Crossfit har tagit marknaden med storm. Man skulle till och med kunna säga att crossfitboomen tillsammans med "funktionell tränings"-boomen avbröt maskinernas dominans på gymmen och skapade en återgång till friviktsgymmen. En utveckling som inte verkar avta än på länge.

I samband med crossfits intåg upptäckte man dock en mängd olika nya problem och lösningar. Det var nämligen inte bara axlar, knän och ryggar som gick sönder när tusentals otränade människor helt plötsligt höjde tempot till max och körde på så svetten rann. Det var även hela lager av gymutrustning som gick sönder eftersom crossfit-träningen utsätter framförallt skivstänger och viktskivor för ett oerhört slitage.

Crossfit-stången blev snart standard på gymmen då alltfler började köra ryck, stöt och frivändning med släpp. Och är du seriös med ditt crossfitgym så är det specialbyggda crossfitstänger du behöver. Annars kommer dina skivstänger att bli både böjda, skeva och snart ha icke-fungerande kullager. En bra crossfitstång ska dels tåla att släppas, men den bör också ha en ordentlig maxvikt, så att man inte behöver byta skivstng när man vill köra exempelvis marklyft.

Bumper plates är viktskivor där samtliga viktskivor har en fullstor ytterdiameter. Det innebär att både 5kilos-skivor hela vägen upp till 25kilos-skivor har ett och samma yttermått och du behöver därför inte böja dig felaktigt mycket under dina ryck, marklyft och liknande när du kr med lägre vikter - men kanske ett högre antal reps. Vill du kunna köra crossfit så bör du ha ett set med bumper plates.

Battleropes - Ett fantastiskt redskap där man kan hålla hög intensitet trots låg skaderisk. Inga stötar eller dnusar, men en möjlighet till att köra konditionsträning och riktigt intensiva WOD:ar utan att för den sakens sull behöva springa omkring eller köpa in en dyr roddmaskin. 

Kettlebells - Inget crossitgym är väl komplett utan järnkulan. Redskapet som kanske symboliserar crossfit mer än något annat. Svinga, släng, pressa eller lyft. Kettlebells ger möjligheten till att träna samtliga muskelgrupper.

Mycket mer crossfitutrustning än så behöver du egentligen inte för att påbörja din crossfitträning hemma.

Det allra bästa är givetvis om du har en lokal med oömt golv eller gym-matta så att du kan släppa tankarna på att ta hand om underlaget och istället fokusera helt på träningen.

En fördel med crossfitutrustning är att den stora volymen av utövare har hjälpt till att pressa priserna och idag finns flera märkeslösa varor på marknaden som håller hög kvalite. Dessutom är mycket crossfitutrustning redan från början relativt lagd i bas-sortimentet. En kettlebell i järn kan givetvis utformas på lite olika sätt avseende frgsättning, logga, glans, modell eller liknande. Men ett järnklot är ett järnklot och hur mycket du än försöker säga något annat så funkar basmodellen faktiskt rätt bra till ditt hemmagym

När crossfitgymmet är inköpt är det bara att sätta igång, fokusera på tekniken och läsa in sig. Det finns tusentals sidor om crossfitträning på nätet.

Kör hårt!