Roddmaskin för helkroppsträning

Har du inte använt dig av roddmaskin i din träning har du missat något! Roddmaskinen är en riktig helkroppsträning och aktiverar praktiskt taget alla kroppens muskler. Rumpa, ben, rygg, bål och armar jobbar hårt samtidigt som konditionen och uthålligheten förbättras. Kan det bli mer effektivt än så?

 

Roddmaskin för nybörjare

Alla har fördel av roddmaskinsträning. Är du ny på roddmaskinen är det viktigt att tänka på tekniken. Det vanligaste felet som nybörjare är att dra mest med armarna och jobba med hög frekvens. Det vill säga att man använder väldigt många drag per minut. Att ställa in ett för högt motstånd är också vanligt och gör träningen onödigt jobbig. I början är det viktigaste att få in en fin teknik. Därefter kan man öka motståndet och frekvensen successivt. 

 

Tekniktips för roddmaskin

Ställ först och främst in roddmaskinens fotstöd efter dina fötter. Dra åt remmarna ordentligt så du sitter bra fast. Justera motståndet genom dra ner eller upp reglaget på skalan 1-10. Som nybörjare rekommenderas du att ligga någonstans i mitten av skalan. Prova dig fram och kom ihåg att tyngre inte nödvändigtvis behöver betyda bättre.

Greppa tag i handtaget och börja rörelsen med att trycka ifrån med benen. När benen nästan är utsträckta kommer draget med armarna hela vägen mot naveln. Det vanligaste nybörjarfelet är att dra för mycket med armarna när det i själva verket är benen och rumpan som ska görs största jobbet. När benen är helt utsträckta vänder du tillbaka till startpositionen igen.

Hållningen är viktig att tänka på genom hela roddrörelsen. Starta med en god hållningen med en rak och fin rygg. Behåll denna position genom hela roddrörelsen och aktivera magmusklerna för ge stöd åt din ryggrad.

 

Roddmaskin för fettförbränning

Roddmaskinen är utmärkt för fettförbränning. Eftersom praktiskt taget hela din kropps muskulatur aktiveras vid roddmaskinsträning kommer kroppen behöva mycket syre. Mycket syre kräver mycket energi vilket i sin tur kommer bränna fett ur dina fettdepåer. En timmes pass på roddmaskinen kan bränna upp emot 700-900 kalorier beroende på hur hårt du tränar. Fördelen med roddmaskinen gentemot exempelvis löpning är att den är mer skonsam mot dina knän.

 

Roddmaskin för styrketräning

Roddmaskinen kan användas på många olika sätt för att få ut just det du vill uppnå med din träning. Vill du fokusera på styrkeökning är rekommendationen att jobba med färre och mer kraftfulla drag per minut. 

Värm upp 5-10 minuter på lugnt tempo. Ställ sedan in motståndet på roddmaskinen på 10, det vill säga den högsta nivån. Kör 10 kraftfulla drag, fokusera på kraften bakåt och åk långsamt tillbaka till startpositionen. Här ska du verkligen ta i ordentligt. Efter 10 drag vilar du 1 minut. Upprepa fem gånger så har musklerna fått en rejäl omgång. 

 

Roddmaskin för konditionsträning

Roddmaskinen är utmärkt för att förbättra konditionen och uthålligheten. Det mest effektiva sättet att förbättra just konditionen är med intervaller. Löpintervaller har de flesta hört talas om men roddintervaller är minst lika bra för att förbättra flåset. Löper du mycket kan också intervaller på roddmaskinen vara ett bra komplement för att inte få för ensidig belastning på kroppen.

Värm upp 5-10 minuter på lugnt tempo. Välj sedan vilka typer av intervaller du vill jobba med idag. Nedan följer tre exempel. 

1. 3 min*4 med 1 min vila mellan seten. Håll ett jämnt tempo genom hela intervallen och försök även hålla samma tempo alla fyra intervallerna. Se till att inte gå ut för hårt.

2. 1000 m *3 med 3 min vila mellan seten. Här får du längre vila och kan därmed hålla ett lite högre tempo. Kom dock ihåg att du ska orka hålla samma tempo hela intervallen och alla tre intervaller.

3. 10-20 minuter där du varje minut ror 150-250 m, vila resten av minuten. Varje minut ska du ha runt 15 s kvar att vila på. Välj hur långt du ska ro varje minut, upprepa 10-20 minuter. Starta med 10 minuter för att varje vecka öka med 1 minut. Försök att hålla samma tempo varje minut.

 

Roddmaskin perfekt för hemmaträning

Vill du kunna träna hemma är roddmaskinen perfekt. Roddmaskinen är en riktig helkroppsträning och aktiverar praktiskt taget alla kroppens muskler. Rumpa, ben, rygg, bål och armar jobbar hårt samtidigt som konditionen och uthålligheten förbättras. Roddmaskinen stärker även upp kroppens muskler och är säker träning. Har du problem med knän och rygg är det ett skonsammare sätt att träna på.

Roddmaskinen tar liten plats när du inte använder den och är lätt att flytta på. Det går utmärkt att placera den i vardagsrummet och passa på att bränna lite kalorier och förbättra uthålligheten samtidigt som du kollar på ditt favoritprogram. 

 

Roddmaskinen är favoriten hos Personliga tränare

Roddmaskinen utsågs till den bästa kardiomaskinen i en enkät som den brittiska gymkedjan The Gym Group har gjort bland 1 400 personliga tränare. Hela 47 procent av tränarna hade roddmaskinen som nummer ett före både löpbandet på 25 procent och crosstrainern på 12 procent.

Det är få andra kardiomaskinen som ger samma helkroppsträning som roddmaskinen. Rumpa, ben, rygg, bål och armar jobbar hårt samtidigt som konditionen och uthålligheten förbättras. Roddträning är även skonsam mot kroppen då varken knän eller rygg utsätts för stötar som vid tex löpning. Gör som experterna, lägg in rodd i din träningsrutin!