Månadsarkiv: Maj 2022

  1. Träna Med Skivstång

    Träna Med Skivstång

    Att träna med skivstång

    Träning med skivstång går bra att utföra både hemma och på gymmet. 
    Det krävs lite utrymme för utrustning som skivstång och viktskivor om man önskar att träna hemma.
    Det gör att träningen blir mer effektiv och tidsbesparande.

    Övningar man kan gör med skivstång är oändlig, det är egentligen bara fantasin som sätter gränser.
    Man kan nästa ersätta alla maskiner på gymmet med en skivstång så man kan träna samma muskler som du hade kunnat gjort i en maskin.
    Men ibland kan maskiner vara ett bättre alternativ som om du är skadad och rehab tränar eller vill träna vissa muskler isolerat, då kan maskiner passa bättre.

    Att träna med skivstång ger positiv effekt på hela kroppen är ingen nyhet och används sedan 1700-talet men såg helt annorlunda ut då.

    Att välja träning med skivstång har många fördelar.

    Det är aldrig försent att börja träna och att använda sig av skivstång i början av din träning går jättebra.
    Man får mer än bara träningen gjord när man arbetar med skivstången då muskelfästen stärks, koordinationen och muskelbalansen får arbeta.

    I början av din träningsresa med skivstång är det att rekommendera att du tränar in teknik och kör mycket hög reps och upprepning av övningarna så dom sitter teknikmässigt innan dom tunga lyften börjar. 

    Dom mest populärar övningarna är marklyft, knäböj och bänkpress.
    Men att komplettera dessa med olika skivstångsroddar och press över huvudet kan du får till riktigt bra träning för hela kroppen.

    Om du är ett stort fan av att träna dina armar så kan du vara lugn skivstången går även att bicepscurla och det finns många effektiva övningar för triceps som går att utföra med en vanlig skivstång också.

    Inte nog med att det är ett multiredskap eftersom du kan göra så många olika övningar med skivstången så får man även bålträning på köpet när man tränar dom vanligaste lyften eftersom den alltid ska vara påkopplad und

    Läs mer »
  2. Viktskivor 50mm

    Viktskivor 50mm

    VIktskivor 50mm

    Eftersom det finns ett jättestort utbud av viktskivor så kan de vara svårt att veta vad man ska välja.
    Den internationell skivstång är den vanligaste skivstången som du hittar på gymmet som passar 50mm viktskivor.
    Skivstänger som har internationellt mått på 50mm används bland annat inom styrkelyft, strongman/woman, och crossfit.

     


    Att träna med viktskivor -

    Viktskivor är en del av basutrustning i ett gym och är användbara på många sätt då man kan använda dom på stänger och även som extra belastning för andra övningar utan stången. 
    Att ha viktskivor med i sin träning är positivt på många sätt och ger stora fördelar eftersom du kan tränar hela kroppen.

    Träning med fria vikter såsom skivstång och hantlar ger mest resultat av din träning då du kan ta ut större rörelse i övningarna än om du använder maskiner där du är låst i olika vinklar som kanske inte passar just dig.

    Träning med fria är väldigt positivt för koordination och muskelobalanser som finns.
    Det är smidigt att använda dig av fria vikter i din träning då du väljer om det ska vara tungt, lätt eller träna för uthållighet genom att addera eller ta bort vikter snabbt och enkelt.

    Några av dom vanligaste övningar man gör med vikter och skivstång är marklyft, knäböj och bänkpress. 
    Dessa övningar tillhör baslyften. När man tränar dessa lyft så används stora muskelgrupper som ger bra resultat i din träning.

     

    Olika modeller på viktskivor 

    Järnvikter 50mm - 

    Är de viktskivor av modellen som är enklast och billigast den som varit med i längst i branschen.
    Dessa viktskivor är gjorda i järn och har en sån bra kvalitet som håller lyf

    Läs mer »
  3. Företagsgym i gammal bunker i Stockholm

    Företagsgym i gammal bunker i Stockholm

    Ännu ett episkt företagsgym på plats!

    Det är som vi noterat i tidigare inlägg högsäsong för företagsgymmen just nu. Inte bara är det väldigt många företag som satsar på sina anställda, utan därtill tillkommer att gymmen känns alltmer avancerade eller kompletta.

    Vårt senaste företagsgym i Stockholm är inte långt ifrån ett riktigt kommersiellt gym, och är inte bara välutrustat med högkvalitativ utrustning. Det är dessutom riktigt, riktigt snyggt.

    I en gammal bunker så har man renoverat upp insidan, och nu valt att sätta upp ett gym till husets hyresgäster.

    Med BH Fitness-maskiner som grund, och med Recoil-produkter som styrkebas så är det ett gym som känns riktigt modernt och inspirerande samtidigt som utrustningen känns oerhört gedigen.

    Är du också intresserad av att bygga företagsgym?

    Kontakta oss så hjälper vi dig vidare!

    Läs mer »
  4. Hur du förbereder dig för en strongman / strongwoman tävling

    Hur du förbereder dig för en strongman / strongwoman tävling

    Hur du förbereder dig inför en strongman / strongwomen tävling


    När du tagit steget till att tävla i sporten strongman / strongwoman så är det bra att ha en plan över hur du ska lägga upp träningen så du kan bli den bästa och starkaste versionen av dig själv.
    I sporten är det viktigt att vara duktig på allt, du ska vara max stark, uthållig, explosiv och rörlig.
    Det är många moment att vara bra på och alla delar ska finns i träningen. 

     

    Maten -

    Under uppbyggnadsfasen så är det extra viktigt att inte ligga på ett underskott i maten då man behöver mycket mer energi för att kunna prestera och bygga upp sig. 
    Om du ligger på ett underskott i de dagliga kaloriintaget så kommer det hämma din utveckling och progressionen kommer inte gå lika bra, lite som att köra bil med handbromsen i - det kommer gå trögt!


    Det lättaste sättet att ha koll på att man får i sig allt man behöver är att ha ett kostschema att följa. Det är lätt att  förbereda alla måltider under veckan. 
    På det sättet missar man ingen måltid och du får i det du behöver för bästa resultat.
    Om det skulle slinka ner en och annan godsak utöver kostschemat ger bara extra energi inför träningen.  

     

    Sömn -

    När du sover är då du återhämtar dig och bygger upp nedbrutna muskler.
    En dålig period av sömn kan göra att utvecklingen inte sker som den borde eftersom kroppen inte kan jobba optimalt för att ge resultaten som förväntas.

    Man kan aldrig ta igen sömn som gått förlorad, så om du inte sover på natten men tar en powernap på dagen kommer de inte kompensera upp för nattens förlorade sömn, men kan gör dig lite piggare såklart.

    En bra nattsömn ligger runt 7-9 timmar. Det varierar från person till person vad man behöver.

     

     

    Inför tävling -


    Perioden som du har

    Läs mer »
  5. Att leva med en strongman på elitnivå

    Att leva med en strongman på elitnivå

    Att leva med en strongman på elitnivå

    Strongmanfamiljen Kvick består av Joachim Kvick f.d Gustavsson som är en av dom stora namnen inom strongman i Sverige och som nu även satt Sverige på kartan nere i Brasilien genom att vinna Arnold Strongman Pro South America 2022 som han fick inbjudan in till för vinsten av RÅAST 2021. 

    Med en stadig grund på hela 15 år av tävlande inom Strongman så har han varit i många delar av världen och tävlat och fått en stor erfarenhet inom sporten.


    Är gift med mig, Johanna Kvick som är en mini strongwoman som vill göra sporten lika stor för kvinnorna som den är för männen.
    Året 2018 vann jag SM och VM i viktklassen - 55 kg.


    Sporten -

    Att ta sig till toppen inom strongman är en lång och krokig uppförsbacke som är både fysiskt och psykiskt jobbigt. 
    I en sport där allt handlar om att vara den starkaste när det gäller och att prestera på en startsignal. 
    Strongman i sverige är idag ingen sport som ger någon större vinning ekonomiskt.

    Eftersom allt du kämpar för är från egen ficka så är det viktigt att ha en familj / partner som är förstående och kämpar för samma mål. 
    Livspusslet såsom arbete, barn, skola, fritidsintressen och mathandling är ett viktigt schema som måste gå ihop om man vill kunna ge allt och bli bäst.

     


    Mat -


    En av dom stora momenten i livpusslet är att mat finns hemma och gärna förberett med matlådor och storkok.
    I en strongmanfamilj kan matkontot ligga upp mot 10 000 kr / månaden och veckohandlingarna ligger på ca 2 500 kr i veckan. 
    En uppsättning av bra kosttillskott hjälper dig också inhandlas så det alltid finns hemma och ligga på runt 2000 kr.
    Det är därför man måste ha arbete i samband med sin satsning inom sporten. 

    Maten är det som ger resultat i din träning, lite som - du blir vad du äter. 
    De dagliga k

    Läs mer »