Medan vissa bostadsrättsföreningar bygger gym som i princip kan jämställas med mindre kommersiella gym, så har fortfarande en överväldigande majoritet av alla föreningar mycket lite yta att undvara och en begränsad budget.

När vi byggde detta gym på västkusten så var ytan väldigt begränsad, men önskemålen fanns om att få in både hantlar, skivstångssektion samt möjlighet till latsdrag och cykel (ej i bild). Som tur är finns det kombinationsmöjligheter, och vi har en mycket robust powerrack där latsdrag finns som tillval, vilket gjorde att vi kunde få ihop bygget utan större krångel. 

Lilla föreningsgymmet


Lilla föreningsgymmet bygg

När ytan är begränsad så får man oftast kompromissa. Det finns i princip två grundutföranden som är de vanligaste. Den ena är som på bilderna ovan. Fokus på hantlar, skivstång och lyft. Medan den andra är någon sorts kombinationsmaskin och någon sorts motionsredskap.

Fördelen med de fria vikterna är att antalet möjliga övningar är mycket större, medan nackdelen är att om du aldrig gymmat innan så kan det kännas lite nervöst att testa. Då det inte är helt uppenbart vad som gäller.

Fördelen med motionsredskap + multimaskin är att det oftast är lägre tröskel för nybörjaren. Medan nackdelen är att maskiner erbjuder en begränsad mängd övningar, och lite mer vana utövare tenderar att i så fall välja bort gymmet.

Det allra bästa är givetvis att kunna kombinera, få en lite större yta, och få in både fria vikter, någon maskin och något motionsredskap. Men så ser som sagt inte alltid verkligheten ut, och då får man välja.

Innan ni tar valet så föreslår vi att ni frågar medlemmarna i föreningen rakt ut ut vad de önskar, och om de vekrligen kommer nyttja utrustningen. Det är lätt att ha en åsikt kring utrustning, men sedan kanske man ändå inte ska nyttja den. En person som redan går på gym och kommer fortsätta med det kanske har en åsikt, medan en person som aldrig gymmat har en helt annan. Men, kanske har ingen av dem tänkt använda föreningens gym, och det rätta svaret blir istället person nummer tre som faktiskt vill börja gymma men som inte hinner ta sig till det externa gymmet.

Låter det krångligt? Det är inte så farligt faktiskt.

Slå oss gärna en pling så hjälper vi dig sätta ihop ett bra förslag, och svara på alla frågor du kan tänkas ha.