Som de flesta andra så tycker vi att gymutrustning kanske inte är världens mest nyhets-starka område. Missförstå oss rätt. Vi älskar gymutrustning och det finns ingenting sexigare än en full-lastad container med nytillverkade viktskivor. 

Men, det är knappast nyhets-stoff i en värld där VM, Nordkorea och Svenska valet slåss om uppmärksamheten.

Därför var det väldigt oväntat och roligt att vi fick möjligheten att berätta lite om vår resa i Dagens Industri, och förhoppningsvis kan vi inspirera någon hemmasittande dröm-företagare till att våga ta klivet ut på marknaden. (Även om vi inte rekommenderar vårt sätt)

Gymkompaniet i Dagens Industri


Till stor del beskriver Dagens Industri historien korrekt. Vi ville ta fram ett nytt varumärke, vi ville kapa mellanhänder, vi hade ingen täckning på kontot, vi fick inga lån, men vi gjorde ordern ändå och hoppades på det bästa.

Det dom missar i artikeln är det som hade fyllt de flesta med viljan att inte göra samma sak. Besöket i Kina när jag (Joel) satt på middagar med Kinesiska fabriksägare som inte pratade Engelska (så timmar i leende tystnad och pekandes på bilder), eller insikten om att det inte finns någon garanti alls för att produkterna ska komma fram så som vi beställt dom, eller insikten om att minimumordern ligger på 22ton, eller nervositeten efter att ha skickat köp-ordern, eller ångesten veckorna precis innan betaldatum när jag började förbereda mig mentalt för att skuldsättas privat.

Men, livet löser sig ibland. 

Vi fick fram vårt älskade Recoil-varumärke och vi sålde faktiskt av varor för en 250.000kr redan innan varorna ens fanns i Sverige då vi har en fantastisk kundgrupp som litar på att vi ska ro i hamn det vi säger.

Och numer är Recoil vårt största varumärke och det växer ständigt, till stor del tack vare kunder som hör av sig och frågar om vi inte kan ta fram en viss produkt som ofta finns i liknande utförande på marknaden men till en alldeles för hög kostnad.

Målet är och har alltid varit att inte öka kostnaden för kunden när det gäller jämförbara prdoukter. Utan vår vinst ska vara samma som om vi sålde ett vanligt varumärke med mellanhand. Men i det nya varumärket så kapas ju en mellanhand och då "sparas" ca 25%. Av dom 25% så går hälften till att göra en starkare eller mer robust produkt, och hälften går till kapning på priset. Så även om det låter lite kliché så hoppas vi att vi skapat en både bättre och billigare produkt.

Vi vet nu att många på marknaden gör egna märken, och det kommer antagligen växa. Det är inga konstigheter. Det är så det ska vara. Det är en nyttig utveckling och tvingar oss alla att anstränga oss lite mer. Vår tro är att stora delar av marknaden kommer vara utan mellanhänder i framtiden - medan vissa delar (läs de som kräver en mycket stor del teknisk kunskap eller större reservdelslager) kommer fortsätta ha grundgrossister och vanliga återförsäljare.

Och förhoppningsvis har vi fler nyheter inom en snar framtid, vilket tvingar andra till nyheter, och så går vi runt, runt medan vi fortsätter utrusta Sverige med träningsutrustning under lång tid framöver!