Bälten / Dragremmar / m.m.

Här finner du bälten, dragremmar, handledslindor och andra produkter som faller under begreppet personlig träningsutrustning. Vi har baserat på vår långa erfarenhet av träningsprodukter köpt in de produkterna som vi anser vara de bästa för den mest kräsne utövaren av styrketräning.
Filtrera

15 artiklar

per sida

15 artiklar

per sida

Viktbälte för tyngdlyftning

För att bli bättre på något, tynglyftning, träning eller sport, måste du bli starkare. För att kunna bli starkare måste du lyfta tyngre. För att kunna lyfta tyngre måste du använda bälte. Med bälte kan du öka din generella styrka, ryggraden stabiliseras och trycket på rygrraden minskar. Detta beror inte på att bältet förser stabiliteten, utan snarare på att kroppens egna muskler stabiliserar ryggraden tack vare bältet. Viktbälte kan därmed hjälpa till att skydda mot ryggskador vid tunga lyft. 


En felaktig uppfattning om dessa bälten är att de fungerar som en ställning som stöttar torson så att musklerna inte behöver göra det. Det handlar snarare om att bälten kan öka aktiviteten i magmusklerna och nedre ryggmusklerna. Bälte tvingar dig även att lyfta mer med benen än med ryggen när du lyfter från markhöjd, vilket är precis vad man vill åstadkomma rent teknikmässigt.

 

Rätt teknik med bälte

Bälte passar utmärkt för tunga lyft vid övningar såsom knäböj, cleans, snatches etc. Ett måste vid maxlyft där repetitionerna är så låga som 1-3 st.  


När bältet väl är på ska du tänka på andningen när du utför repetitionerna. När du utför en squat ska du med vikten på axlarna, precis innan knäböjet, ta ett djupt andetag och hålla det samtidigt som du pressar magmusklerna mot bältet. Håll andetaget till du har kommit längst ner i knäböjet och andas sedan ut påväg upp igen. Försök att göra detta kontrollerat med ett stängt glottis (struphuvudets ljudapparat) under utandning. Tekniken, även känd som Valsalva manövern, går ut på att man med kraft försöker andas ut genom stängda luftvägar. Samma teknik används när man håller för näsan och andas ut för att bli av med så kallat lock för öronen. Vasalva manövern är A och O vid användning av bälte under tyngdlyftning för att få ut maximal nytta. När du står upprätt igen efter knäböjet kan du andas ut.

Att andas med denna teknik och använda andningskraften mot bältet kräver viss teknik och övning för att aktivera de rätta musklerna. För att detta ska vara möjligt är det även viktigt att bältet har rätt passform. 
 

Passform

För att få ut maximal nytta av bältet under Vasalva manövern är det viktigt att använda det på rätt sätt. Bältet ska sitta tajt samtidigt som du ska kunna röra dig och andas normalt. Det ska vara bekvämt helt enkelt! Du vill kunna pressa din core mot bältet för att öka stabiliteten och aktivera de abdominala musklerna. Bältet ska inte placeras under tarmarna, utan på själva musklerna. En bra regel är att det ska vara möjligt att få in handen mellan magen och bältet, vanligtvis ett snäpp lösare än så tajt som det går.