörelse i armar kan maskiner vara ett bra hjälpmedel. Det finns olika maskiner för att träna såväl armar, axlar och rygg som ben, mage och bröst. Varav vissa maskiner är mer mångsidiga än andra och kan användas för att träna flera olika muskelgrupper.  


Olika typer av träningsmaskiner
 

Träningsmaskiner med vikter, eller viktmaskiner 

Dessa maskiner används för styrketräning. Med hjälp av gravitationskraften tillsammans med enkla maskiner omvandlas motståndet till personen som använder maskinen. Tack vare en sprint som placeras i ett viktmagasin kan utövaren själv välja motstånd för övningen genom att vikterna vilar på sprinten.


Dragmaskin

Dessa används genom att man fäster en stång i en vajer som är kopplad till viktmagasinet vilket utövaren drar neråt för att lyfta den valda vikten.  


Smithmaskin

Detta är en ställning för skivstång där utövaren står i en mer fixerad position än med en lös skivstång.


Träningsmaskin eller fria vikter?

Det råder delade meningar om träningsmaskiner. Vissa anser att detta är ett effektivt sätt att inte slösa energi på muskler man inte avser träna genom att isolera de specifika muskelgrupper man vill komma åt. Men det finns även andra som menar att träningsmaskiner är slöseri på tid då man med hjälp av fria vikter tränar fler muskler samtidigt. Ingen av dessa sidor har egentligen fel, om man vill komma åt en specifik muskel är träningsmaskiner utmärkta redskap, men om man samtidigt vill träna andra stabiliserande muskler kan andra övningar lämpa sig bättre. 

 

Då övningar med fria vikter kräver att fler muskler aktiveras kräver detta mer av utövaren. Därför kan det vara skönt att avsluta sitt träningspass i någon maskin, till exempel bröstpress, för att kunna pumpa ut det sista som finns kvar i just bröstmuskeln om man är matt i resterande muskler. Bäst resultat i sin träning nås givetvis genom en allsidig träning. Det handlar därför inte om antingen fria vikter eller maskiner, utan snarare om en kombination av båda. 

 

Som nämndes ovan kan olika utövare ha olika anledningar till att använda träningsmaskiner, såsom bristande kapacitet i någon kroppsdel eller balanssinne, eller att denne helt enkelt vill isolera och stärka en specifik muskel. Det kommersiella gymmet bör därför se till att det finns åtminstone några träningsmaskiner som erbjuder användarna möjligheten att träna olika muskelgrupper. Hemmagymmaren å andra sidan kan välja själv vad denne vill investera i utefter behov. I det sistnämnda fallet är hybridmaskiner där man kan träna flera muskelgrupper ett bra alternativ om utrymmet eller budgeten är begränsad.


Historia

Träningsmaskiner kan spåras så långt tillbaka som till 1800-talet. Dr. Jonas Gustav Wilhelm Zander från Sverige låg bakom de allra första träningsmaskiner som uppfanns under den senare delen av 1800-talet. Zander var en fysiker, ortopep och ett allmänt geni som utvecklade vad vi idag benämner som de moderna träningsmaskinerna. Han sägs även ha varit den som insåg att transportmedel, såsom cyklar, kunde användas för något annat än transport. Genom att utveckla maskiner som replikerade rörelser eller sysslor som människor utför varje dag och ersätta dessa med maskiner kunde man förbättra sin fysiska hälsa och stärka kroppens muskler. Mycket av den grundläggande tekniken bakom de flesta moderna träningsmaskiner som man idag hittar i alla gym, såsom träningscyklar och trappmaskiner, kan spåras till Dr. Zander.

 

När dessa träningsmaskiner till en början introducerades på marknaden riktade de sig dock till överklassen och de få förunnade som hade råd att införskaffa sig ett exemplar. I modern tid har dock träningsmaskinernas evolution gått framåt och tekniken har förfinats för att möta nutida krav. År 1957 utvecklades det första multigymet av Harold Zinkin och Universal Gym Equipment, vilket var startskottet på den nya eran inom träningsvärlden, och mycket mer har hänt sedan dess.