Månadsarkiv: September 2018

  1. Styrketräning vs kondition

    Styrketräning VS Konditionsträning

    Det har länge debatterats om vilken typ av träning som är mer effektiv. Styrketräning eller konditionsinriktad träning? 


    Så vilket är det?
    *Trumvirvel*... Det beror på! Det hela kokar givetvis ner i vad som är ditt mål med din träning och vad du tycker är roligt. Det är mycket lättare att behålla motivationen under längre perioder om man tycker det man gör är roligt. Om ditt mål är att springa ett maraton eller om du vill knäböja 300 kilo så skiljer sig tillvägagångssätten.

    Ett gammalt ord

    Läs mer »
  2. Träna Greppstyrka

    Träna Greppstyrka

    Känner du att du inte riktigt räcker till när du skakar hand? Tycker du att ditt handslag är mesigt och pinsamt? Eller sviker ditt grepp dig alltid först i ett marklyft? Då borde du lägga mer fokus på din greppstyrka. Dragremmar bör inte alltid vara en standardlösning om du inte kan dra 400 kg eller mer i marklyft. Att använda dragremmar kommer inte lösa ditt grundproblem utan bara dölja det. Bekvämlighet får aldrig hindra din utveckling.

    Du kanske tycker att det är bortkastad tid att lägga tid på greppstyrka men du använder ditt grepp mer än vad du kanske tror. Inte bara på gymmet utan även i din vardag. Behöver partnern hjälp att öppna syltburken? Vill du slippa gå flera gånger till bilen för att hämta matkassarna?

    För många räcker det gott att bara träna tunga marklyft och utföra de andra övningarna utan dragremmar för att f

    Läs mer »
  3. Träningsmaskiner vs fria vikter

    Träningsmaskiner VS Fria Vikter

    Det har alltid funnits flera debatter om vad som är bäst när det gäller träning och det kommer vi nog alltid att ha. En av dessa debatter handlar om vad som är bäst mellan fria vikter och träningsmaskiner. Alltså träningsredskap som har ett fast rörelsemönster eller vikter som du måste stabilisera med hjälp av din egen kropp.

    Både träningsmaskiner och fria vikter har sin plats i ditt träningsprogram och varken någon av dem är direkt dåliga. Personligen hade jag byggt mina träningspass kring fria vikter eftersom jag anser att jag får arbeta med en större del av kroppen än om jag hade använt träningsmaskiner som utesluter de stabilis

    Läs mer »
  4. Träna på resande fot - Övningar

    Träna på resande fot - övningar

    Är du ofta ute och reser? Eller kräver ditt jobb att du måste bo på hotell några dagar i veckan? Det självklara valet bör alltid vara att använda hotellets gym men många hotell har tyvärr inte gym att erbjuda. Det kan också vara svårt att släpa med sig hantlar eller kettlebells i väskan, då måste man hitta alternativ som både är lätta och effektiva.

    Övningar
    Det finns ett flertal beprövade och effektiva övningar att utföra med bara sin kroppsvikt som motstånd. Armhävningar, situps, dips, burpees och knäböj med upphopp är fem klassiska övningar som är lätta att utföra var som helst och inte är beroende av redskap. Den enda övningen av dessa som kräver något mer än sin egen kropp är dips men har du en stol på hotellrummet eller en parkbänk någonstans i närheten är

    Läs mer »
  5. Ny skribent - Therese Beirup Espenkrona

    Med en öm och sliten hand ska jag försöka berätta vem jag är och vad jag gör. Öm är handen för räfflorna på marklyftstången är så jäkla bra. Och sliten är den för den får jobba hårt både på jobbet och på gymmet. Men det kommer något gott ur det. Mitt grepp är stenhårt, och jag ska aldrig släppa en väska.

    Väska, kanske du tänker? Ja, väska. Eller som det också kallas inom strongman/strongwoman som jag utövar, farmers walk.

    Jag heter Therese Beirup Espenkrona och är en 35-årig 4 barns mamma. Och har en så kallad ”modern familj", där två barn är mina biologiska, ett bonus barn och en man. Varannan vecka är huset fullt av barn, skor i hela hallen, fulla tvättkorgar, massa disk men framför allt, massa rutiner. Och rutiner är viktigt, om det ska funka. Och varannan vecka är det bara jag och mannen hemma. Och då är det full fokus på träning, kommande tävlingar och återhämtning

    Hur hinner du med allt?
    Det gör jag inte. Man får priorite

    Läs mer »
  6. Vad behövs i ett hemmagym?

    Vad man behöver i ett hemmagym varierar från person till person. För vissa räcker det med en skivstång, skivstångsställning och en bänk, eller ett par hantlar och några gummiband. Och för andra kan konditionsmaskiner vara i fokus. Eller för dig som har en hög budget så kan man givetvis satsa på en mix av både styrkeutrustning och konditionsutrustning.

    1. Först och främst måste man fundera på vilket mål man har med sin träning och vilken budget man har.
    - Är ditt mål att bygga en komplett fysik och kunna bli progressivt starkare så innebär det att du är tvungen att gradvis öka vikterna. Det kan vara svårt att få tillräckligt med fysisk utmaning med endast gummiband och lätta hantlar. Då är skivstången ett väldigt bra alternativ, den är relativt billig i jämförelse med träningsmaski

    Läs mer »
  7. Kettlebells - Allt du behöver veta!

    Kettlebells har kommit att bli ett känt inslag i de allra flesta gym, men även om det nästan alltid finns en liten hörna med kettlebells så är det fortfarande relativt få människor som har koll på vad kettlebells faktiskt kommer ifrån, hur de används och vem som kan dra nytta av dom. Så det är vad vi tänkte belysa i det här inlägget!

    Historia:
    Måste man lära sig detta? Nej... Man kan faktiskt träna med kettlebells utan att känna till bakgrunden, men för dig som är lite nördig så kan det vara roligt att vid nästa lunch med träningspolarna poängtera att inte bara har du kunskap om att Kettlebells kommer från Ryssland, de hade dessutom ett annat namn från början (Girya), och de kom till någon gång under 1600/1700-talet tror man - det är i alla fall i början av 1700-talet som man börjar se omnämnanden av detta redskap. 

    Men från början var det kanske inte ett träningsredskap utan snarare någonting som bönderna använde för att väga upp spannmål

    Läs mer »
  8. 3 Kettlebellövningar

    3 Kettlebellövningar


    Kettlebellträning har kommit att bli alltmer populärt på senare år - men även om de allra flesta idag känner till kettlebells och har ett litet hum om hur kettlebells fungerar så är det relativt få som faktiskt har denna sortens träning som en standardiserad del av sin träningsregim. Och det kan bero på att man är lite osäker på exakt hur kettlebellträningen ska gå till. I detta inlägget tänkte vi därför gå igenom de vanligaste övningarna och ge lite information om hur de ska utföras.

    Se övningar med information nedan:



    KB Swings (Amerikanska) (high)
    Swingar med kettlebells är standardövningen för kettlebell-utövare. Det är en explosiv styrke och konditionsövning som stärker upp hela din bakr

    Läs mer »
  9. Bygga gym som bostadsrättsförening

    Vi ser en markant ökning av antalet bostadsrättsföreningar som bygger gym - och inte bara blir de fler utan dessutom blir också gymmen allt bättre. Medan ett gym för något decennium sedan kunde vara en avstängs skrubb med en kombinationsmaskin som gnisslade så fort du rörde vid den, så är gymmen hos bostadsrättsföreningar idag små miniatyrversioner av ett riktigt gym.

    Allt oftare ser man ett riktigt rum som helt vigs åt gymutrustning, vilket ocks betyder att folk faktiskt också kommer att använda den.

    Lite beroende på storlek på lokalen så finns några olika varianter som är klassiska. Men det vanligaste oavsett storlek är att man börjar med ett hyggligt underlag, någon sorts gymgolv. Rummen som gymmen hamnar i är tyvärr ofta ganska tråkiga, och har sten eller betonggolv och gymmattan binder verkligen ihop rummet, minskar stötarna och skapar en betydligt bättre akustik och känsla - samtidigt som livslängden på utrustningen förlängs.

    Läs mer »
  10. Vilken skivstång ska jag välja? 3 saker att titta på.

    Marknaden är full av olika skivstänger och för den oinvigde kan det vara svårt att veta vad man ska leta efter eller vad man behöver. I det här inlägget tänkte vi gå igenom tre av av de olika sakerna man kan hålla ett öga på och hur man kan tänka kring de olika modellerna och deras egenheter.

    Först av allt. i detta inlägget pratar vi om klassiska 220cm olympiska skivstänger. Skivstänger som passar till 50mm viktskivor. Helt enkelt, den sortens skivstänger du ser i normala gym och i seriösa hemmagym. Vi kommer inte benämna kortare skivstänger eller skolstänger.. Det gör vi i andra inlägg, så att det inte blir för mycket fakta på en gång - och allt bara blir rörigt.

    Kullager:
    Kullager i skivstänger gör att skivstången roterar på ett väldigt fint och jämnt sätt, och med enkelhet. Du kan oftast avgöra om en skivstång är kullagrad bara genom att snurra på änden som håller viktskivorna. Om det snurrar på i bra takt och jämnt så är stången kullag

    Läs mer »
Sida