Deadlift - Övningsguide

Deadlift - Övningsguide

Deadlift 
Deadlift eller på svenska, marklyft, ingår även den i "The big four". Vill du lyfta tungt och känna dig stark är det marklyft du ska göra. Den är kungen för att bygga upp en stark bakre kedja.

Primära muskelgrupper 
Hamstrings (baksida lår) 
Erector spinae (ryggen) 
Samt aktiverar hela bålmuskulaturen

Utförande 
1. Stark, rak rygg genom hela lyftet. 
2. Fötter under höfter och tårna pekandes rakt fram. 
3. Pressa fötterna genom marken och driv med baksida lår.

Visste du att... 
Marklyft är det mest naturliga sättet att lyfta något tungt från marken. Dock dras den med ryktet att den kan vara en skadlig övning för ryggen då den lätt kan göras med fel teknik och med för tunga vikter för fort. Ta hjälp av någon som kan så är den grym för både dig och din rygg!


Du hittar alla våra Skivstänger här!

Deadlift - Övningsguide

Deadlift 
Deadlift eller på svenska, marklyft, ingår även den i "The big four". Vill du lyfta tungt och känna dig stark är det marklyft du ska göra. Den är kungen för att bygga upp en stark bakre kedja.

Primära muskelgrupper 
Hamstrings (baksida lår) 
Erector spinae (ryggen) 
Samt aktiverar hela bålmuskulaturen

Utförande 
1. Stark, rak rygg genom hela lyftet. 
2. Fötter under höfter och tårna pekandes rakt fram. 
3. Pressa fötterna genom marken och driv med baksida lår.

Visste du att... 
Marklyft är det mest naturliga sättet att lyfta något tungt från marken. Dock dras den med ryktet att den kan vara en skadlig övning för ryggen då den lätt kan göras med fel teknik och med för tunga vikter för fort. Ta hjälp av någon som kan så är den grym för både dig och din rygg!


Du hittar alla våra Skivstänger här!