Tona Eller Deffa?

Tona Eller Deffa?
Begreppet tonad kropp vad betyder de? Menar alla samma när dom nämner tona?
Är det att bli smal eller är handlar det om att bygga muskler?


Begreppet tona är egentligen taget ur luften och många använder helt i fel syfte.
Att tona är samma som deff, ordet deff är en mycket bättre beskrivning av träning och mathållningen.

Att tona eller om man hellre vill använda deff betyder att man vill minska kroppsfetter och få mer definierade muskler.
Att gå ned i vikt men inte förlora muskelmassa är något som många vill.

Men man måste kom ihåg att om man börjar sin träningsresa så ska man inte börja med att tona kroppen utan att bygga upp den.
För om du ska deffa en kropp som inte har så speciellt mycket muskler blir bara en smal och svag kropp.

Om du har tränat ett tag och är nöjd med hur din muskelmassa men vill ha dem lite mer synliga muskler så kan träning och mat för deff vara ett alternativ, du behöver alltså minska kroppsfettet så musklerna kan poppa! Att deffa kroppen kräver disciplin och tålamod.


Vad säger man om tona / deff och vad av allt är sant?
Myten om att tung träning gör dig stor och bulkig kan oftas hörs av folk som är okunniga och stämmer inte alls.
Tung styrketräning gör dig stark och vältränad.

Att kombinera tung styrketräning och styrketräning för högreps är ett jättebra sätt forma och tona kroppen.
Att variera träning mellan tung och lätt och med olika reps intervaller kommer du får bra resultat.

Att  bara träna med lätta vikter och högreps kommet det inte ge dig resultat du önskar om du vill ha mer musklemassa och du har slösat bort tiden du lagt i gymmet.
Kvinnor kan ofta få höra myten om att styrketräning kommer göra dig enorm och stor muskelmassa.

Dels sant för att om du styrketränar regelbundet och sköter din kost så kommer du självklart bygga muskler men man ska veta  musklemassa tar jättelång tid att få och krävs enormt mycket av personen att få bulkiga muskler.

Men att träna för att bli tonad / deffad så krävs det en viss muskelmassa för att du ska kunna se resultat.
Att få resultat för sin toning / deff krävs tung styrketräning men ett träningsschema som kan ge dig de resultaten samt att du måste ha kontrollerad kost för att komma ner i kroppsfett.

Att få till en rippan mage och en slankare midja är också något som tillhör deffen.
Du kanske har fått hör att om du tränar magmusklerna extra så kommer du bränna mer fett runt midjan och magen?
Det är jättefel, man kan inte punktbränna fett på de ställen man önskar.

Men om du tränar magmusklerna så kommer du självklart bygga muskler och bli starkare men tyvärr funkar inte fettförbränning på de viset.
Och det gäller ju alla delar på kroppen inte bara magen och midjan.
Så släpp idén om att punktförbränning funkar för det gör de inte!
Att träna muskler är inte fettförbränning utan muskeltillväxten och du blir starkare av träning inte tonad.

Det finns även folk som påstår att det bästa sättet att träna under deff /tona är att träna i maskiner så musklerna får jobba isolerat så de får bättre kontakt i muskler som ger bättre resultat.
Detta är också såklart fel!

Det bästa är att träna baslyft som engagerar större muskelgrupper samtidigt.
Övningarna i baslyften ger mer än bara att fler muskelgrupper används du den bästa bålmuskulaturen av att träna tunga baslyft.
Eftersom baslyften med fria vikter kräver att du kan hålla kroppen upprätt och under rörelsen i övningarna ska du kunna hålla din kropp med fin hållning under hela övningen så ställs det krav på bålen och den får jobba hårt. Om du vill veta mer om baslyften så kan man läsa det här.
Utrustning för att träna baslyften finns är!

Inte för att maskiner är dåligt för kroppen eller musklerna men rörelsen kan lätt bli begränsad och du får inte din fulla rörelse i övningen och då arbetar du inte med musklerna fullt ut.
Men maskiner kan vara bra att köra om man vill pumpa ut det sista isolerat i en muskel efter du tränat dina baslyft.
Man kan även träna vissa assistansövningar i maskin om man önskar.

Så kommer vi till konditionsträning delen.
Personen som berättar att de som kommer ge dig en deffad kropp är konditionsträning och att det är viktigare än själva styrketräningen. 
Nej, det stämmer inte alls!

Konditionsträning ger dig bättre kondition och du bättrar på din syresättning till kroppen.
Så när personen som säger till dig att konditionsträning är det som ger en tonad /deffad kroppen ljuger.
Den typen av träning bränner heller inte mer fett.

Så att tona kroppen handlar om att gå ner i fettprocent som framhäver musklerna och sen såklart öka i muskelmassa och då är inte konditionsträning de bästa.
Kosten är det som styr hur du kommer gå ner i vikt och konditionsträning är något som förbättrar konditionen inte bygga muskler.
Men uteslut inte konditionsträning det har många hälsosamma effekter men lägg fokus på styrketräning som formar kroppen istället.


Kost-
Fettförbränningens funktion styrs av din kost.
Du kommer behöva ett välbalanserat kostschema för en lång period där du kommer ligga på ett litet underskott av kaloriintaget.
Genom att ta det långsamt och inte stressa med att gå ner i vikt är jätte viktigt eftersom om du startar en deffning på stort kaloriunderskott så kommer du känna att träningen inte ger resultat för du inte orkar.

Även att din ämnesomsättning blir rubbad om du låter din kropp gå på svältläge allt för länge.
Då kommer också tarmarna sakta ner och förstoppning och trög mage kommer uppstå.

Det finns många som gör reklam för kosttillskott som ska bränna fett.
Men sanningen är att kosttillskott inte bränner fett utan ett kaloriunderskott förbränner fett.

Vad menas då med ett kaloriunderskott?
Jo, alla människor har ett behov av ett visst antal kalorier per dag.
Det grundas på om du är man eller kvinna, ålder, längd, vikt och hur aktiv du är och hur många träningspass du tränar och hur tungt du tränar.
Om du vill tona / deffa ner dig så måste du ligga på ett underskott av kalorintager för att kroppen ska aktivera fettförbränningen.

Sen finns det kosttillskott som kan hjälpa dig prestera bättre som te.x pre workout med en hög koffeinhalt i sig.
De ger dig mer energi till att orka på gymmet så du kan prestera bättre men den hjälper inte din förbränning.
Det är många delar som spelar in i ett kostschema.

Så glöm inte att fettförbränning tar tid och ska göras under en längre tid annars är det mer skadligt för kroppen än vad de ger resultat.
Om du ligger på ett jättelågt kaloriunderskott under en längre period så kommer kroppen svara dåligt på träningen och även viktnedgången då ämnesomsättningen blir rubbad.

Ditt immunförsvar försämras och du blir oftare sjuk och mer mottaglig för virus.
Det är inte helt ovanligt att hudpromem uppstår när man äter alldeles för lite under en längre period.

Om du behöver ha hjälp men att ha koll på kosten och veta vad du behöver för att nå dina mål då är det bra att kontakta någon som är utbildade inom kost och hälsa.
Att äta balanserat är viktigt så man vet att intaget av protein, kolhydrater och fett är korrekt.


Sömn-
Sömn är en stor del av återhämtningen och uppbyggnad för kroppen.
Under återhämtningsprocessen så aktiveras de autonoma nervsystemets parasympatiska broms och sänker kroppens vakenhet. 

Om kroppen inte får tillräckligt med återhämtning överbelastas kroppen och välmåendet försvagas.
Med dålig sömn komme dåliga vanor.

Din hungerkänsla ökar och du kommer garanterat äta mer än du behöver eller om du har ett kostschema att följa så finns det chans till att du väljer mer mat än vad schemat säger.
Även orken till att laga max sjunker också då blir det lättare att ta till med snabbmat vilket oftas är väldigt mer kalorifyllda än din vanliga matlåda som du brukar äta.

När kroppen får tillräckligt med återhämtning så ökar prestationsförmågan och hälsan i allmänhet.
Så när kroppen fått sin sömn för återhämtning kommer träningen gå bättre.
Sömn ökar anabolismen som är gynnar cellernas uppbyggnad.

En vuxen person ska sova mellan 7-9 timmar per natt.
Tonåringar behöver mellan 8-10 timmar per natt.
Spädbarn sover ca 16-18 timmar per dygn.

Så vårda din sömn för att få de bästa resultatet av din träning.

Lycka till med din deff!