Se även vår guide till vilken träningsutrustning som passar i ett hemmagym.


När det gäller positioneringen av ett hemmagym så handlar det till stor del om att hitta en yta som tål belastningen som det innebär att träna inomhus. En skivstång med 150kilo vikter på skapar en del vibrationer och stötar om den släpps i marken och då är dte kanske inte så lämpligt att befinna sig i ett hyresrätts-kollektiv eller på övervåningen i ett redan knarrande hus. Allra bäst är om du har ett garage, ett uthus eller ett rum på undervåningen med solid grund där ingenting kan gå sönder i golvet.

Näst efter det kommer väggar och ljuddämpning. Åter igen passar garage och uthus väl, men även källare. Gissningsvis kommer någon musik spela och även om du vill sätta ner hantlarna mjukt och försiktigt så kommer de då och då att tappas. Vill du inte få resten av familjen på dig så är det därför bra om rummet är så ljudisolerat som möjligt. Stötarna och ljudet från vikter som slår i golv kan till viss del avhjälpas med en klassisk gymmatta som ofta är mellan 6-12mm och i gummi. Antingen som pusselmatta eller på rulle. Ett enkelt och smidigt sätt att skona både dina golv och dina öron. Kring golv kan sägas att om man funderar på om man behöver skydda golvet så är svaret oftast ja, det är värt det i längden.

Ibland funderar man även över ventilation inne i gymmet och generellt kan man säga att om du tänkt köra högintensiv konditionsträning på liten yta så behöver du se till att ditt ventilationssystem hemma fungerar riktigt väl, medan lugnare träning eller viss styrketräning fungerar även i vanliga rum då man inte svettas så mycket.
 
Annars gäller sunt förnuft. Givetvis sätter man inte upp vägghängd utrustning i en tunn vägg utan i någonting solitt.

Många tror också att man måste bulta fast half-racks, powerracks och liknande utrustning i golvet och blir därför lite rädda att de ska behöva göra ingrepp i golvytan. Det behövs vanligen inte utan de flesta konstruktioner idag står stabilt även utan bultning. Är du osäker så fråga oss gärna.

Lycka till med hemmagymmet!