Nu är sportlovet här, mellan vecka sju och tio så kommer de svenska grundskoleungdomarna få ledigt och många kommer att åka med familjen till fjällen eller soligare breddgrader för den som verkligen vill komma bort.

Det är inte många som känner till varför vi har sportlov. Varför vi unnar våra kids lite ledigt så kort efter jullovet. Till en början handlade det inte om att unna sig, utan det handlade om brist, brist på bränsle. Närmare bestämt koks: koltypen som användes för att värma upp skolorna. För att ransonera dyrbart bränsle så gav man barnen ledigt en vecka under årets kallaste månad. Så sportlov kallades tidigare för kokslov.

Historien om sportlovet må låta grått – vi hade inte råd att värma skolan, så vi lät barnen leka sig varma istället. Men tacksamma är vi för det idag. En hel vecka dedikerad till friluftsaktiviteter och sport.

Den mest populära aktiviteten, i alla fall den vi tänker på mest när vi talar om sportlov är utförsåkning. Extremt roligt men även extremt riskabelt för de otränade. Visste ni att en av fyra skidskador är en allvarlig knäskada? Oftast är det främre korsbandet som ger vika. Den enda sporten som leder till fler skador på korsbanden för svenskarna är fotboll, som har både fler utövare och fler tävlingar.

Idrottsskador går att förebygga genom träning, här kommer lite inspiration och tips från en av Sveriges främsta alpina skidåkare – Mattias Hargin som har en jättebra Vimeokanal med instruktioner för styrketräning för skidåkaren. Utrustning som används kan ni givetvis finna i vårt sortiment.

https://vimeo.com/mattiashargin
 

Ett annat sätt att minimera skaderisken är att låta bli att kalla tysken för Liftwaffe.