Givetvis gäller nedanstående även för hemmagym, men generellt känns det som att hemmagym är lite mer uttänkta än företagsgym. Kanske för att den som ska träna i gymmet också är den som bygger det och betalar det...

Jag tror det är svårt att missa att Svenska företag under de senaste åren satsat alltmer pengar på att försöka höja hälsan hos sina medarbetare för att på det sättet minska sjukdagar och öka produktiviteten. Och som en del i det ingår givetvis ofta ett företagsgym – vilket ju vi på Gymkompaniet tycker är väldigt trevligt.

Men... Jag vet inte hur många företagsgym vi har sett (och kasserat) där personen som var ansvarig inte alls visste vad de skulle göra och därför köpte in ett begagnat multigym från 60-talet med rostfaktor 15 och en spinningcykel som de sedan ställt in i någon skrubb, som ingen någonsin kommer att besöka. Totalt bortslösade pengar och yta.

Jag är av den åsikten att vår roll inte bara är att sälja utrustningen, utan vårt mål ska också vara att försöka ge så mycket feedback och tankar att företagsgymmet blir så besökt och använt som möjligt. Här kommer därför några tips, trix och tankar att använda sig av om du ska köpa in ett gym åt ert företag:

Yta: Ett gym behöver lite fri yta. Mer utrustning är inte alltid bättre, och det spelar ingen roll om man kan träna varenda kroppsdel 3 gånger om, ifall man inte får plats att göra övningarna.

En enda maskin till allt: Det är någonting med företag och multi-uber-mega-maskiner och sedan ingenting annat. Man behöver inte alltid ha en maskin som gör allting. De är svindyra och oekonomiska ur ren arbetskapacitet då bara ett begränsat antal personer kan använda maskinen samtidigt. Det värsta vi varit med om var ett företag som ville ha en maskin som enligt spec skulle kunna träna stående vadpress, sittande vadpress, benpress, lårcurl, benspark, höftlyft, gluteus-spark, innanlår, utsida lår, crunches, bålrotation, hyperextension, axelflyes, axelpress, bröstpress, bicepscurl, tricepspress och underarmscurl. Vi säljer ca 200 olika maskiner men vi undrar ändå hur en sådan maskin ser ut? Och ja, givetvis ville de ha två... Men vi hade en diskussion och tillslut byggde vi ett jättefint gym med skivstänger, lats/rodd-maskin, kryssdrag och hantel/kettlebell-station och ett löpband. Och alla (framförallt personalen) blev nöjda.



Stackarn som blir inköpare: Det är inte sällan som den första meningen vi får i telefonen är "Jag kan ingenting om gym... men...".
- Varför? Om ni nu ska bygga ett företagsgym, varför inte låta någon som gillar att träna och som ska nyttja gymmet sköta diskussionen med oss? Det är ju dock väldigt bra att inköparen i det första fallet ringer oss för feedback för vi sätter givetvis gärna ihop ett förslag utifrån yta, antal medarbetare, fokus, etc, men ännu bättre är det ju när det är någon som redan vet ungefär vad de söker. Många idag älskar träning och kan väldigt mycket. Utnyttja det. Ge dem en budget och låt dem ta det därifrån.

Att inte ta hjälp: Vi finns inte här för att kränga produkter. Vi finns här för att skapa långsiktiga kunder och ambassadörer. En nöjd kund för oss är värt mycket mer än en kortsiktig affär. Om du vet ungefär vad du vill ha. Chansa inte bara och klicka på köp.knappen utan hör av dig till oss och kolla vad det finns för alternativ eller om du tänkt rätt. Vi har ett av Sveriges största sortiment, driver egna gym, hjälpt tusentals människor att skapa gym och har en uppsjö av utrustning som inte finns på nätet. Kanske kan vi hjälpa er att skapa 10% bättre gym på 30minuter, och då är det väl värt den lilla tiden för något som ska hålla i 10-15år?

Små-sakerna: Ofta glömmer man de små sakerna som bara kostar några enstaka tusenlappar men som gör att gymmet känns komplett för besökaren. Det är lätt att komma ihåg löpbandet, men stretchmattan, pilatesbollen, de olika handtagen till kryssdragen, ställ för förvaring av viktskivor. Småsaker som inte kostar så mycket men som gör att gymmet känns färdigt.


Kom ihåg. Syftet med gymmet är inte att ha ett gym. Syftet med gymmet är att det ska användas, och då behöver det kännas inbjudande – inte bara täcka in vissa funktioner.

Lycka till med gym-byggandet och fråga oss gärna om hjälp!
(kontakt@gymkomaniet.se eller 031-3063651)