Mag-maskiner

Här finner du våra magmaskiner för effektiv uppbyggnad av magmuskulaturen. Många upplever att det är svårt att få bra kontakt med magen under situps, eller att man får ont i ryggen. Med en magträningsmaskin känner man ofta en större säkerhet och magträningen blir bättre. 

Filtrera

5 artiklar

per sida

5 artiklar

per sida

Magmaskin

Att utveckla en stark torso innebär att man måste bygga såväl stabilitet i bålen, de djupa musklerna nära ryggraden, som styrka i de yttre magmusklerna. Många fokuserar på att bygga de yttre synliga musklerna men det är viktigt att inte glömma stabilitet i bålen då de är dessa muskler som framförallt används när vi rör på oss. En stark och stabil bål minskar skaderisken. Fördelen med att använda magmaskiner är att du själv enkelt kan justera den så att den passar dig i såväl storlek som motstånd. Du kan även öka vikterna allteftersom du blir starkare. Det finns olika sätt att träna upp dessa muskler, vi har såväl maskiner som annan utrustning som hjälper dig på traven.

 

Olika magmaskiner

Det finns olika magmaskiner som isolerar olika muskelgrupper i magen varav vissa av dessa aktiverar flera samtidigt.


Crunch maskin 
Denna arbetar de yttre magmusklerna och är en välanvänd maskin på gymet. När du utför övningen ska armen vara böjd i cirka 90 graders vinkel när tricepsen vilar på armstödet. Ta stöd med benen när du utför “crunchen” och kom ihåg att repetitionerna ska vara kontrollerade för bäst resultat. Använd aldrig för hög vikt när du tränar då detta kan orsaka smärtor eller skador.


Instruktionsvideo för crunch (hammer).


Sittande magrotation
Denna maskin aktiverar core-musklerna, framförallt de sneda bukmusklerna. Dessa muskler används för att rotera ryggraden, det vill säga att vrida din bål åt olika håll. Kom ihåg att rotera vid ländryggen och inte höfterna för att använda rätt muskler. Dra även in naveln när du utför övningen för att använda rectus abdominis, den huvudsakliga magmuskeln. Maskinen aktiverar dock andra muskler som assisterar vid denna övning, såsom i höft och övre rygg.

 

Instruktionsvideo för magrotationsmaskin.


Stabilitet

Glöm inte att träna upp stabiliteten i överkroppen. Denna kan vara svår att träna i maskiner då dessa, förutom att erbjuda stöd även innebär att musklerna isoleras. Därför kan det vara bra att kombinera magmaskiner med till exempel crunches på en boll. Denna övning tvingar de djupa stabiliserande musklerna att aktiveras för att kunna hålla balansen. Bollar hittar du här.

Du kan också utföra plankan då denna övning stärker de djupa magmusklerna nära rygraden. För att öka motståndet och få bästa effekt kan du med fördel göra övningen med viktskivor, vilka du hittar här.


Kommersiellt gym eller hemmagym? 

Det kommersiella gymmet bör alltid ha åtminstone någon magmaskin tillgänglig för dess kunder. Vi erbjuder magmaskiner och träningsmaskiner av hög kvalitét. Kontakta oss  HÄR så hjälper vi dig att hitta rätt, oavsett om du utrustar ett hemmagym eller ett kommersiellt gym.