Månadsarkiv: Maj 2022

  1. Den Omtyckta Studsmattan

    Den Omtyckta Studsmattan

    Den Omtyckta Studsmattan  
    Studsmattan kan man se på många tomter och gårdar runt om i sverige och har fortfarande en stor popularitet bland barnen och även vuxna. 
    Man kan nog se en och annan vuxen ha minst lika roligt på studsmattan som barnen har.

    Timmarna som spenderas på studsmattor under sommaren är många.
    Allt från lekar och höga hopp till mer seriös trixträning och dom sjukt läckra volterna som kan göras på dessa.

    Om man inte har plats för att ha en studsmatta hemma på gården så finns det idag olika “parker” som har studsmattor och trampoliner som man kan besöka för att hoppas loss på. 
    Där finns det även instruktörer som kan hjälpa en till lite mer avancerade hopp som fram och bakåtvolter så man inte skadar sig.

    Studsmattans historia -
    Den moderna studsmattan skapades av ingenjören George Nissen som själv var gymnast och uppfinnare.
    Efter han hade sett cirkustrapesartister använda sig av skyddsnätet som var elastiska mattor.
    George tänkte då att det skulle vara bra för hans träning.

    1934 byggde George och hans tränare Larry Griswold en prototyp av studsmatta från vinkeljärn med en duk och gummifjädrar.
    Denna prototyp använde han i sin träning och som underhållning för barnen på sommarläger.


    Efter George tog sin företagsekonomi år 1937 så turnerade han och två vänner runt om i USA och Mexico och uppträdde på karnevaler med studsmattan.
    I Mexico kallade dom uppfinningen för trampolin som på spanska betyder språngbräda och bestämde att den skulle få heta så.

    Bygget av studsmattor fortsatte och dom sålde en massa studsmattor genom turnéföreställningar och försäljningen ökade och intresset för att ha en studsmatta hemma blev allt mer populärt och spridningen lika så. Allt flera människor använde sig av studsmattor hemma på gården med familjen.
    1941 startade George och Larry ett företag där dom fortsatte sin försäljning av studsmattor.

    Läs mer »
  2. RyggBygge

    RyggBygge

    Ryggbygge 
    Att bygga en stark, grov rygg med V formen krävs ett enormt arbete och det är tidskrävande.
    Allt från maten till övningar och olika upplägg.
    Så vad är det som gör att ryggen får den dära V formen som är så populär?
    Det är en mix av olika muskler som - Latissimus Dorsi, Trapezius och Erector Spinae. 
    Dessa är dom stora musklerna på ryggen.


    Latissimus Dorsi-
    Är den muskeln vi så kallade “vingar” som ger intrycket av V formen av ryggen. 
    Det är en av kroppen största muskel. Muskeln ursprung är ungefär från mitten av ryggraden till och fäster på tionde till tolfte revbenet och på överarmsbenet och ett fäste ner till höftbenskammen. Muskelns funktion är att att dra armen bakåt, inåt och nedåt. 
    Så när armen är i utsträckt läge så är det Latissimus även kallad Latsen som dra in och tillbaka den.

    Eftersom armen sitter i en kulled som gör det möjligt för armen att röra sig i olika vinklar.

    Alltså när man för armen framåt så sker det en - Flexion.
    När man för armen bakåt så sker det en - Extention.
    En utåt rörelse från kroppen så blir det - Abdution.
    En inåt rörelse mot kroppen så blir det - Addution.

    Nu kan det vara lättare och förstå hur muskelns funktion och då innebörden men hur muskeln kan jobba på olika sätt och vilka övningar som är bra för muskeln.


    Trapezius- 
    Är den muskeln som kallas för kappmuskeln eftersom den håller kappan uppe. 
    Eller förkortningen traps som ofta

    Läs mer »
  3. Träning Under Semester

    Träning Under Semester

    Träning under semester 
    Snart kommer den underbara semester som alla väntar på. Vad är din plan? Ska semestern bestå av att vara hemma och ta det lugnt? 
    Kanske är det en avslappnande tid på hotell som gäller. Eller är du den som rastar husbilen under sommaren. 

    Saksamma vart du tänker lägga din semester någonstans men du kanske undrar hur din träning kommer se ut under den perioden.
    Man kan lätt komma åt träning på den plats semestrar på.
    Under semester så kan man välja olika sätt att se sin träning på. 

    Det finns den delen av människor som släpper alla typ av måste och bara  vill bara vara. Kanske ligger dom i hängmattan i några veckor för att vila upp sig.
    Eller ger sömnen en chans till att återhämta sig och har sin semester sovandes i sängen. Det är helt ok att välja dessa alternativ.

    Sen finns den andra delen av människor som lägger all sin lediga tid på träning under sin semester och ser det som en extra satsning för sin hälsa.
    Kanske börjar du dagen ute i spåret och tar ett till pass på gymmet. 
    Eller är du på som lite omväxling så brukar det finnas fina och välutrustade gym som gör gymråttan glad.

    Nu är också ett bra tillfälle att äntligen prova något nytt. Du kanske har varit nyfiken på att prova något utmanande som tex crossfit eller ett köra lite svettiga pass på en kampsportsklubb. Varför inte prova att sporten strongman och lyfta lite sten. 

    Att komma igång med löpning är också ett bra tillfälle under semestern.


    Ge tid till återhämtning-
    Tiden mellan ledigheterna så rullar vardagen på och ekorrhjulet glöder av all upprepning. Dagarna går i ett och man hinner inte alls med det man borde.
    Hur många pass för återhämtning har du i ditt träningsschema? 
    Hur är det med stretching och massage? Vardagsmotionen som promenader för återhämtningen.
    Är det något som du känner att det uteblir. 

    Man går upp, frukost

    Läs mer »
  4. Konditionsträning

    Konditionsträning

    Konditionsträning 
    Kondition är en beskrivning på hur kroppen tar upp syre och transporterar det till olika celler i kroppen.
    Konditionsträning är en populär träningsform som används av väldigt många runt om i världen.
    Vissa använder det för ett kompliment till sin andra träning tex fotboll, padel, eller kampsport.

    Andra använder sig bara av konditionsträning och för deras huvudträning eller att löpning är en stor del av sporten.
    Då kanske man utövar sporter som långdistanslöpare, maratonlöpare eller kanske springer du OCR.

    Sen behöver man absolut inte använda sig av konditionsträning för att komplettera din träning eller utöva andra sporter. 
    Löpning tex är en bra träningsform för dig som motionär eller helt ny i din träningsresa. 

    Du bestämmer själv hur träningen lägg upp, ska du springa ute eller inne, långt eller kort och vilket tempo du ska använda.
    Slänger du in hörlurar i öronen eller vill du höra löpsteget jobba sig fram, det är helt du själv som väljer.

    Man blir bra på de man tränar på, alltså vill du bli stark så måste du styrketräna eller om du vill ha bra kondition måste du konditionsträna. 
    Det bästa är att kombinera dessa två men upplägget beror på vad syftet av din träning är.


    Grundkondition -
    Många pratar om grundkondition och vad det betyder. Grundkonditionen är något du har jobbar upp till och som inte försvinner efter en tid  uppehåll. 
    Du kanske inte springer på den bästa tiden som du g

    Läs mer »
  5. Träna Med Skivstång

    Träna Med Skivstång

    Att träna med skivstång

    Träning med skivstång går bra att utföra både hemma och på gymmet. 
    Det krävs lite utrymme för utrustning som skivstång och viktskivor om man önskar att träna hemma.
    Det gör att träningen blir mer effektiv och tidsbesparande.

    Övningar man kan gör med skivstång är oändlig, det är egentligen bara fantasin som sätter gränser.
    Man kan nästa ersätta alla maskiner på gymmet med en skivstång så man kan träna samma muskler som du hade kunnat gjort i en maskin.
    Men ibland kan maskiner vara ett bättre alternativ som om du är skadad och rehab tränar eller vill träna vissa muskler isolerat, då kan maskiner passa bättre.

    Att träna med skivstång ger positiv effekt på hela kroppen är ingen nyhet och används sedan 1700-talet men såg helt annorlunda ut då.

    Att välja träning med skivstång har många fördelar.

    Det är aldrig försent att börja träna och att använda sig av skivstång i början av din träning går jättebra.
    Man får mer än bara träningen gjord när man arbetar med skivstången då muskelfästen stärks, koordinationen och muskelbalansen får arbeta.

    I början av din träningsresa med skivstång är det att rekommendera att du tränar in teknik och kör mycket hög reps och upprepning av övningarna så dom sitter teknikmässigt innan dom tunga lyften börjar. 

    Dom mest populärar övningarna är marklyft, knäböj och bänkpress.
    Men att komplettera dessa med olika skivstångsroddar och press över huvudet kan du får till riktigt bra träning för hela kroppen.

    Om du är ett stort fan av att träna dina armar så kan du vara lugn skivstången går även att bicepscurla och det finns många effektiva övningar för triceps som går att utföra med en vanlig skivstång också.

    Inte nog med att det är ett multiredskap eftersom du kan göra så många olika övningar med skivstången så får man även bålträning på köpet när man tränar dom vanligaste lyften eftersom den alltid ska vara påkopplad und

    Läs mer »
  6. Viktskivor 50mm

    Viktskivor 50mm

    VIktskivor 50mm

    Eftersom det finns ett jättestort utbud av viktskivor så kan de vara svårt att veta vad man ska välja.
    Den internationell skivstång är den vanligaste skivstången som du hittar på gymmet som passar 50mm viktskivor.
    Skivstänger som har internationellt mått på 50mm används bland annat inom styrkelyft, strongman/woman, och crossfit.

     


    Att träna med viktskivor -

    Viktskivor är en del av basutrustning i ett gym och är användbara på många sätt då man kan använda dom på stänger och även som extra belastning för andra övningar utan stången. 
    Att ha viktskivor med i sin träning är positivt på många sätt och ger stora fördelar eftersom du kan tränar hela kroppen.

    Träning med fria vikter såsom skivstång och hantlar ger mest resultat av din träning då du kan ta ut större rörelse i övningarna än om du använder maskiner där du är låst i olika vinklar som kanske inte passar just dig.

    Träning med fria är väldigt positivt för koordination och muskelobalanser som finns.
    Det är smidigt att använda dig av fria vikter i din träning då du väljer om det ska vara tungt, lätt eller träna för uthållighet genom att addera eller ta bort vikter snabbt och enkelt.

    Några av dom vanligaste övningar man gör med vikter och skivstång är marklyft, knäböj och bänkpress. 
    Dessa övningar tillhör baslyften. När man tränar dessa lyft så används stora muskelgrupper som ger bra resultat i din träning.

     

    Olika modeller på viktskivor 

    Järnvikter 50mm - 

    Är de viktskivor av modellen som är enklast och billigast den som varit med i längst i branschen.
    Dessa viktskivor är gjorda i järn och har en sån bra kvalitet som håller lyf

    Läs mer »
  7. Företagsgym i gammal bunker i Stockholm

    Företagsgym i gammal bunker i Stockholm

    Ännu ett episkt företagsgym på plats!

    Det är som vi noterat i tidigare inlägg högsäsong för företagsgymmen just nu. Inte bara är det väldigt många företag som satsar på sina anställda, utan därtill tillkommer att gymmen känns alltmer avancerade eller kompletta.

    Vårt senaste företagsgym i Stockholm är inte långt ifrån ett riktigt kommersiellt gym, och är inte bara välutrustat med högkvalitativ utrustning. Det är dessutom riktigt, riktigt snyggt.

    I en gammal bunker så har man renoverat upp insidan, och nu valt att sätta upp ett gym till husets hyresgäster.

    Med BH Fitness-maskiner som grund, och med Recoil-produkter som styrkebas så är det ett gym som känns riktigt modernt och inspirerande samtidigt som utrustningen känns oerhört gedigen.

    Är du också intresserad av att bygga företagsgym?

    Kontakta oss så hjälper vi dig vidare!

    Läs mer »
  8. Hur du förbereder dig för en strongman / strongwoman tävling

    Hur du förbereder dig för en strongman / strongwoman tävling

    Hur du förbereder dig inför en strongman / strongwomen tävling


    När du tagit steget till att tävla i sporten strongman / strongwoman så är det bra att ha en plan över hur du ska lägga upp träningen så du kan bli den bästa och starkaste versionen av dig själv.
    I sporten är det viktigt att vara duktig på allt, du ska vara max stark, uthållig, explosiv och rörlig.
    Det är många moment att vara bra på och alla delar ska finns i träningen. 

     

    Maten -

    Under uppbyggnadsfasen så är det extra viktigt att inte ligga på ett underskott i maten då man behöver mycket mer energi för att kunna prestera och bygga upp sig. 
    Om du ligger på ett underskott i de dagliga kaloriintaget så kommer det hämma din utveckling och progressionen kommer inte gå lika bra, lite som att köra bil med handbromsen i - det kommer gå trögt!


    Det lättaste sättet att ha koll på att man får i sig allt man behöver är att ha ett kostschema att följa. Det är lätt att  förbereda alla måltider under veckan. 
    På det sättet missar man ingen måltid och du får i det du behöver för bästa resultat.
    Om det skulle slinka ner en och annan godsak utöver kostschemat ger bara extra energi inför träningen.  

     

    Sömn -

    När du sover är då du återhämtar dig och bygger upp nedbrutna muskler.
    En dålig period av sömn kan göra att utvecklingen inte sker som den borde eftersom kroppen inte kan jobba optimalt för att ge resultaten som förväntas.

    Man kan aldrig ta igen sömn som gått förlorad, så om du inte sover på natten men tar en powernap på dagen kommer de inte kompensera upp för nattens förlorade sömn, men kan gör dig lite piggare såklart.

    En bra nattsömn ligger runt 7-9 timmar. Det varierar från person till person vad man behöver.

     

     

    Inför tävling -


    Perioden som du har

    Läs mer »
  9. Att leva med en strongman på elitnivå

    Att leva med en strongman på elitnivå

    Att leva med en strongman på elitnivå

    Strongmanfamiljen Kvick består av Joachim Kvick f.d Gustavsson som är en av dom stora namnen inom strongman i Sverige och som nu även satt Sverige på kartan nere i Brasilien genom att vinna Arnold Strongman Pro South America 2022 som han fick inbjudan in till för vinsten av RÅAST 2021. 

    Med en stadig grund på hela 15 år av tävlande inom Strongman så har han varit i många delar av världen och tävlat och fått en stor erfarenhet inom sporten.


    Är gift med mig, Johanna Kvick som är en mini strongwoman som vill göra sporten lika stor för kvinnorna som den är för männen.
    Året 2018 vann jag SM och VM i viktklassen - 55 kg.


    Sporten -

    Att ta sig till toppen inom strongman är en lång och krokig uppförsbacke som är både fysiskt och psykiskt jobbigt. 
    I en sport där allt handlar om att vara den starkaste när det gäller och att prestera på en startsignal. 
    Strongman i sverige är idag ingen sport som ger någon större vinning ekonomiskt.

    Eftersom allt du kämpar för är från egen ficka så är det viktigt att ha en familj / partner som är förstående och kämpar för samma mål. 
    Livspusslet såsom arbete, barn, skola, fritidsintressen och mathandling är ett viktigt schema som måste gå ihop om man vill kunna ge allt och bli bäst.

     


    Mat -


    En av dom stora momenten i livpusslet är att mat finns hemma och gärna förberett med matlådor och storkok.
    I en strongmanfamilj kan matkontot ligga upp mot 10 000 kr / månaden och veckohandlingarna ligger på ca 2 500 kr i veckan. 
    En uppsättning av bra kosttillskott hjälper dig också inhandlas så det alltid finns hemma och ligga på runt 2000 kr.
    Det är därför man måste ha arbete i samband med sin satsning inom sporten. 

    Maten är det som ger resultat i din träning, lite som - du blir vad du äter. 
    De dagliga k

    Läs mer »