Köpvillkor
Priser i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) inklusive moms är de gällande. Avvikelse från villkoren är giltiga endast om båda parter har signerat särskilt avtal som reglerar detta.
Personuppgifter/GDPR-reglerna
Vid godkännande av våra cookies så godkänner du att vi använder oss av Google Analytics för att analysera användardata.
Vid beställning hos Gymkompaniet så godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja din order och eventuell efterföljande garanti, service, eller komplettering. Gymkompaniet sparar: namn, adress, telefonnummer, e-postadress samt vad du beställt.
Vid betalning så hanteras personnummer, org-nr, eller kortuppgifter via Svea Ekonomi. För deras villkor besök: https://www.svea.com
Gymkompaniet kan vid köp använda din mailadress för framtida mail-utskick om orderns sändningsstatus alt. nyhetsbrev. För att avsäga dig nyhetsbrev så kan du maila oss på kontakt@gymkompaniet.se eller avregistrera dig på skickat nyhetsbrev.
Gymkompaniet delar dina leveransuppgifter med fraktbolaget som levererar din beställning. Vi kan även dela din mailadress med tredje part för exempelvis uppföljning, så som trustpilot.
När du som kund mailar oss så kommer din e-postadress samt e-posthistoriken sparas för att förenkla framtida service. Inga uppgifter säljs vidare till tredje part eller skickas vidare till tredje land. Hanteringen av dina uppgifter sker enligt dataskyddsförordningen. Ansvarig är Gymkompaniet Sverige AB. Vi sparar dina orderuppgifter så länge de bedöms vara relevanta. Därefter raderas de.
Du kan begära vilka uppgifter vi har registrerade på dig. För att se dessa uppgifter så kan du kontakta oss på kontakt@gymkompaniet.se
Produkter
Alla produkter som säljs i butiken kan användas i Sverige och ska följa svensk lagstiftning. Priser kan anges både exklusive och inklusive moms genom inställning på hemsidan. För att se totala fraktpriset gå till kassan.
Tillämplighet
Dessa köpevillkor är tillämpliga därest svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se).
Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, http://www.kov.se/
Beställning
För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) lider ekonomisk skada, polisanmäls. Säljföretaget friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.
Vi följer PUL.
Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder SveaWebPays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
Fakturaorder via SveaWebPay Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Gymkompaniet.se (Gymkompaniet Sverige AB) överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är normalt 14 dagar för privatperson och 30dagar för företag och föreningar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
SveaWebPay Delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa 08-51493113 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68%.
Företagsfaktura
Kreditprövning
Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor
Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse
Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR
Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com .
Fraktpriser Leverans
Alla beställningar från Gymkompaniet.se levereras från leverantörs lager snarast efter lagd beställning. Normal leveranstid är 2-10 arbetsdagar. Om leverans ej sker inom angiven normaltid så skall kund informeras om detta. Vissa varor skickas via separata lager, detta står i så fall i produktbeskrivningen eller meddelas på annat sätt - och leveranstiden är där ofta något längre.
Avbeställning
I de fall kunden inte kan avhjälpa försening inom skälig tid har kunden rätt att häva köp i enlighet med Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) köpvillkor. Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från säljföretaget antigen per e-post
Ägandesrättförbehåll
Alla varor förblir Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) egendom tills dess full betalning erlagts.
Ansvar för fel
Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) bär inget direkt eller indirekt ansvar för t ex , men ej begränsat till, inkompatiblilitet, leveransförseningar, driftsavbrott, dataförlust, merarbete eller annan ekonomisk skada.
Kundens rättigheter vid försening
I de fall Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) ej kan leverera vara inom angiven leveranstid har kunden rätt att häva sin beställning.
Reklamationsvillkor
Om en vara är skadad eller har fel som upptäcks vid leverans så hanteras varan i första hand via garanti, alternativt betalas en överenskommen delsumma ut snarast åter till kund motsvarande skadans omfattning enligt överenskommelse.
Det är lämpligt att kunden vid ankomst direkt kontrollerar leverans för att verifiera att denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) via mail till kontakt@gymkompaniet.se och uppge order-id samt orsak till reklamationen.
Vid samtliga fall då en vara returneras till Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) skall kunden först ha kontaktat Gymkompaniet. Defekta produkter som returernas till Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende. Hos Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) har privatkonsument rätt att få en förbetald paketlapp sig tillsänd i de fall då varan är skadad. I de fall returärendet ej är giltigt som garanti/reklamation och kund har fått en förbetald paketlapp tillsänd sig, debiteras fraktkostnad tur och retur kunden alternativt att kunden bekostar retur. I de fall returanledningen är reklamation och fel ej kan påvisas utgår en avgift om 200:-+ moms + frakt tur och retur samt hanteringskostnad för ärendet. Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall identisk vara ej finns tillgänglig.
Kontakta oss på telefonnummer 031 306 36 51 eller maila oss på kontakt@gymkompaniet.se om du önskar reklamera ditt köp eller vara.
Returrätten gäller i 14dagar från att du fått din vara och gäller oanvänd vara, samt produkter som ej monterats.
Konsumenten har rätt att reklamera en vara eller tjänst om varans eller tjänstens egenskaper avviker från det som avtalats eller som följer av lag.
Konsumenten skall ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamation
Gymkompaniet.se står alltid för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods.
Reklamationsrätt lämnas ej vid företagsköp, utan skydd mot fel är här begränsat till ordinarie leverantörsgaranti. Gymkompaniet vid begäran typiskt hjälpa till med rådgivning, medling m.m. vid fel som faller utanför garantin, men kund svarar själv för eventuella kostnader i samband med dessa.
Ångerrätt
Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar förutsatt att varans art förutsätter detta. Bedömmer Gymkompaniet att varan använts för mer än funktionsprov kan en värdeminskning komma att tillämpas vid en retur. Varan får alltså ej vara använd förutom detta undantag och tillbehör skall vara förpackad så att varan går att sälja vidare som ny.
Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta Gymkompaniet.se på kontakt@gymkompaniet.se för erhållande av ett returdokument. Returfrakten bekostas av konsumenten.
Kontakta oss på telefonnummer 031 306 36 51 eller maila oss på kontakt@gymkompaniet.se om du ångrar ditt köp. Se även gärna Konsumentverkets blankett för ångerrätt.
Vid produkter som är specialtillverkade för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.
Om en vara är transportskadad skall Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) kontaktas inom skälig tid för information om ersättning.
Återbetalning av ordersumma
Vid ångerrätt eller reklamation där kund ej begär ny vara ska Gymkompaniet.se återbetala ordersumman eller makulera fakturan snarast, inom 14 dagar, efter datum som den returnerade varan mottagits.
Fraktkostnaden man betalar vid beställning krediteras inte vid returer. Däremot betalar man inget extra för sin första retur. Om man skulle göra 2 eller fler returer på samma order så bekostas kunden en ny returkostnad som motsvarar fraktkostnaden på det returnerade vid det tillfället.
Om man inte hämtar ut en order hos ett ombud så tillkommer ingen straffavgift. Däremot bekostar kund en ny fraktkostnad om ordern ska skickas på nytt igen.
Om en order som skickas för hemleverans inte tas emot så tas en straffavgift på 250kr ut, samt att fraktkostnaden för ordern inte krediteras vid orderns tillbakaskickande till lagret
Garanti
Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna. I vissa fall lämnar tillverkarna utökad garanti men detta varierar mellan de olika produkterna och anges på produktnivå. Har du problem med din vara kan du kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig trots att det gått mer än 6 månader från inköpsdatum. Alla eventuella garantier gäller i Sverige.
Outlöst försändelse
I de fall då en försändelse ej blir utlöst så kommer den returneras till Gymkompaniet. P.g.a stora orderflöden så kan vi ej garantera att vi upptäcker din retur, så för att vara säker på att få tillbaka dina pengar för ordern så kontakta oss. Fraktkostnaden återbetalas ej
Tvist
Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Övrigt
Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Gymkompaniet Sverige AB (Gymkompaniet.se) skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.
Snabbversionen av köpvillkoren
Inkl / exkl moms?
Priserna på hemsidan kan visas både inkl moms och exkl moms beroende på önskad inställning (styrs via inställning från kund). Se produktsidor för enskilda produkter eller kundvagnen för totalsumman och moms.
Personuppgifter
Gymkompaniet.se sprider aldrig dina personuppgifter till tredje part
Under 18 år?
Beställare under 18 år måste ha och sända målsmans tillståndföre köpet genomförs
Ångerrätt / Öppet köp
Självklart får du ångra ditt köp inom 14 dagar förutsatt att produkten är i orört skick och förpackningen likaså. Kontaka kundtjänst för att anmäla att du vill sända tillbaka din order. Du måste dock själv stå för returfrakten men Gymkompaniet kan hjälpa till med returfraktsedel.
Skadat gods?
Om du har fått en leverans där en produkt skadats under transport eller har någon annan skada så kontakta oss omedelbart så byter vi ut produkten.