Träna Med Hela Familjen

Träna med hela familjen
Är du ensam hemma av att vara intresserad av träning och känner att du vill få ingång familjen och träna tillsammans.
Det är ett utmärkt sätt att få tid tillsamman med hela familjen.

Det finns olika sätt att träna på när man är vuxna och barn som ska träna tillsammans.
Att ha utrustning hemma är guld värt eftersom de kan bli trångt på gymmet om hela familjen vill träna en cirkelträning ihop och utrymmet kanske är begränsat.

Nu i sommartider så är går det utmärkt att träna hemma eller ute i trädgården eller kanske på innergården om man har en sån.
Då kan man lätt ta med sig några få enkla träningsutring ut och köra allihopa.
Att barn får växa upp med föräldrar som är aktiva så är chansen större att barnen blir aktiva större.
Att lära dom hur man ska träna utan att de känns som träning är det bästa.

Om de blir mer lek så kommer de vilja vara med fler gånger för att “lekträna”.
Det är så att ni är fler vuxna hemma som inte brukar träna men vill komma igång så är det jättebra att pusha varandra.
Ibland kan de kännas tungt och omotiverade att komma till träningen och man kan hitta på tusen olika ursäkter till varför du inte ska träna just idag men du kommer alltid att må bättre efter träningen och känna dig mer energifylld och framförallt känna dig duktig som tog dig i kragen och gjorde de du skulle göra. 

Så om din partner känner så någon dag så kan du hjälpa med att inspirera till att ut träna för att man mår mycket bättre efter.


Fördelar med styrketräning för vuxna-
Det finns många fördelar med styrketräning några av de är,

-Kroppen utsöndrar endorfiner som gör att du mår superbra och minskar stress och depression.

-Förhindrar skador, du stärker kroppen och förebygger skador som kan uppstå som slitage på kroppen. 

-Gör att vardagslivet känns mindre tungt och du kan leva ett liv med mindre smärta om du stärker upp muskler som är svaga i kroppen.

-Styrketräning är bra mot högt blodtryck och är bra mot diabetes typ 2 eftersom styrketräning har postiv effekt på kroppens insulnkänsliget.

-Med styrketräning så bromsar man kroppens åldrande, med åldern kommer även högre risk för hjärt och kärlsjukdomar så hjälper styrketräning att motverka de.

-Även förebygger man artros med styrketräning.

Så man ökar livskvaliteten enormt mycket med styrketräning!

-Motverkar benskörhet, kvinnor över 50 år drabbas oftare än män.
Då man man bromsa benskörheten men det är en färskvara så du måste hålla upp träningen för att effekten ska kvarstå.

-Sen så är muskler snyggt!
Så de ökar självkänslan och självförtroendet även på äldre dagar.


Styrketräning för barn-
Styrketräning för barn är lika viktigt för dom som för oss vuxna.
Det ger positiva effekter som på vuxna såsom hälsan för både fysiska och psykiska.

Att komma igång med styrketräning tidigt ger stora hälsoeffekter till de vuxna livet sen.
Om man då har tränat och äta hälsosamt som ung håller det i sig till vuxenlivet och det blir mer naturligt att fortsätta med sin träning och hälsosamma mat i livet 
Det blir lättare för barnen att välja ett hälsosammare liv om föräldrarna lever på de sättet.

Det är mins lika viktigt för barn att äta hälsosamt som det är för vuxna.
Att få en bra start i livet och kunskap om näring och maten effekt är viktigt.

Beroende på hur gamla barnen är så kan man anpassa träningen lite.
Men det är inte farligt för barn att lyfta saker eller träna med utrustning.

Men att börja styrketräna från sex - sju års ålder är jättebra. 
Det är då barnen har lärt känna igen olika kropps koordinationer och kan god kontroll på kroppens rörelser.  

Dessutom ger styrketräning förbättrad motorik i alla fysiska moment.
Dock ska inga tyngre lyft göras och teknikträning för olika övningar är bra att börja med och de ska ju alla börja med när dom startar sin träningsresa.

Styrketräning för barn behöver inte innefatta en massa utrustning utan finns många olika övningar för att få muskelbelastning.
Att styrketräning hämmar barnens längdtillväx har visats sig vara helt fel och har bara positiva effekter för barnen.

Skador inom styrketräning är låg, man kan ofta höra av folk som är okunniga att styrketräning kan ge stora skador men så är det inte.
Om man jämför med lagidrott som t.ex fotboll är skaderisken 1000 gånger större.

Då är det fler faktorer som spelar in i lagsport, andra i laget, motspelare och oväntade och plötsliga rörelser som är okontrollerade som kan ge skada.
Det finns såklart alltid risker med fysisk aktivitet men det är mycket låg vid kontrollerad styrketräning.


Fördelar med styrketräning för barn-
Styrketräning för barn har visat sig gynnsamt på många vis.
Att träna barn för muskel blasting är positiv för att förebygga skador, stärka muskler, stärka skelett och motverkar benskörhet.

Blodtrycket blir hälsosammare och motverkar psykisk ohälsa. 
Styrketräning stärker barnet senor och muskelfästen så de blir starka och håller för mer blasting och motverkar muskelskador längre fram i livet.
Träning ger positiv effekt på självkänslan och självförtroendet som ger bättre beteenedekontroll och mer positiv kroppsuppfattning. 


Träningsupplägg för barn-
En bra start med styrketräning är 2-3 pass i veckan och minst 1 dags vila mellan passen för att kroppen ska återhämta och uppbyggnad upp sig på bästa sätt.
Det går bra att ha andra aktiviteter där emellan såklart.

Vilan mellan seten brukar ligga runt 2-3 minuter för vuxna men barn har snabbare återhämtning och kan utan problem starta igen efter bara 1 minut.

Att värma upp inför träning är viktigt.
Det gör man så man väcker kroppen och förbereder den på vad som ska komma.
Det är bra att värma upp med något som höjer pulsen lite och dynamiska moment.

Börja sedan att belasta lätt då det är viktigt att teknikträna som tekniken sitter perfekt för att sedan kunna utveckla vikten mer.
Det är bra att lägga upp träningen med 1-3 set och mellan 6-12 repetitioner och de ska vara olika övningar för hela kroppen.

Övningar som stärker bålen, magen och ryggen är bra att lägga extra fokus på.
Det är de musklerna som man behöver vara starka i vardagen.

De är bra om barnet tränar efter ett upplägg med progression så man kan följa utveckling på ett bra sätt.
Att variera övningar gör att träningen blir roligare och mer intressant för barnet. 
Annars kan de tröttna lätt och träningen känns tråkig för dom.

Så det är ett bra sätt att hålla träningen i liv.

Använd gärna nedvarvning i slutet av träningspasset de gynnar återhämtningen.
Kroppen transporterar bort mjölksyran och slaggprodukter från musklerna.


Mer om att träna hemma med utrustning kan du läsa mer om här!

Lycka till med din träning!