Gymutrustning

  1. Träning Under Semester

    Träning Under Semester

    Träning under semester 
    Snart kommer den underbara semester som alla väntar på. Vad är din plan? Ska semestern bestå av att vara hemma och ta det lugnt? 
    Kanske är det en avslappnande tid på hotell som gäller. Eller är du den som rastar husbilen under sommaren. 

    Saksamma vart du tänker lägga din semester någonstans men du kanske undrar hur din träning kommer se ut under den perioden.
    Man kan lätt komma åt träning på den plats semestrar på.
    Under semester så kan man välja olika sätt att se sin träning på. 

    Det finns den delen av människor som släpper alla typ av måste och bara  vill bara vara. Kanske ligger dom i hängmattan i några veckor för att vila upp sig.
    Eller ger sömnen en chans till att återhämta sig och har sin semester sovandes i sängen. Det är helt ok att välja dessa alternativ.

    Sen finns den andra delen av människor som lägger all sin lediga tid på träning under sin semester och ser det som en extra satsning för sin hälsa.
    Kanske börjar du dagen ute i spåret och tar ett till pass på gymmet. 
    Eller är du på som lite omväxling så brukar det finnas fina och välutrustade gym som gör gymråttan glad.

    Nu är också ett bra tillfälle att äntligen prova något nytt. Du kanske har varit nyfiken på att prova något utmanande som tex crossfit eller ett köra lite svettiga pass på en kampsportsklubb. Varför inte prova att sporten strongman och lyfta lite sten. 

    Att komma igång med löpning är också ett bra tillfälle under semestern.


    Ge tid till återhämtning-
    Tiden mellan ledigheterna så rullar vardagen på och ekorrhjulet glöder av all upprepning. Dagarna går i ett och man hinner inte alls med det man borde.
    Hur många pass för återhämtning har du i ditt träningsschema? 
    Hur är det med stretching och massage? Vardagsmotionen som promenader för återhämtningen.
    Är det något som du känner att det uteblir. 

    Man går upp, frukost

    Läs mer »
  2. Konditionsträning

    Konditionsträning

    Konditionsträning 
    Kondition är en beskrivning på hur kroppen tar upp syre och transporterar det till olika celler i kroppen.
    Konditionsträning är en populär träningsform som används av väldigt många runt om i världen.
    Vissa använder det för ett kompliment till sin andra träning tex fotboll, padel, eller kampsport.

    Andra använder sig bara av konditionsträning och för deras huvudträning eller att löpning är en stor del av sporten.
    Då kanske man utövar sporter som långdistanslöpare, maratonlöpare eller kanske springer du OCR.

    Sen behöver man absolut inte använda sig av konditionsträning för att komplettera din träning eller utöva andra sporter. 
    Löpning tex är en bra träningsform för dig som motionär eller helt ny i din träningsresa. 

    Du bestämmer själv hur träningen lägg upp, ska du springa ute eller inne, långt eller kort och vilket tempo du ska använda.
    Slänger du in hörlurar i öronen eller vill du höra löpsteget jobba sig fram, det är helt du själv som väljer.

    Man blir bra på de man tränar på, alltså vill du bli stark så måste du styrketräna eller om du vill ha bra kondition måste du konditionsträna. 
    Det bästa är att kombinera dessa två men upplägget beror på vad syftet av din träning är.


    Grundkondition -
    Många pratar om grundkondition och vad det betyder. Grundkonditionen är något du har jobbar upp till och som inte försvinner efter en tid  uppehåll. 
    Du kanske inte springer på den bästa tiden som du g

    Läs mer »
  3. Träna Med Skivstång

    Träna Med Skivstång

    Att träna med skivstång

    Träning med skivstång går bra att utföra både hemma och på gymmet. 
    Det krävs lite utrymme för utrustning som skivstång och viktskivor om man önskar att träna hemma.
    Det gör att träningen blir mer effektiv och tidsbesparande.

    Övningar man kan gör med skivstång är oändlig, det är egentligen bara fantasin som sätter gränser.
    Man kan nästa ersätta alla maskiner på gymmet med en skivstång så man kan träna samma muskler som du hade kunnat gjort i en maskin.
    Men ibland kan maskiner vara ett bättre alternativ som om du är skadad och rehab tränar eller vill träna vissa muskler isolerat, då kan maskiner passa bättre.

    Att träna med skivstång ger positiv effekt på hela kroppen är ingen nyhet och används sedan 1700-talet men såg helt annorlunda ut då.

    Att välja träning med skivstång har många fördelar.

    Det är aldrig försent att börja träna och att använda sig av skivstång i början av din träning går jättebra.
    Man får mer än bara träningen gjord när man arbetar med skivstången då muskelfästen stärks, koordinationen och muskelbalansen får arbeta.

    I början av din träningsresa med skivstång är det att rekommendera att du tränar in teknik och kör mycket hög reps och upprepning av övningarna så dom sitter teknikmässigt innan dom tunga lyften börjar. 

    Dom mest populärar övningarna är marklyft, knäböj och bänkpress.
    Men att komplettera dessa med olika skivstångsroddar och press över huvudet kan du får till riktigt bra träning för hela kroppen.

    Om du är ett stort fan av att träna dina armar så kan du vara lugn skivstången går även att bicepscurla och det finns många effektiva övningar för triceps som går att utföra med en vanlig skivstång också.

    Inte nog med att det är ett multiredskap eftersom du kan göra så många olika övningar med skivstången så får man även bålträning på köpet när man tränar dom vanligaste lyften eftersom den alltid ska vara påkopplad und

    Läs mer »
  4. Viktskivor 50mm

    Viktskivor 50mm

    VIktskivor 50mm

    Eftersom det finns ett jättestort utbud av viktskivor så kan de vara svårt att veta vad man ska välja.
    Den internationell skivstång är den vanligaste skivstången som du hittar på gymmet som passar 50mm viktskivor.
    Skivstänger som har internationellt mått på 50mm används bland annat inom styrkelyft, strongman/woman, och crossfit.

     


    Att träna med viktskivor -

    Viktskivor är en del av basutrustning i ett gym och är användbara på många sätt då man kan använda dom på stänger och även som extra belastning för andra övningar utan stången. 
    Att ha viktskivor med i sin träning är positivt på många sätt och ger stora fördelar eftersom du kan tränar hela kroppen.

    Träning med fria vikter såsom skivstång och hantlar ger mest resultat av din träning då du kan ta ut större rörelse i övningarna än om du använder maskiner där du är låst i olika vinklar som kanske inte passar just dig.

    Träning med fria är väldigt positivt för koordination och muskelobalanser som finns.
    Det är smidigt att använda dig av fria vikter i din träning då du väljer om det ska vara tungt, lätt eller träna för uthållighet genom att addera eller ta bort vikter snabbt och enkelt.

    Några av dom vanligaste övningar man gör med vikter och skivstång är marklyft, knäböj och bänkpress. 
    Dessa övningar tillhör baslyften. När man tränar dessa lyft så används stora muskelgrupper som ger bra resultat i din träning.

     

    Olika modeller på viktskivor 

    Järnvikter 50mm - 

    Är de viktskivor av modellen som är enklast och billigast den som varit med i längst i branschen.
    Dessa viktskivor är gjorda i järn och har en sån bra kvalitet som håller lyf

    Läs mer »
  5. Träna Hemma med Kettlebells

    Träna Hemma med Kettlebells

     

    Guiden för kettlebellträning hemma

    Det finns olika modeller av kettlebells att välja på och det man ska tänka på innan du skaffar dig kettlebells är att veta vart du ska träna någonstans, om du ska använda dom hemma i din bostad eller i ditt garagegym.

    Om du beslutar dig för att välja ett klot utan något skyddshölje på så rekommenderas att ha något under klotet som till exempel en yogamatta för att skydda golvet då kloten kan ge repor.

    När man tränar med kettlebells så är det viktigt att tänka på hur man avslutar övningen på ett korrekt sätt så att klotet inte släpps ner i golvet utan att man kontrollerat ställer ner den på golvet igen för att undvika skador på golvet.  

     

    Järnkettlebell

    Är den modell som kom först. Den mest enkla och billigaste varianten.
    Storleken på klotet ändras ju tyngre klot du väljer. Därav kan man behöva justera tekniken i sin övning när man vill gå tyngre.  

    Här hittar du järnkettlebells.

     

    Neoprenkettlebells

    Är lik modellen innan men denna har ett skydd runt om klotet av neopren.Den här modellen passar bra om du har tänkt att ha träningen i din bostad då klotets undersida skyddas av neoprenet och är skonsammare mot golvet men skulle klotet tappas ner på golvet så

    Läs mer »
  6. Vilken Skivstång Ska Jag Välja?

    Vilken Skivstång Ska Jag Välja?

    Vilken Skivstång Ska Jag Välja?

    Skivstången är den kanske mest essentiella produkten i ditt hemmagym. I princip alla basövningar utförs med hjälp av skivstången och det är på något sätt kring denna som hela gymmet kan utformas.

    Samtidigt är skivstången kanske en av de mest knepiga produkterna att välja, då det egentligen inte finns några visuella skillnader utan prisnivåerna och modellerna kan skilja sig väldigt markant åt samtidigt som skivstången ser nästan identisk ut.

    I det här inlägget är vårt mål att försöka ge en inblick i varför vissa skivstänger kan kosta 1000kr, medan andra kostar mångdubbelt mer, samt vad du bör välja för skivstång beroende på vad du tänker träna. (I detta inlägg belyser vi enbart det som normalt sett kallas internationella skivstänger. Skivstänger på 220cm och gjorda för 50mm-vikter)

    Budget
    Det finns lite olika anledningar till att priset kan variera så mycket. Överlag kan man säga att en billig skivstång tål betydligt mindre vikt än en dyr variant. De billigaste modellerna kan ibland ligga ner mot en maxvikt på 200kg, och belastas de mer än så kommer de att böjas, medan de lite dyrare modellerna kan ha maxvikter upp mot nästan ett ton eller liknande. Till detta kommer också att en billigare skivstång ofta kan "slå sig" alltså bli skev av att man släpper den i marken med vikter, medan en dyrare skivstång tål släpp på ett helt annat sätt. Och slutligen kostar ofta kullagrade stänger något mer än de med glidbussningar. Och i rälighetens namn ska nog sägas att varumärket på stången i vissa fall kan stå för en del av kostnaden också. Med allt detta sagt. Är du nybörjare som inte planerar att lyfta över 200kg i mark, eller köra ryck och stöt med släpp, så behöver du ingen värsting-stång, utan det räcker med en lite billigare variant. Medan du som avancerad styrkeutövare bör satsa på en lite mer påkostad stång

    Läs mer »
  7. Vilken Träningsbänk Ska Jag Välja?

    Vilken Träningsbänk Ska Jag Välja?

    Vilken Träningsbänk Ska Jag Välja?

    Vill du köra styrketräning i ditt hemmagym så finns det ett antal basprodukter som förtjänar lite extra eftertanke. Skivstången, Ställningen, Hantlarna, Viktskivorna och inte minst Träningsbänken!

    Du kommer spendera en stor del av din träningstid sittandes eller liggandes på träningsbänken, och är det inte rätt modell för dig så kommer det troligen påverka dina träningspass, och worst case kommer du tvingas köpa en ny, alt att det helt enkelt gör att du drar dig från att nyttja den bänk du redan köpt.

    Därför tänkte vi här gå igenom litegrann kring hur du kan tänka när det kommer till just träningsbänkar och vad du bör ha i åtanke.

    Punkterna vi belyser är:
    Budget
    Ställbarhet
    Fällbarhet
    Dynornas form

    Budget:
    Träningsbänkar tillhör en av de produkterna där man vanligtvis får ungefär vad man betalar för. Ser vi igenom hela vårt sortiment av träningsbänkar här, så kan vi se att de lite billigare träningsbänkarna tenderar att vara något klenare i konstruktionen, eller ha en tunnare frame, med en mindre påkostad dyna. Det betyder inte att två bänkar som ligger inom en femhundring från varandra kommer vara extremt olika i kvalité, utan där handlar det troligen om att olika modellkonstruktioner har olika kostnader att framställa, men en bänk under 2000kr kommer skilja sig i kvalité jämfört med en som ligger på 3000-4000kr. Däremot när man börjar närma sig 5000kr och uppåt så är det få bänkar som är värda den kostnaden om de ska användas i ett hemmagym. Troligen är det då antingen varumärke eller kommersiell kvalité du betalar för, och du kan troligen för ett hemmagym lägga dig under den nivån. Är du en nybörjare med fokus på rehab eller lättare hantelövningar så kan du gott spara in ett par tusenlapp

    Läs mer »
  8. Lägga Stötdämpande Gymgolv - En Guide

    Lägga Stötdämpande Gymgolv - En Guide

    Lägga Stötdämpande Gymgolv - Hur gör man?

    Trots att gymgolv kanske inte är det man blir mest exalterad över när man ska bygga ett hemmagym/företagsgym, så är det ändå en viktig del i planeringen. Gymgolvet ger en god akustik, ringar in gymmets yta, ger det en bättre känsla och skyddar underlag samt vikter.

    I det här inlägget tänkte vi gå igenom just stötdämpande gymgolv. (Inte matta på rulle)

    Normalt sett kommer stötdämpande gymgolv i storlekar mellan 50x50cm och 1x1m, samt tjocklekar mellan 20mm och 43mm.

    Läggningen går till ungefär på samma sätt oavsett modell. 

    Smidigast är att börja mot en vägg som känns någorlunda rak (Tyvärr är väggar sällan helt raka). Är väggarna raka blir läggningen ofta hyggligt smidig då plattorna inte vinklas. Men är väggarna lite snea så drar det lätt iväg i vinkel, och man får då försöka hålla en så rak linje som möjligt och kanske även lämna lite utrymme mot vägg, där man sedan skär till mindre golvdelar och jämnar ut.

    Mattorna kan också diffa några millimeter. En matta kanske är 100,2cm x 100,2cm, medan en annan är 99,8cm. En digg som givetvis är väldigt liten och som inte märks när man lägger ut första raden. Men lägger man en stor yat så kan de också dra iväg en aning i skarvarna. Det gör att man ibland får pussla runt lite för att hitta den optimala läggningen för att få så fina linjer som möjligt.

    Att skära i stötdämpande gymgolv går oftast bra och hyggligt enkelt då det är gummi rakt igenom. Vi brukar använda en vanlig Stanley Mattkniv med rakt blad som finns på de flesta järnhandlar för ett par hundralappar. Samt en skärlinjal om man har mycket kantbitar att skära till.

    Att skära runt stolpar eller hörn kan vara knepigt. Även om man måttar ordentligt blir det lätt lite diff. Ett litet

    Läs mer »
  9. Varför luktar Gymgolv? Och hur ska man tänka kring det?

    Varför luktar Gymgolv? Och hur ska man tänka kring det?

    Varför luktar gymgolv?

    Gymgolv är en av våra vanligaste produkter, och förra året sålde vi en bit över 20.000kvm gymgolv. Det blir ett par hemmagym...

    En av de vanligaste funderingarna kring gymgolvet handlar om lukten. För ja, gymgolv tenderar att lukta en del.

    I grunden handlar det om att gymgolvet i de flesta fall nuförtiden tillverkas av återvunnet gummi, oftast från bildäck. Dessa bildäck mals ner, blandas ihop med någon sort "klister" och pressas ihop. Och de kommer att lukta, ungefär som gamla bildäck. 

    Det positiva är att lukten avtar en aning med tiden. Går du exempelvis in på ett nyöppnat gym kommer du antagligen känna en hyggligt tydlig gummilukt om de lagt ut gummigolv. Men går du förbi ett gammalt gym med gummimatta är det inte alls samma lukt.

    Med det sagt så kan du också snabba på processen något genom att moppa av plattorna eller låta dem stå utomhus och vädra. Men effekten är oftast någorlunda liten. Det är framförallt tid som brukar minska på lukten.

    I och med lukten kan det kännas skadligt. Men de flesta seriösa återförsäljare idag säljer golv från betrodda källor, men köper du riktigt, riktigt billigt golv som verkligen stinker så kan det vara lösningsmedel i som inte är bra för dig. Så var lite aktsam på det.

    Och även om plattorna inte är skadliga så skulle vi inte rekommendera att man har dom inomhus i en lägenhet i exempelvis ett vardagsrum eller sovrum. Lukten kommer antagligen störa dig eller dina gäster. Däremot i en källare eller i ett garage, eller i ett separat rum på företaget så är det inga konstigheter. Utan där passar de väl och bör inte störa någon.

    Tyvärr finns det inga perfekta alternativ. Eva-mattor är något för mjuka för att ha vikter/bänkar etc på, och att köra rakt på golvet gör a

    Läs mer »
  10. Vad "måste" ingå i ett Hotellgym?

    Vad "måste" ingå i ett Hotellgym?

    Vad "måste" ingå i ett Hotellgym?

    Vi har i tidigare inlägg nämnt vikten av gym på hotellet för de som väljer vilket hotell de ska bo på. Se inlägg här.

    Att hotellgäster efterfrågar träningsmöjligheter är tydligt, men det kan vara svårt att veta hur man ska prioritera. Speciellt om man kanske bara har ett litet utrymme och en strikt begränsad budget. Vi har tagit fram ett litet exempelpaket på ett mindre hotellgym som du hittar här.

    Först och främst innehåller gymmet ett löpband, vilket antagligen är den maskin som alltid bör finnas på ett hotellgym. För det är av vår erfarenhet den i särklass mest använda produkten. Har du bara möjlighet att köra på en enda produkt i gymmet, så är det just löpband du bör satsa på. Och är det någon produkt du kanske ska lägga någon extra krona på så är det också löpbandet. Det är den som slits hårdast och som enklast kan gå sönder. 

    Generellt sätt är servicen på ett löpband relativt enkel. Man smörjer det någon gång i halvåret, dammsuger motorutrymmet och drar åt mattan. Allt som allt, tar det runt 5-10 minuter. Och löpbandet bör hålla i X antal år. Det som dock kan ställa till det är framförallt om utövare springer med utomhusskor. Småsten och grus som kommer in i maskineriet kan snabbt förstöra bandet och skapa en dyr och helt onösig kostnad. Var därför noga med dina gästers löpskor. Den andra punkten som kan ställa till det är om det är väldigt dammigt i gymmet. Om en dammbeläggning uppstår inne i motorutrymmet kan det överhettas och även det bli en dyr och helt onödig kostnad.

    För att fylla ut gymmet har vi i det lilla hotellgymspaketet också lagt med

    Läs mer »
Sida