Crosstrainer

Med en Crosstrainer kan du träna hela kroppen på en gång och slipper använda en massa olika redskap. Att träna med en Crosstrainer gynnar fettförbränningen och påverkar alla stora muskelgrupper, men utan att belasta lederna. En riktigt lång promenad gör gott för kroppen men med en Crosstrainer får du en helkroppsträning som en promenad inte kan matcha på långa vägar! Dessutom behöver du inte bry dig om väderförhållanden utan kan träna i din hemmiljö.
Filtrera

14 artiklar

per sida

14 artiklar

per sida

Crosstrainer

En crosstrainer eller en elliptisk träningsmaskin är en stationär träningsmaskin som efterliknar rörelserna i trappgång, promenader eller löpning, men utan att orsaka samma tryck på lederna. Detta är därmed en mer skonsam träningsform som är tänkt att minska risken för skador. Personer som sedan tidigare är skadade kan därför använda en crosstrainer för att hålla sig i form, då maskinens belastning på kroppen är väldigt liten. Motståndet kan utövaren välja själv vilket gör detta till en maskin som kan användas effektivt av såväl nybörjare som atleter.


Crosstrainern uppfanns av Prector och kom in på marknaden under 90-talet. De flesta crosstraniers tränar både överkropp och underkropp, men de finns även vissa modeller som enbart tränar underkroppen. Maskinen kan både användas utan ström och med enbart användarens egna kraft eller kopplas till en strömkälla för ytterligare justering av motståndet.


Denna video ger ett bra underlag kring teknik och hur man kan bygga upp sitt träningspass med en cross trainer. 

 

Fördelar med crosstrainer

En crosstrainer påminner om ett löpband då samma benmuskler och hjärtat aktiveras. Man har även påvisat att den hastighet där kalorier förbränns på ett löpband är densamma på en crosstrainer. Eftersom fötterna inte lämnar pedalerna skapas inte samma höga ljud som på ett löpband. Maskinen är således både mer skonsam för lederna och öronen.


Det går även att variera sin träning med hjälp av en crosstrainer genom att variera motståndet och steglängden på  maskinen. Enligt en studie som publicerades år 2002, av Idaho University, kan man med hjälp av olika steglängder utveckla styrka i olika muskler på en crosstrainer. Desto mer man ökar steglängden desto mer kalorier förbränner man utan att den upplevda utmattningen ökar.


Frågor?

Kontakta oss  HÄR så hjälper vi dig att hitta rätt.


Historia

Den första publicerade artikeln som behandlade själva tekniken bakom crosstrainern publicerades 1988 av forskare vid Purdue University, men det var inte förrän 1995 som den första crosstrainern introducerades på marknaden. Bakom denna maskin som då kallades Elliptical Fitness Crosstrainer (EFX) låg Prector, ett företag som utvecklar träningsutrustning. Träningsmaskinen var den första som tillät utövaren att rulla foten från häl till tå precis som vid löpning. Eftersom fotsulan hela tiden vidrör själva pedalen orsakar inte samma belastning från stöten som uppstår när foten lämnar underlaget och sedan trycks ner igen med kraft. Maksinen anses därför vara en låg-belastningsmaskin. Rörelserna blir mer flytande vilket även innebär att utövaren inte upplever att denne tränar lika hårt som den faktiskt gör.