Vad man behöver i ett hemmagym varierar från person till person. För vissa räcker det med en skivstång, skivstångsställning och en bänk, eller ett par hantlar och några gummiband. Och för andra kan konditionsmaskiner vara i fokus. Eller för dig som har en hög budget så kan man givetvis satsa på en mix av både styrkeutrustning och konditionsutrustning.

1. Först och främst måste man fundera på vilket mål man har med sin träning och vilken budget man har.
- Är ditt mål att bygga en komplett fysik och kunna bli progressivt starkare så innebär det att du är tvungen att gradvis öka vikterna. Det kan vara svårt att få tillräckligt med fysisk utmaning med endast gummiband och lätta hantlar. Då är skivstången ett väldigt bra alternativ, den är relativt billig i jämförelse med träningsmaskiner och den ger dig möjlighet att succesivt öka vikten. Viktskivor är förhållandevis billigt även fast det finns dyrare sorter med så det är lätt att gradvis göra träningen tuffare och bygga en stark fysik. Med bara en skivstång kan man göra många bra övningar som t.ex. marklyft och olympiska lyft.

2. Vill man sedan ta sin träning till nästa nivå är det alltså bra med en justerbar skivstångsställning och en bänk.
Marklyft, bänkpress och militärpress är så kallade basövningar vilket aktiverar flera leder i kroppen och man tränar på så vis en större del av kroppen än i en träningsmaskin med ett fast rörelsemönster. Dessa övningar kan du utföra med de redskapen. Ett sådant hemmagym räcker gott för de allra flesta. Nu kan man aktivera hela kroppen med olika övningar.

3. För en person med lite mer kapital kan hantlar vara en god investering.
Med hantlar kan man variera skivstångsträningen om man vill eller ha dem som ett komplement. Med hantlar kan man lättare isolera olika muskelgrupper än med en internationell skivstång. Bicep curls, lateral resningar och flyes är utmärkta övningar som man kan utföra med hantlar och som isolerar musklerna mer än vid basövningar.

Det finns ett flertal olika typer av hantlar som passar för olika förutsättningar. Den vanligaste hanteln är en hantel som man kan höja och sänka vikten på genom att sätta på och ta av viktskivor. Det finns även fasta hantlar med en specifik vikt men då är det viktigt att ha ett antal stycken för olika övningar och progressivt öka vikten för att bli starkare eller uthålligare. Sådana hantlar kan man både köpa separat och i olika paket, med eller utan hantelställ.

På senare år har det även en ny typ av hantel slagit igenom. Det är en hantel i en station där man kan vrida på ett hjul för att ställa in vikten vilket kan vara väldigt bra om man har ont om plats. Gymkompaniet säljer två varianter av sådana ställbara hantlar. Den lite lättare kan man variera brett mellan 2,5 kg till 24 kg och i den lite större från 5 kg till 40 kg. Dessa hantlar säljs parvis.

Du hittar alla våra hantlar här!

4. Kettlebells är också ett roligt alternativ till konventionell träning.
Med kettlebells kan man både träna tung styrketräning men också kondition och mjölksyretålighet. Denna fantastiska järnkula kan träna hela din kropp. Klassiska övningar som swings, frivändningar och turkish get ups är bra övningar för att både bygga muskler och öka sin uthållighet.

Du hittar alla våra kettlebells här!


5. Gymkompaniet säljer också ett stort utbud av träningsmaskiner.
Dessa maskiner kanske inte är de absolut viktigaste i ditt hemmagym men kan vara ett bra komplement till de fria vikterna. Här ökar dock prisklassen. Oftast ser man dessa träningsmaskiner på kommersiella gym men även på riktigt fina hemmagym. I mitt eget hemmagym hade jag föredragit ett lats drag, dip station och benspark/lår curl som exempel på maskiner som heller inte behöver kosta skjortan.

Det finns också multigym som är flera olika gymmaskiner i ett. Det kan vara ett bra alternativ om du har begränsad plats. Den är konstruerad i olika stationer med olika träningsmoment. Benspark, lats drag och bröstpress är vanliga stationer på ett multigym men det finns även mer avancerade med bland annat benpress, pec deck och kryssdrag.

6. Om du är mer intresserad av konditionsträning eller om du vill komplettera din träning ännu mer får man inte glömma bort konditionsträningen.
En konditionsmaskin borde finnas i alla hemmagym om man inte tycker om att gå ut och springa eller cykla i höst och vintermörker. Det kan vara lätt att förlora motivationen eller skjuta upp konditionsträningen om det är snöstorm och 30 minusgrader ute. Därför är det väldigt bra att ha möjligheten att kunna konditionsträna oavsett vilket väder det är ute. En träningscykel, roddmaskin, crosstrainer, löpband eller min personliga favorit airdynecykeln är utmärkta maskiner att ha i ett hemmagym.

7. Uppvärmning och rörlighetsträning är också en viktig grundbult i din träning.
Att kunna träna utan att dra på sig skador är A och O i all träning. Till detta kan man använda sig av foam rollers, massagebollar, hopprep och gummiband. Att lägga fokus på att värma upp och få upp rörligheten i kroppen är aldrig bortkastad tid, se det som en investering för att kunna fortsätta träna under långa perioder, något som verkligen kan dra ner motivationen är att skada sig och bli tvungen att vila under flera veckor, månader eller i värsta fall år.

8. Något annat som de flesta kanske inte tänker på är golvet.
Att släppa eller tappa en tung skivstång på parketten kanske inte är det optimala om du inte vill att dina gäster ska snubbla i en stor krater efter några år. Vi säljer ett brett utbud av gymgolv och lyftplatformar i olika bredd och tjocklekar. Det är lätt att lägga gymgolv i hela rummet, där du tränar eller under maskiner så att de inte sliter på ditt vanliga golv.