Övriga tillbehör

Det är ofta de små träningstillbehören som gör slut-känslan i gymmet. Det är den lilla detaljen som får gymmet att kännas komplett. Letar du efter särskilda mattor, handtag, golvplattor eller dylikt? Bläddra i vår kategori bland övriga träningstillbehör för att hitta just det du söker! Som vanligt: hög kvalité och det bästa urvalet!
Filtrera

72 artiklar

per sida

72 artiklar

per sida

Foam roller

Detta mjuka cylinderformade redskap i skumplast har blivit alltmer populärt på senare tid. En foamroller placeras vanligtvis på golvet där användaren genom att placera sig ovanpå den i olika positioner kan massera eller komma åt olika punkter och muskler med hjälp av sin egen kroppstyngd.  


Foam rollers är enkla att använda och har visat sig ge bra resultat. Många med stillasittande jobb får problem med nacke och rygg vilket kan bli kostsamt att behandla hos massör eller kiropraktor. Fördelen med foam roller är att man kan använda dem på egen hand och nå önskat resultat med hjälp av enkla övningar.  


Tekniken bakom foam roller

Dessa redskap finns i lite olika utformningar och kan användas på olika sätt. Vanligen används foam rollers för stabiliserande övningar och muskelmassage. Foam rollers är välanvända bland professionella atleter och sjukgymnaster tack vare sin mångsidighet, hållbarhet och prisvärdhet.


Med foam rollers används en så kallad SRM-teknik (self-myofascial release) för att förhindra överaktiva muskler och öka blodcirkulationen i kroppen. Med hjälp avv olika tekniker kan användaren förbättra mjukvävnadens töjbarhet då muskeln hålls avslappnad så att antagonistmuskeln kan aktiveras.


Vilka muskler kan tränas?

Tekniken är användbar på flera muskelgrupper inklusive vaden (Gastrocnemius), lår (Quadriceps och Hamstringsmusklerna), rygg (Latissimus dorsi, Rhombiod och Trapezius), höft (Musculus piriformis), etc. Övningarna går ut på att utövaren rullar foam rollern under respektive muskelgrupp tills dess att denne lokaliserar det ömma området vilket man sedan bibehåller trycket på i ca: 30-60 sekunder.


Olika typer av foam rollers

Standard foam roller (high density roller)

Denna består oftast av en rund eller halv cylinder av mjukt skum som passar de flesta typer av massage. Längden på ca: 91cm gör att den fungerar väl på stora områden såsom ryggen. Vissa material kan dock mjukas upp med tiden, vilket är bra att tänka på. Leta efter foam rollers med hög kvalité.


Rumble roller

Denna foam roller har upphöjda partier vilket ger extra tryck på vissa områden. Tack vare dessa upphöjningar blir massagen djupare. Avståndet mellan dem kan dock innebära att det blir svårt att få dem på exakt rätt ställe.


Historia

Foam rollers ka spåras tillbaka till Feldenkrais metoden (övningar för att öka självmedvetenheten och dynamiska hållningen) under 80-talet som kroppsstöd och för att göra balansövningar. År 1987 började fysioterapeuten och Feldenkraisutövaren Sean Gallagher att använda foam roller som ett redskap för självmassage efter att ha experimenterat med dem. Han testade även dem på Broadwaydansare där redskapet fick stort genomslag då det var väldigt billigt och effektivt. Så småningom började ä