Assaultbike / Airbike

Assaultbikes och airbikes har tagit marknaden med storm. Och det är inte konstigt. Få motionsredskap är lika effektiva på att snabbt skapa en total känsla av utmattning och genomarbetad kropp. Dessa cyklar används till stor del inom crossfit och liknande högintensiva sammanhang av just den anledningen. Testa själv och känn varför!

Filtrera

4 artiklar

per sida

4 artiklar

per sida

Airbike, även kallad assault bike börjar ta plats på de svenska gymmen. Airbiken är en konditionsmaskin som ser ut som en blandning av en vanlig motionscykel och en crosstrainer. Låter kanske ganska harmlöst men låt dig inte luras. Här har du ett riktigt effektivt träningsredskap som många har en hatkärlek till.

Assault bike inom crossfit 
Assault bike har länge varit populär inom CrossFit och används flitigt på de flesta CrossFit boxar såväl i Sverige som i resten av världen. Detta är ett perfekt redskap om man vill öka intensiteten rejält i en metcon. Cykeln har även varit ett av momenten i flertal workouts under CrossFit Games historia. Games är CrossFits motsvarighet till VM och att kunna manövrera Assault biken har varit nödvändigt för att utses till "fittest on earth".

För vem passar air bike? 
Alla! Air biken är en utmärkt konditionsmaskin. Eftersom cykeln är uppbyggd med ett luftmotståndssystem så kommer motståndet bli större ju hårdare du trampar. Detta gör att alla kommer kunna ta ut sig till max utifrån sin nivå. Det intressanta är att det inte finns något stopp, du kommer alltså aldrig "växa ur" cykeln. Ju mer vältränad du blir desto hårdare kan du trampa och ju mer motstånd får du.

Air bike ger dig helkroppsträning 
Eftersom cykeln är utrustad med både trampor och handtag kommer du jobba med både över- och underkropp. Du kommer utföra både en drag och pressrörelse med armarna vilket ger dig en väldigt komplett träning för överkroppen. Genom att lägga mer tryck på antingen pedalerna eller handtagen kan du variera träningen och fokusera på den del av kroppen du vill bli starkare i. Det går även att välja att enbart jobba med överkroppen då air biken har rejäla stöd att sätta fötterna på.

Förbränning och air bike 
Air biken involverar både över- och underkropp vilket gör att kroppen behöver mycket syre. Mycket syre kräver mycket energi vilket i sin tur kommer bränna fett ur dina fettdepåer. Eftersom air biken inte har något stopp i hur hårt du kan köra så finns det inte heller någon begränsning i hur mycket det går att förbränna. Det är bara upp till dig hur hårt du klarar att pressa dig.

Perfekta konditionsträningen 
Det finns ingen annan konditionsmaskin som kan få upp pulsen lika snabbt som air biken. På några få sekunder kan du få upp din puls till skyhöga nivåer. Detta gör att air biken ofta används för intervallträning. Intervallträning har visat sig vara det mest effektiva sättet att förbättra konditionen på. Prova någon av de förinställda intervallpassen som finns på cykeln. Starta med omvänd TABATA, 8 set med 10 sekunders intensivt jobb följt av 20 sekunders vila. Du kommer bli förvånad över hur tuffa dessa korta intervaller är. När du blivit riktigt hardcore kan du testa TABATA med 20 sekunders intensivt jobb och enbart 10 sekunders vila. Kom ihåg att alltid värma upp på lägre intensitet innan du kör dina intervaller.

Säker träning med air bike 
Air bike kräver inte så mycket teknik och är därför säker träning. Har du någon skada som hindrar dig från att springa kan cykeln vara ett perfekt redskap för att behålla konditionen under rehabperioden och även öka blodflödet till det skadade området för snabbare läkning. Belastningen på knäna är dessutom låg på cykeln. 
Att cykla på låg intensitet är perfekt både som uppvärmning och som återhämtning efter ett tufft pass. Cykeln kan hjälpa till att bli av med slaggprodukter efter ett hårt träningspass och kan vara bra som aktiv vila mellan träningsdagarna så att musklerna inte stelnar till. Cykla 10 lugna minuter på din vilodag så påskyndar du återhämtningen och kan prestera bättre när det är dags att träna igen!


Bygg mental styrka på air bike 
På air biken kan du pressa dig till max på ett säkert sätt eftersom skaderisken är väldigt låg. Cykeln är utmärkt för att pressa dina gränser av vad du tål i trötthet och mjölksyra. Ofta orkar kroppen mer än vad du tror. Orkar du pressa dig riktigt hårt på cykeln kommer snart uppförsbackarna på löprunda kännas enkla. Att bygga mental styrka på cykeln är även bra för alla atleter som någon gång tävlar. Ett tjockare pannben kan ta dig långt! 
Testa att cykla max i 30 sekunder för att sedan vila lika länge. Upprepa under 10 set. Försök att hålla samma watt, det vill säga tempo, alla intervaller. Det kommer att bli tufft! Här får du verkligen utmana ditt psyke. På köpet får du givetvis även kanonbra konditionsträning. Kom ihåg att varva ner några minuter på cykeln när du återhämtat dig för att bli av med slaggprodukter du har samlat på dig.

Air bike perfekt hemmaträning 
Har du inte möjlighet att besök ett gym eller saknar ditt gym en air bike? Att ha en cykel hemma är perfekt. Den tar liten plats och eftersom både över- och underkropp tränas kan du använda den i både förbränning-, kondition- och uthållighetssyfte. 
Lycka till med träningen!