Spinningcyklar - Vad ska man tänka på?

Spinningcyklar - Vad ska man tänka på?

Spinningcyklar är sedan 80-talet en av de mest klassiska implementeringarna för konditionsträning. Konstruktionen som bygger på ett svänghjul som helt enkelt simulerar ett cykeldäcks beteende och både ger en mer realistisk känsla i jämförelse med de klassiska motionscyklarna och gör sig bättre för hårdare träning. Om detta låter rätt för dig, så häng kvar, så ska vi försöka lotsa genom de olika avvägningar man kan tänkas behöva göra om du är spekulant på din alldeles egna spinningcykel. 

Är en cykel inte bara en cykel då? Nja. De allra flesta cyklar gör i grova drag vad de ska göra när de kommer till sin mest fundamentala träningsfunktionalitet, men de kommer variera ganska kraftigt i känsla och funktionalitet utöver det grundläggande cyklandet. Sedan ska man ju naturligtvis ha en cykel som faktiskt funkar rent fysiskt med ens längd och vikt. 

Först och främst dock, det mest utmärkande delen av alla spinningcyklar och den absolut viktigaste för känslan vid användning - svänghjulet. Detta är kort sagt det stora “framhjulet” på cykeln och vad som ansvarar för motståndet när du cyklar genom att helt enkelt vara ett stort och relativt “hjul” som du sätter i snurrning genom att trampa, precis som på en vanlig cykel. Det är också den här lösningen som är den huvudsakliga anledningen att spinningcyklar upplevs som mer realistiska än vanliga motionscyklar. 
En av de största skillnaderna mellan olika modeller och prisklasser av cyklar kommer vara vikten på svänghjulet som normalt varierar mellan ca 14-20kg. Kort sagt om detta – desto tyngre desto bättre i allmänhet. Ett tyngre hjul kommer ge betydligt bättre, mer stabil och jämn känsla när du spinner. Ett lättare hjul kan motsatsvis ofta kännas alldeles för slappt och instabilt, lite som att cykla på för låg växel. 
Notera att det ibland kan finnas modeller som är dyrare eller i samma prisklass som andra alternativ med betydligt mer vältilltagna svänghjul. Detta kan bero på ett antal olika skäl - kanske har tillverkaren prioriterat att skicka med en display eller andra bekvämligheter vid en viss prispunkt, men här hade vi alltså i regel rekommenderat att man i första hand prioriterar mer påkostade svänghjul och konstruktioner i första hand för bästa upplevelsen. 

Med ovan i åtanke tål det dock att påpekas att en display som visar information om träningspasset och puls m.m. absolut inte är något negativt i sig, eller är bortkastade pengar! Tvärtom så är det absolut ett väldigt bra verktyg som både kan bidraga med motivation där man både kan se sina framsteg och kan skapa ett spel av träningen där man försöker överträffa sig själv. I allmänhet är bara det faktum att du som tränande får konkreta data svart på vitt väldigt värdefullt, då ett av de vanligaste problemen/felen med gemene mans träning är just en brist på att göra gradvis stegningar i motstånd/utmaning allteftersom man blir mer vältränad. Precis som att den som har kört samma vikt på gymmet under 5 års tid kommer se mestadels likadan ut och troligen inte heller ha blivit märkbart starkare är det ju synd att ödsla en massa tid på att bara hålla sig på sin basnivå när man konditionstränar och en display ger dig all information du behöver för att hålla dig själv till svars för att du förbättrar dina resultat från vecka till vecka (eller åtminstone försöker), istället bara för att gå på den ack så flyktiga känslan. 
Med detta sagt så kommer du väldigt långt med en vanlig pulsmätare för några hundringar, så du kan abolut komma undan även med att lösa väl organiserad träning även under tightare budget om behovet finns. 

För att återgå till själva cykeln så är den näst mest avgörande delen i hur den faktiskt upplevs i bruk sannolikt motståndslösningen. Var cykel kommer nämligen med en lösning som gör att svänghjulet snurrar mer eller mindre lätt, vilket i princip används för att simulera t.ex. uppförsbackar och motsvarande.  
Den mest klassiska varianten är att man skruvar på ett litet vred, som då fysiskt trycker in en liten bromskloss mot hjulet – desto mer du drar åt, desto hårdare trycker klossen mot hjulet och desto mer bromsar det och vice versa. Detta benämns normalt som friktionsbaserat motstånd. Detta fungerar i allmänhet bra, men klossarna behöver bytas efter att de slitits ner och att hjulet gnuggar mot klossen kan leda till ökade ljudnivåer. 
Mer nymodiga och påkostade varianter kommer istället ofta ha en magnetbaserad motståndslösning. Den fungerar helt enkelt så att det är en magnet istället för en bromskloss som flyttas närmare eller längre ifrån hjulet och ger på det sättet mer eller mindre motstånd, på samma sätt som de friktionsbaserade varianterna. Fördelarna här är ju dock att dessa lösningar är i princip helt underhållsfria (iaf med hänsyns till bromslösningen och svänghjulet) och kommer även ha betydligt lägre ljudnivå överlag, tack vare att svänghjulet fysiskt snurrar fritt utan att gnugga mot något. 

Rent funktionsmässigt är den sista driftmässiga aspekten att ta hänsyn till drivkedjan - alltså hur överförs kraft från pedalerna till svänghjulet? 
Här finns två huvudsakliga lösningar kedjedrift eller remdrift. Kedjedrift fungerar naturligtvis precis som en konventionell cykel. Det är en pålitlig lösning, i synnerhet då man inte löper risk för de vanligaste typen av problem man kan stöta på en vanlig cykel, men kräver en del semiregelbundet underhåll för att fungera som den ska, där smörjning av kedjan vid behov kommer vara det huvudsakliga. Kedjan kommer också låta lite mer än remalternativen. 
Remdrivna enheter kommer överlag ha mindre underhåll iaf på kort sikt, men kommer i regel behöva bytas ut för eller senare, vilket medför både större ingrepp och kostnader än smörjning av kedjan. Dock kommer du få en lösning som är märkbart tystare och potentiellt även “mjukare” och jämnare vid användning. 

Bortom detta bör man även försäkra sig om att cykeln i fråga har lämpliga dimensioner och ställbarhet för ens behov. Är den tillräckligt hög för de längsta som kommer använda den? Går den att ställa i ett spann så att alla i familjen kan använda den? Är vikttoleransen hög nog? Många cyklar har idag kombopedaler som kan vändas för att använd både vanliga och dedikerade cykelskor, men om detta är också något som kan vara värt att slänga ett öga på för säkerhets skull. 

Slutligen är det naturligtvis trevligt att ha bekvämligheter som flaskhållare, pulsmätare och annat som sannolikt kommer strömlinjeforma träningspassen något. Som vi tidigare varit inne på är dock de flesta av dessa relativt lätta att arbeta sig runt eller lösa på annat sätt, så vi skulle avråda från att man hänger upp sig alltför mycket på dessa extrafunktioner och istället prioriterar sund fundamental funktionalitet i första hand för att få bästa möjliga upplevelse under längsta möjliga tid, men om allt annat är lika kan de ju absolut få valet att väga över mer åt något håll. 

Om du har några frågor om spinningcyklar eller något annat träningsrelaterat, tveka inte att kontakta oss via mail eller telefon, så gör vi allt vi kan för att lotsa dig till den bästa möjliga lösningen för just dina behov!