Månadsarkiv: December 2022

  1. Övningar med skivstång

    Övningar med skivstång

    Övningar med skivstång
    Marklyft-
    Marklyft förekommer allt från gruppträning på gymmet till att tävla inom styrkelyft i världsklass och tillhör baslyften.
    Övningen är en supereffektiv som ger stor effekt på större delen av kroppen men främst säte, ländryggen men även muskler som framsida lår, adduktorerna, hamstring och trapezius får ta del av övningen.

    Utförandet av marklyft,
    -Ställ dig nära stången så att foten mittpunkt är ovanför stången.
    -Höftbrett isär med fötterna
    -Greppa stången genom att böja dina knän och så att greppet blir ungefär axelbrett se till att greppet hamnar utanför dina ben.
    -Andas in ett djupt andetag, aktivera bålen och dra sedan stången längs med kroppen genom att räta ut knä och höften samtidigt.
    -Håll vinklarna i rygg och nacke neutralt under hela övningen, alltså ingen krummad rygg eller att du böjer huvudet upp eller bakåt.
    -Lyftet är klart när du står rakt upp med utlåsta knän och höft.
    -För att avsluta lyftet följer du med stången ner till golvet igen och startar övningen om igen.

    Knäböj,
    Är en av basövningarna.
    Övningen kräver mycket från hela kroppen då du kräver rörlighet och kroppskontroll.
    Musklerna du främst använder dig av är framsida lår, säte, bålmuskulaturen och adduktorerna men även muskler som vader kommer till användning i övningen.

    Utförandet av en knäböj,
    -Ta tag i stången med händerna och viktigt är att ha håll på att du balanserar stången rätt mellan händerna.
    -Kliv sedan under stången och lägg den vilandes på skuldrorna och undvik att lägga stången på stora nackkotan.
    -Ta sedan ett djupt andetag och kliv bakåt från racket där stången ligger på.
    -Ställ dig med fötterna ungefär höftbrett isär.
    -Sänk sedan kroppen ner mellan benen och ner så att höftleden passerar knäleden.
    Men överkroppen ska fortfarande vara upprätt och hålla balansen.
    -När höftleden passerat knäleden så

    Läs mer »
  2. Kettlebells

    Kettlebells

    Kettlebells 
    Kettlebells är ett träningsredskap som har varit med under en längre tid.
    Men dom blir allt mer populära.
    Kettlebells har man sett riktigt långt bak i tiden från den antika Grekland där man använde kettlebells för att visa olympisk styrka men är mest känd från Ryssland/sovjetunionen. 

    Kettlebells kommer ifrån Ryssland och den såg då ut som en kanonkula med ett handtag på som var gjutet i järn.
    Det stora genombrottet för kettlebells som träningsredskap uppstod i USA under 2000-talet.
    De allra första certifieringsprogrammet för instruktörer skapades av den Ryska träningsinstruktören Pavel Tsatsouline som då har instruerat det Ryska specialförbandet Spetnaz.

    Vad är en kettlebell?
    En kettlebell är en typ av vikt du använder när du tränar som liknar en gjuten järnboll med ett handtag på toppen. 
    Den används vanligtvis för en typ av träning kallad kettlebellträning, som innebär att svinga, lyfta och pressa den i olika övningar.

    Varför skaffa en kettlebell?
    Det finns flera skäl till att skaffa en kettlebell dels för att kettlebellträning vara en utmanande och effektiv form av träning som kan hjälpa dig att bygga styrka, uthållighet och balans.
    Dessutom är kettlebells relativt billiga jämfört med andra typer av träningsutrustning.
    Så det är en budgetvänlig investering. 
    Kettlebells är lätta att förvara och kan användas för en mängd olika övningar, vilket gör dem till ett flexibelt val för träning hemma.

    Är

    Läs mer »