Utmaningarna och hur vår ehandel svängde under Corona

Utmaningarna och hur vår ehandel svängde under Corona!

Som alla andra som driver företag så påverkades vi ganska rejält under Corona. Nu när vi tittar tillbaka på de senaste åren tänkte jag att det kunde vara intressant att göra en kort sammanfattning över allt som hände, och hur vi hanterade de olika situationerna.

Kanske minns vissa av er att SATS stängde sina gym. Det var i princip startskottet för oss inom gymutrustning. I samma sekund som gymmen stängdes så sköt ordrarna iväg. Det var som att någon bara drog på kranen på fullt ös och vi som är vana vid en relativt jämn och linjär tillväxt fick helt plötsligt panik när vi insåg att det inte fanns någon chans att vi skulle hinna med allt. Vi har vårt eget lager, och det finns ingen personal att tillgå utan upplärningsperiod så helt plötsligt stod vi inför valet att börja få dröjsmål, väntetider, och missnöjda kunder, eller dra ner på försäljningen. Så vi tog faktiskt beslutet att stänga av vår marknadsföring. Och under 4-5 månader körde vi helt organiskt bara för att hinna med (givetvis i samband med nya anställningar för att kunna fortsätta växa)

När den initiala stötvågen kommit insåg vi att lagret skulle ta slut. Fabrikerna i Asien stängdes ju ner och leveranstiderna gick från 4-5 månader på en container till 9-12 månader. Så vi dammsög marknaden i Sverige och till viss del i Polen. Vi köpte upp allt vi kunde lösa med kort varsel. Vi köpte till och med från konkurrenter då priserna sköt uppåt rätt fort i takt med att saker tog slut. Så vi resonerade att det var bättre att ha en löpande verksamhet och något att sälja än att ha rätt marginaler på alla produkter.

Sen kom nästa chock med extrema fraktpriser och ökade produktionskostnader. Frakten fullkomligt ballade ur, och vissa produktgenrer blev inte ens möjliga att ta hem längre. Prisnivåer på 600-800% över vanlig frakt var inget ovanligt. Och detta i samband med högre produktionskostnader. Vissa leverantörer vi använder/använde höjde sina priser 4-6 gånger inom ett år. Och som kund måste man undrat vad som pågick egentligen. Som tur är så är en majoritet av det vi säljer eget märke som köps direkt från fabrik. Det gör att vi inte blir exakt lika känsliga på sådana produkter utan kan lindra höjningarna något. Det i takt med högre volym gör att vi ändå kunnat hålla våra prishöjningar på egna varumärken på en hygglig nivå så att det fortfarande känns okej att se kunden i ögonen.

Här tänker man att Coronans effekt slutar men det har varit ett par steg till. För när fabrikerna började producera för fullt igen, och frakterna började komma igång så fick helt plötsligt alla återförsäljare fulla lager av vissa produkter vid exakt samma tillfällen. Detta kombinerat med att de flesta i vår bransch fyllt på sina lager rätt ordentligt för att klara av en högre efterfrågan i samband med en tveksam produktion gjorde att priserna blev helt skeva. T.ex. kunde ett löpband ha stigit i pris extremt kraftigt under Coronans gång, men helt plötsligt fick vi och flera andra leverantörer hem containervis av samma löpband (då hela årets beställningar kom på en och samma gång). Vilket skapade en enorm prispress då ingen ville sitta med överlager och likviditetsbrist. Så svängningarna i pris har varit väldigt starka under slutet 2021, början 2022.

Nu när Corona inte längre är på tapeten på samma sätt så verkar handel bli något lugnare igen, och något mer kontrollerad. Senaste tiden har vi dock på upprepade ställen sett att e-handeln verka sjunka kraftigt nu efter att restriktionerna släppt och kriget i Ukraina startat. Vi har inte sett några direkta effekter av detta än, men vi får se hur det utvecklas...