Månadsarkiv: September 2022

  1. Upper crossed syndrome

    Upper crossed syndrome

    Upper crossed syndrome
    Vad ger UCS?
    Om du har ett stillasittande arbete, kanske vid datorn eller något liknande så kan lätt hända att du upplever smärta i överkroppen efter ett tag.
    Om du stöter på begreppet upper crossed syndrome kan det vara så att du kanske har sökt hjälp för att du har smärta i rygg, nacke eller axlar hos en behandlare.
    Man kan förkorta meningen Upper crossed syndrome UCS.

    Det betyder att din hållning har förändrats till det sämre och skapar smärta.
    Du har alltså en felaktig hållning eller dysfunktion i halsryggen och bröstryggen, en framåtlutning av nacken.
    När man har UCS så har dina axlar roterat framåt och möjligtvis inåt mot bröstmuskeln.
    Då få du korta bröstmuskler som vill dra ner mer i axeln.

    Det menas att vissa muskler blir förkortade och och andra muskler blir försvagade och det skapar obalans mellan skallen och atlaskotan.
    De muskler som blir spända eller förkortade är övre trapezius, levator scapula,  ste

    Läs mer »
  2. Vilken stång ska man välja?

    Vilken stång ska man välja?

    Vilken stång ska man välja?
    En skivstång är ett fantastiskt redskap och en av de äldsta träningsredskapen som finns.
    Den är hjärtat i varje gym, från hemmagym till gym i absoluta världsklass.
    Utan skivstången skulle vi inte kunna utföra de tre främsta övningarna knäböj, bänkpress och marklyft på ett optimalt sätt.

    Trots att en skivstång bara är en skivstång så kan funktionen och användningsområdet skilja sig markant.
    Om man bara tittar på exempelvis en styrkelyftstång och en stång som är till för tyngdlyftning så kan man inte se någon direkt skillnad och har man ett otränat öga så skulle jag nog säga att de nästan är identiska.

    Stykelyftstången är som namnet påvisar till för styrkelyft, stångens kullager rullar med lite motstånd vilket leder till att vikterna på stången inte snurrar lika snabbt.
    Det är en avgörande faktor för att göra stången stabilare när man utför knäböj, bänkpress och marklyft.
    Styrkelyftstången har också en mer aggressiv lettri

    Läs mer »
  3. Hur stor yta krävs för ett hemmagym?

    Hur stor yta krävs för ett hemmagym?

    Hur stor yta krävs för ett hemmagym?
    Du kanske ställer dig frågan om ens ha plats för ett hemmagym?
    Du kanske bor i en etta och känner att du inte har möjlighet att börja träna hemma.

    Jag skulle ärligt kunna säga att alla människor har möjligheten att träna hemma bara man är påhittig och inte är rädd för att träna hårt.
    Om du inte tror mig så skulle du kunna testa att köra tre set burpees till failure med en minuts vila mellan. Det är alltså helt utan gymutrustning alls.

    Eftersom du troligtvis har sökt dig till oss så tror jag ändå att du är ute efter att köpa utrustning till din träning.
    Vi kan börja med små saker och den utrustning som inget gym kan vara utan för att sedan expandera till ett större hemmagym.


    Skydda golvet-

    För att skydda ditt golv så behövs det en underlagsmatta.
    Det kan annars bli fula märken i parketten. Har du heltäckningsmatta eller någon annan typ av matta så behöver du naturligtvis inte köp

    Läs mer »
  4. Fördelar och nackdelar med hemmagym

    Fördelar och nackdelar med hemmagym

    Fördelar och nackdelar med hemmagym
    Fysisk aktivitet och träning börjar ta en allt större plats ute i samhället.
    Om man tittar tillbaka några årtionden så såg vardagen helt annorlunda ut.
    Gemene man var inte alls lika påläst om träningens goda effekter och efter jobbet så såg man mest fram emot att ligga på soffan och kolla på TV.

    Nu på senare år har fler och fler insett att träning är oerhört viktigt för ett långt, friskt och behagligt liv.
    Styrketräning kan vara direkt avgörande för ditt yrkesliv om du har ett monotont jobb inom t.ex. industri eller vården där tunga lyft är mer regel än undantag men det är fortfarande människor som skippar träningen och går miste om allt gott som den medför.

    För dessa människor är tillgänglighet det som hjälper mest för att kunna bli aktiv.
    Om man vet att man måste ut i kylan på vintern eller i höstrusket, ta kollektivtrafiken eller gå 15-20 minuter till närmaste gym så drar sig många för att gå och träna.
    D

    Läs mer »
  5. Vad kan man snåla med på hemmagymmet och ej?

    Vad kan man snåla med på hemmagymmet och ej?

    Vad kan man snåla med på hemmagymmet och ej?
    Gymvärlden är lite av en djungel. Vad måste man köpa? Vad är oviktigt? Vad ska man fokusera på först? Vad kan man spara på och vad ska man lägga ner mer pengar på?
    Det är frågor som de flesta hemmagymköpare ställer sig.

    Det absolut viktigaste för min del är att köpa saker av hög kvalitet som man kan lita på och som håller länge.
    Saker som helt enkelt inte strular.


    Vad är då det första man ska välja?
    Personligen hade jag valt en internationell skivstång först och främst.
    Eftersom jag tränar en lite mer styrkelyftsbaserad träning med ett fokus på knäböj, bänkpress och marklyft så hade jag valt en styrkelyftstång som har kullager som gör att inte vikterna på stången snurrar så mycket och gör dessa tre övningar mer stabila.

    En lite dyrare skivstång klarar av mer vikt och har bättre grepp.
    Jag har personligen råkat göra sönder en billigare skivstång vid ett lyft när jag misslyckades med en boxböj.

    Läs mer »
  6. Hemmagym för 30.000 kr

    Hemmagym för 30.000 kr

    Hemmagym för 30.000 kr
    För någon som vill investera i ett hemmagym av högre kvalitet så kan 30.000 kr vara en bra summa där du kan få mycket hög kvalitet på din utrustning.
    För en styrkelyftsfokuserad lyftare så kommer den största summan spenderas på en högkvalitativ rack vilket tillsammans med stången och vikterna kommer vara hjärtat i träningen.

    Robins Combo rack är en personlig favorit som jag använder varje träningspass.
    Den är designad så att man enkelt kan ta av bänken om man vill köra knäböj, militärpress och t.ex. good mornings.
    Den har också säkerhetsarmar vilket innebär att man kan maxa och köra till fail helt på egen hand.
    De är både lätta att justera och ta av helt om man tycker att de är i vägen.

    Höjden kan vara ett problem med vissa racks då det kan finnas färre valmöjligheter att höja/sänka till just din nivå men detta är inget problem som den här racken har.
    Den har även hävarmar som man kan höja och sänka stången med vikt for

    Läs mer »
  7. Hemmagym för 15.000 kr

    Hemmagym  för 15.000 kr

    Hemmagym för 15.000 kr
    Beroende på vilka mål man har med sin träning så finns det olika val i djungeln av träningsartiklar som man välja. Nu när fler typer av träning blivit populära som en mer funktionell typ där både styrka och kondition har en likvärdig del av träningen behöver man välja artiklar på ett annat sätt än om man bara fokuserar på styrketräning eller styrkelyft.

    Om vi först fokuserar på ren styrketräning där de tre viktigaste övningarna för att få en fullgod fysik alltid ska vara knäböj, bänkpress och marklyft (om man nu inte har någon skada som gör att inte kan utföra någon av dessa övningar) så behöver man egentligen bara en skivstång, vikter, skivstångsställning och en träningsbänk.

    Personligen hade jag lagt den största summan av min budget på skivstången då den troligtvis aldrig kommer gå sönder.
    Istället för att köpa en billigare stång som har sämre lettring, sämre kullager och inte kan bära lika mycket vikt så tycker jag att det är bäst at

    Läs mer »
  8. Kettlebells nu och då

    Kettlebells nu och då

    Kettlebells nu och då
    Kettlebells är ett träningsredskap som har varit med under en längre tid.
    Men dom blir allt mer populära.

    Kettlebells har man sett riktigt långt bak i tiden från den antika Grekland där man använde kettlebells för att visa olympisk styrka men är mest känd från Ryssland/sovjetunionen. 
    Kettlebells kommer ifrån Ryssland och den såg då ut som en kanonkula med ett handtag på som var gjutet i järn.

    I ryssland heter kettlebells Giry och har har använts sedan 1700-talet.
    Den sovjetiska armén använde sig mycket av kettlebellträning för både styrka och kondition.
    Kettlebells har varit en tävlingssport i Ryssland och europa sen 1940-talet.

    År 1974 blev Girevoy (kettlebellsport) officiellt en etnisk sport i Ryssland.
    Betydelsen av Girya är lånad från persiskan Gera som betyder vikt, väg svår.
    Då fanns vikterna av Girevoy på  16kg, 24kg och 32kg. 

    År 1948 deltog närmare 200 000 personer från sovjet i den

    Läs mer »
  9. Loading

    Loading

    Loading
    Är en gren i sporter så som strongman/strongwoman och crossfit.
    De handlar om att springa med otympliga saker för en viss sträcka och slänga av den vid sträckans slut och då ska man snabbt tillbaka för att hämta nästa föremål och göra samma sak igen.
    I grenen måste man bevisa sin styrka, snabbhet och uthållighet för att klara av den.

    Att kunna hålla sig upprätt, andas och ha en tung och otymplig objekt på bröstet är en konst och kräver många timmars praktik för att göra de snyggt!
    Att träna loading är ett effektivt

    Läs mer »