Kronlyft

 

 

Kronlyft


Det vanliga marklyftet kallas även för smalmark och konventionellt marklyft. 
Det är den klassiska marklyftstilen. Där står man ganska smalt med fötterna och armarna utanför knäna. 

Detta lyft är vanligt inom sporten strongman/women då utrustning såsom dräkt för marklyft ofta är tillåtet för att ge extra hjälp i lyftet.
Dragremmar används så greppet ska hålla och ett lyftarbälte som ger stöd åt buktrycket. 


Konventionell marklyft är även en av två godkända stilar av marklyft inom styrkelyft. Marklyft förekommer i crossfit också. I dessa sporter får man ha lyftarbälte men inte dragremmar eller markdräkt.


Marklyft på engelska är deadlift och ger en bra beskrivning på hur lyftet ska vara, stången ska alltså vara död (liggandes stilla på golvet) i början av lyften och vid alla andra repetitioner.
I ett marklyft så använder du drivet från höften med styrka från ben och rygg att komma till utlåsning i toppläget då knä, höft och rygg är uträtade.
Fördelen med bra teknik är att kunna lyfta mer vikt och man tränar hela kroppen.


Nackdelen med lyftet kan vara om man är för stel och har svårt att komma ner i startposition för en bra teknik då risken blir att man lyfter fel och skadar sig. 


Till skillnad från kronlyftet som gör lyftvägen kortare och mer bekvämt om man är till exempel stel eller är väldigt lång då kan det vara svårt att komma ner i bra vinklar för marklyft.

 

Kronlyftets position är samma som de vanliga marklyftet. 
Fördelen med kronlyft är att man kan oftast lyfta mycket mer än i vanliga marklyftet eftersom lyftvägen är mycket kortare.


Stången är upphöjt från marken ca 45 cm och lyftet börjar strax under knäet. 
I den här övningen stärker du baksida lår, framsida lår, höft, rumpa och ländrygg men även trapezius. 

Övningen är bra komplement till det vanliga marklyftet och knäböjen.


I sommar 2022 är det ett rekordförsök i ett kvalen för Sveriges starkaste man 2022. Rekordet ligger idag på 461 kg och förväntas att ett nytt rekord slås. 

För denna övning bör man ha ett golv som tål en hel del då rekommenderas ett gymgolv. Då tunga lyft kan skada golvet annars.
Då behöver man ett slitstarkt golv. 

Gymgolv kan man lägga heltäckande över golvet eller använda en variant av pusselmattor under vikten på golvet som är stötdämpande och ljuddämpande.
Här hittar du stötdämpande gymgolv.

 

Det finns andra alternativ till gymgolv och det är en lyftplattform. 
Det är en ram som innehåller stötdämpande mattor på sidorna och i mitten en plywoodskiva så man står stadigt med fötterna.
Här hittar du den.

 

En annan typ av lyftplattform finns med gedigen ram som gör att de stötdämpande mattorna ligger stadigt på plats och täcker hela plattformen.
Här  hittar du den.

 

Alla mattor, gymgolv och plattformar passar utmärkt till all sorts träning där du behöver skydda golvet och hålla ljudnivån nere när vikten slår i golvet.

 

 

Till kronlyft finns utrustning såsom kronlyftslådor. 
Eftersom lådorna är byggda till den perfekta höjden så slipper man att höja upp vikterna från golvet på annat sätt. 
Dessa lådor är lätt att lasta vikt i och har ett enormt utrymme för riktigt tunga lyft. Lådorna är 60 x 60 cm och väger 38 kg styck. 
Här kan du hitta dom.

 

Ett annat alternativ till lådorna är Appollonhjul eller Wagon wheels som dom också kallas för. Det är stora hjul som man lastar skivstången med.
Hjulen väger 25 kg styck och har en diameter på 66,5 cm och en bredd på 8 cm.
Med den större diametern gör att stången kommer längre upp från marken. 
Det finns en spärrskruv som gör att stången blir mindre rörlig och motverkar rotation.
Med appollonhjulen så blir övningen smidigare eftersom man inte behöver höja upp stången med mattor för den rätta höjden.
Här hittar du Appollonhjulen.

 

Kronlyftslådorna lastas med 50 mm viktskivor som finns i flera varianter. 
Vanliga järnviktskivor är de billigaste alternativet.
De finns från 1,25 kg upp till 25 kg, med diametern från 15,5 till 45 cm. Det finns oftast handtag på dom som gör det lätt att lasta på och av. 
Här hittar du viktskivor i järn.

 

Viktskivor som är gummerade  har ett gummiöverdrag som gör att det inte skramlar lika mycket som de vanliga järnvikterna gör. 
De finns i vikt från 1,25 kg till 25 kg med diametern från 15,2 cm till 44,7 cm. 
Här hittar du gummerade viktskivor.

 

 

Skivstänger som fästs i kronlyftslådorna är samma som du kan använda dig av när du tränar vanligt marklyft. 


Ett bra val av skivstång är Kullagrad XF Premium-Skivstång, den är 220 cm lång och har en vikt på 20 kg samt 28 mm greppdiameter. 
Den har 8 stycken inkapslade kullager, materialet är i fjäderstål och har en gedigen maxvikt på 900 kg. 
Här hittar du den skivstången.

 


Den internationell skivstången för styrkelyft från Recoil är också ett bra val till kronlyft samt alla andra styrkeövningar såsom marklyft, knäböj, bänkpress och axelpress. 
Denna stång har mindre rotation i sig och gör så att vikterna på stången inte rör på sig lika lätt. 
Skivstången har olympiska mått 220 cm lång, 50 mm, 29 mm greppdiameter och väger 20 kg. Den har en maxvikt på 900 kg och testad för 200.000 PSI. 
Här hittar du den skivstången.

 

För den perfekta träningen av kronlyft så behöver man alltså ha ett golv som tål tunga vikter. Kronlyftslådor, apollonhjul eller en annan upphöjning så lyftet får rätt startposition. 
En skivstång som inte ger vika för de tyngre lyften och viktskivor för att lasta med så att lyften blir riktigt tunga.